Dette er jeg klar over, men oppskrifta jeg følgte sa dette. Ølen ble faktisk god.Jeg vil ikke anbefale us-05 ved 15 C i hvertfall. Tror 15 C er nedre grense for den gjæren og om du trykkgjærer i tilegg tror jeg ikke den vil trives så godt. Kølch gjær er det heller ikke
Hensikten er de typer gjær der gjeren skal ha en smaksprofil på ølet. Har fortått det slik at under trykk forsvinner gjærens egenskap til å sette sin profil på ølet.Ja, ok da er det jo greit. Går sikkert om man bruker nok gjær. Leste spørsålet litt fort, men det er vel egentlig ingen gjær du ikke kan trykkgjære.
Kommer litt ann på hensikten
Hensikten er de typer gjær der gjeren skal ha en smaksprofil på ølet. Har fortått det slik at under trykk forsvinner gjærens egenskap til å sette sin profil på ølet.
Hva heter boka?Hovedregelen i boka mi: Dropp trykk på alt av belgisk. Jeg kan finne på å trykksette litt dersom jeg ikke får gjæret kaldt nok, typisk kaldgjæret lager.
Hovedregelen i boka mi: Dropp trykk på alt av belgisk. Jeg kan finne på å trykksette litt dersom jeg ikke får gjæret kaldt nok, typisk kaldgjæret lager.
Novalager har idealsone fra 10 til 20 grader i følge Lallemand, så du kan godt gjære den på vanlig lav lagertemperatur.Hadde glemt denne tråden. Lærdommen min er vel at repitching av gjær som har vært utsatt for trykkgjæring tidligere ikke er god praksis. Tror ikke jeg har gjort det siden 2020. Har en batch nå som er ferdiggjæret på 3. gen Novalager. Ikke trykksatt. Oppførerer seg normalt, men er jo beregnet på høyere temp. Vi har for øvrig bedre erfaring med hvilke lagergjærstammer som tåler høyere temperatur nå, takket være gode folk på forumet som deler av sine erfaringer og eksperimenter. Jeg har ikke samme behovet for trykkgjæring nå som tidligere. Men som alltid: det som fungerer hos andre fungerer hos andre.
Hvis du har en halv bar trykk under stormgjæringen så vil du kunne redusere smaksbidrag fra gjæren. Ved 0.1 bar så er spundingventilen effektivt en gjærlås som slipper ut overtrykket, som Terje sier er det nok ikke merkbart. Til og med plastbøttene tåler ofte 1 psi selv om lokket vil bule littegrann.Jeg er litt uvitende om gjæring under trykk, så dere får ha meg unnskylt... Har det noe for seg å gjære på veldig lavt trykk, vs. ingen trykk? F.eks. 0,1 bar? Eller er det neglisjerbar forskjell om trykket er så lavt? Spør fordi jeg har en av de beryktede (eller var det berømte?) "Rofus" koniske tankene, og må innrømme at jeg stoler heller lite på PDF'en som sier "MAX 2 BAR". 0,1 eller 0,2 er jeg ikke så bekymret for - men har det noen verdi (om det er ønskelig å oppnå f.eks. mindre gjærsmak)?
Dersom man havner i den fella at en misser trykk og får mye skum, er det da noen gode tips å få.Hvis du har en halv bar trykk under stormgjæringen så vil du kunne redusere smaksbidrag fra gjæren. Ved 0.1 bar så er spundingventilen effektivt en gjærlås som slipper ut overtrykket, som Terje sier er det nok ikke merkbart. Til og med plastbøttene tåler ofte 1 psi selv om lokket vil bule littegrann.
Jeg gjærer sjeldent under trykk, men ved noen tilfeller har det vært nødvendig. Holder meg da til forholdsvis lavt trykk, 0.3-0.5 bar. Krausenglade gjærsorter kan til en viss grad tøyles ved å gjæres under trykk. Merk at hvis man slipper av trykket på tanken, så vil ølet bli turbid og kunne skumme en god del. En god regel er å unngå trykkfall i gjæringstanken særlig når man skal overføre til fat.
En nyttig innføring fra Ølbrygging.no
Hvordan gjære under trykk
Gjære under trykk for raskere gjæring. Mange fordeler, les mer herwww.olbrygging.no
Det er flere informative videoer om gjæring under trykk på youtube. Legger ved et par her.
Akutt: Sett på trykk igjen. Kronisk: Senk temperaturen.Dersom man havner i den fella at en misser trykk og får mye skum, er det da noen gode tips å få.