Mc.
Norbrygg-medlem
Lukter starteren bra? Ville ha målt FG der før jeg brukte den.. 13 mnd lagring er *lenge* i kjøleskap.etter 13 mnd. i kjøleskapet
Du bruker ikke knepet med å utvinne vørter av bunnfallet etter kok? Men det forutsetter jo sjølsagt at du ikke tar med bunnfallet til gjæring.Har sikkert 300 gram fermolager stående . Det hadde selvfølgelig vært enklere.
Men det er noe med å få liv i gammel gjær. Søle litt med vann og vørter.
Spekulere, grue seg litt , og kanskje blir det bra til slutt.
Det er for meg slikt som holder hobbyen interessant over tid.
Jeg bruker kanskje 1200 gram malt for å lage starter vørter. Det blir jo ikke så dyrt.
Og så får jeg bruke den gjæren jeg har lyst til å bruke.
Joda. Det er fast rutine. Men sist gikk det med til brødbaking.Du bruker ikke knepet med å utvinne vørter av bunnfallet etter kok? Men det forutsetter jo sjølsagt at du ikke tar med bunnfallet til gjæring.
HumlebrødJoda. Det er fast rutine. Men sist gikk det med til brødbaking.
Kan ikke si jeg kjenner humlesmak, men godt brød blir detHumlebrød?
Smart! Tåler flaskene å fryse uten å sprekke??Nær 30 liter startervørter (litt bunnfall i hver kommer selvsagt til fratrekk) - venter på å komme seg i fryseboksen. Det burde dekke behovet mitt de to-tre kanskje tilogmed fire kvartalene i 2026 ...
Vis vedlegget 75984
Firkantede PET flasker gjør det meget plasseffektivt i fryseboksen!
Jada, de er nokså myke, så de bare utvider seg bittelitt.Smart! Tåler flaskene å fryse uten å sprekke??
Jeg har fryst ned vørter i PET juice-flasker lenge. Det er greit å gi litt ekstra frirom, men jeg har aldri opplevd at ei flaske har sprukket. Det kan være en fordel om flaskene har en fleksibel bunn, altså en som kan presses ut. (Bunnen peker innover/oppover i disse flaskene, og når vørteren har utvida seg, peker den utover.) Noen har en stivere bunn, og de bruker jeg ikke til frysing.Smart! Tåler flaskene å fryse uten å sprekke??