Hjelp meg med å redusere oksygeneksponering

Han sier jo at gjærens evne til å håndtere oksygenet er et veldig godt argument for naturlig karbonering. Men ellers er jo perspektivet hans hva som er viktig i kommersiell brygging, der maksimal holdbarhet ("shelf life") er et overordna hensyn, og der de ikke får drahjelp av gjæren - og der de opererer med toleransegrenser for ppb oksygen i det ferdige produktet som er langt hinsides hva vi kan drømme om. Dermed blir jo den relative betydninga av en gitt mengde oksygen en helt annen enn for oss.

Likevel er det ganske dramatisk hva som kan tilføres fra kilder vi ikke engang tenker over, som f.eks. hva som absorberes fra det vannet - selvfølgelig inkludert Starsanoppløsninga vi bruker - som ligger igjen i kar og slanger. Og hva som trenger gjennom veggene i silikonslanger. Og dette har betydning også i det pub-bryggeriet han brygger i, der ekstrem holdbarhet ikke er så viktig. Så jeg synes det er all mulig grunn til å ta hensyn til det han kommer med så langt det er praktisk mulig uten å ty til ekstreme tiltak. F,eks. er det ikke noe problem å ikke desinfisere flaskene på bryggedagen, og å bytte ut silikonslanger med vinyl.

Å begynne å styre med å spyle ut oksygen av flaskene med CO2 kommer ikke på tale for min del. Dels tviler jeg på i hvilken grad du får redusert oksygeninnholdet, og dels trur jeg at ølet er i såpass kort kontakt med luft mens du fyller, at det ikke er så viktig - i vårt perspektiv, altså. Det har sikkert effekt, men det koster meg for mye arbeid (og gass) til at jeg gidder - med mindre jeg ser beviser for at det har stor effekt. Jeg kunne eventuelt vurdere å gjøre det med flasker som kan bli sendt inn til konkurranser. (Jeg bruker alltid å fylle seks halvlitersflasker når jeg flasker. Men de bjørnungene og Kinn-flaskene som jeg fyller, og som ikke kan sendes inn, er det uinteressant å gjøre det med.)

Uansett: Folk bør ha ei pragmatisk holdning til dette. Du kan komme langt med bare å unngå helt unødvendig lufteksponering, særlig i form av plasking. Og jeg er nokså sikker på at noe så enkelt som å ha minimalt frirom mellom øl og kork har stor betydning. Om du drikker ølet ditt innafor rimelig tid, er det mulig å nyte godt øl uten å ha CO2-tank:).

Også uansett: Jeg trur det er nyttig å ha denne kunnskapen - og så får en bruke den på den måten en finner fornuftig:).

Til slutt og til til trøst et sitat fra en god gammel (og for lengst avgått) autoritet; George Fix. Han snakker om kontakt med luft ved 20 grader, i motsetning til ved 60-70 grader: "The free oxygen will remain an inert gas for days, and, in practical brewing situations, will either be consumed by yeasts or removed by CO2 evolution before it can oxidize wort constituents". (Principles of Brewing Science, side 130)

Sist redigert:
IMG_1473.jpeg

Da er det duket for første av tre oksideringstester for dette ølet. Det er en blonde etter Nøgne Øs oppskrift, brygget 22. august, flasket to uker senere. Det har dermed vært på flaske i fem uker. Flaska til venstre har godt med frirom og har stått i romtemperatur siden det ble flasket, mens flaska til høyre har under 1cm frirom, og har stått i kjøleskap de siste tre ukene. Flaska til venstre har stått kaldt siden i går.

IMG_1475.jpeg

Planen var å sammenligne farge og smak på disse, men det aller første jeg merker meg er klarningseffekten av tre uker i kjøleskap. Gitt den betydelige forskjellen i klarhet er det litt vanskelig å vurdere forskjell på farge. Kjempeforskjell er det ikke. Er den litt mørkere? Kanskje? Jeg syns det var vanskelig å konkludere.

På dette tidspunktet ville jeg forvente at eventuell oksidering ville vise seg som litt tap i aroma og smak. Da er det verdt å nevne at dette ølet i utgangspunktet har lite av begge deler :D Jeg vet ikke hva jeg gjort galt. Det er ingen usmaker i ølet, men det er heller ikke så mye annet. Det var litt svovel her etter flaskekarbonering (noen av dere smakte dette på peak svovel), men det er såvidt jeg kan bedømme borte igjen. Det er såvidt noen toner fra gjæren, og bittelitt friskhet fra noe humle i aromaen, men når du smaker så er det få ting som stikker seg ut. Underlig.

Selv med dette anemiske utgangspunktet mener jeg å være en liten forskjell i ølet til venstre. Den lille friskheten i aromaen mangler, i stedet er det et aldri så lite hint av en hjemmebryggeduft der, som ikke er positiv. Ellers er det ikke så mye å bemerke. Ølet til høyre er litt friskere, men begge er nokså smaløse.

Er det frirommet som gjør utslaget? Eller er dette bare effekten av temperatur ved oppbevaring? Vanskelig å si. Men jeg har noen tester til foran meg: en flaske med frirom i romtemperatur, en flaske med frirom som har stått kaldt, og en helt fylt flaske i romtemperatur. Disse skal jeg sammenligne når det har gått mer tid.

Den største sorgen i denne testen er at jeg fortsatt har 30-ish flasker med cleant, men nokså smakløst øl :)

Edit: Det slo meg at det er ganske lett å utligne forskjellen i klarhet ved å riste litt på begge flaskene, og det er definitivt forskjell på fargen:

IMG_1476.jpeg

Ølene er også mer tempererte nå, og da er også forskjellen i smak mer merkbar. Så ølet til venstre er definitivt dårligere, enten pga frirommet, temperatur, eller begge.

Sist redigert:
Vis vedlegget 74805

Da er det duket for første av tre oksideringstester for dette ølet. Det er en blonde etter Nøgne Øs oppskrift, brygget 22. august, flasket to uker senere. Det har dermed vært på flaske i fem uker. Flaska til venstre har godt med frirom og har stått i romtemperatur siden det ble flasket, mens flaska til høyre har under 1cm frirom, og har stått i kjøleskap de siste tre ukene. Flaska til venstre har stått kaldt siden i går.

Vis vedlegget 74807

Planen var å sammenligne farge og smak på disse, men det aller første jeg merker meg er klarningseffekten av tre uker i kjøleskap. Gitt den betydelige forskjellen i klarhet er det litt vanskelig å vurdere forskjell på farge. Kjempeforskjell er det ikke. Er den litt mørkere? Kanskje? Jeg syns det var vanskelig å konkludere.

På dette tidspunktet ville jeg forvente at eventuell oksidering ville vise seg som litt tap i aroma og smak. Da er det verdt å nevne at dette ølet i utgangspunktet har lite av begge deler :D Jeg vet ikke hva jeg gjort galt. Det er ingen usmaker i ølet, men det er heller ikke så mye annet. Det var litt svovel her etter flaskekarbonering (noen av dere smakte dette på peak svovel), men det er såvidt jeg kan bedømme borte igjen. Det er såvidt noen toner fra gjæren, og bittelitt friskhet fra noe humle i aromaen, men når du smaker så er det få ting som stikker seg ut. Underlig.

Selv med dette anemiske utgangspunktet mener jeg å være en liten forskjell i ølet til venstre. Den lille friskheten i aromaen mangler, i stedet er det et aldri så lite hint av en hjemmebryggeduft der, som ikke er positiv. Ellers er det ikke så mye å bemerke. Ølet til høyre er litt friskere, men begge er nokså smaløse.

Er det frirommet som gjør utslaget? Eller er dette bare effekten av temperatur ved oppbevaring? Vanskelig å si. Men jeg har noen tester til foran meg: en flaske med frirom i romtemperatur, en flaske med frirom som har stått kaldt, og en helt fylt flaske i romtemperatur. Disse skal jeg sammenligne når det har gått mer tid.

Den største sorgen i denne testen er at jeg fortsatt har 30-ish flasker med cleant, men nokså smakløst øl :)

Edit: Det slo meg at det er ganske lett å utligne forskjellen i klarhet ved å riste litt på begge flaskene, og det er definitivt forskjell på fargen:

Vis vedlegget 74808

Ølene er også mer tempererte nå, og da er også forskjellen i smak mer merkbar. Så ølet til venstre er definitivt dårligere, enten pga frirommet, temperatur, eller begge.
Godt at dette blir testa:).

At forskjellen er så tydelig etter bare tre uker, overrasker meg litt. Men at det er en forskjell, overrasker meg ikke.

Godt at dette blir testa:).

At forskjellen er så tydelig etter bare tre uker, overrasker meg litt. Men at det er en forskjell, overrasker meg ikke.
Det er et åpent spørsmål om det er frirommet eller temperaturen som er utslagsgivende. Angrer egentlig på at jeg ikke sørget for å kun teste én variabel. Men jeg får sammenlignet kun frirommet i neste test. Gir det noen uker til først.

Det er et åpent spørsmål om det er frirommet eller temperaturen som er utslagsgivende. Angrer egentlig på at jeg ikke sørget for å kun teste én variabel. Men jeg får sammenlignet kun frirommet i neste test. Gir det noen uker til først.
Jeg skjønner ikke at jeg ikke har testa det - jeg har jo all verdens mulighet til det, og det er kjempeenkelt. SKal prøve å huske det neste gang jeg flasker en pils. Den burde jo egne seg.

Det blir flere variabler.

* Egner gjæren seg godt for ettergjæring, og hvor raskt tar den seg av tilført sukker?
* Hvordan skalerer tid for karbonering mot ABV i utgjæret øl?
* Forringes ølet mest av tregere karbonering på 10-14 grader eller på ei uke i romtemperatur?
* Hvor mye hjelper antioksidanter mot det ovenfor?
* Har det noe å bety for karboneringstid om ølet tappes snarest, eller om det sitter tre uker på tanken for klarning før tapping?

M.m. :)

Det blir flere variabler.

* Egner gjæren seg godt for ettergjæring, og hvor raskt tar den seg av tilført sukker?
* Hvordan skalerer tid for karbonering mot ABV i utgjæret øl?
* Forringes ølet mest av tregere karbonering på 10-14 grader eller på ei uke i romtemperatur?
* Hvor mye hjelper antioksidanter mot det ovenfor?
* Har det noe å bety for karboneringstid om ølet tappes snarest, eller om det sitter tre uker på tanken for klarning før tapping?

M.m. :)
Ja, det er mange ting å teste. Her forsøkte jeg å få ett datapunkt på effekten av fyllingsgrad på oksidering. Men testen min sammenligner to øl som også har vært oppbevart forskjellig. Det er dust.

Heldigvis har jeg noen flasker til som er øremerket dette forsøket, så i neste test skal jeg sammenligne to flasker med forskjellig fyllingsgrad som har vært oppbevart på samme vis.

Tilbake
Topp