Bryggertabber

Når jeg kom hjem fra jobb i går, rant det øl ut av fercubatoren. Ikke bra. Jeg hadde satt en Paulaner klone til gjæring dagen før. Brukte Fermzilla Allrounder. Ikke for å gjære under trykk, men jeg hadde koblet slange for utlufting på ballock. Klarte selvsagt å koble på feil ballock, og gjæringen presset øl ut av tanken...
Bytter ut den ene ballocken av metall med en rød, dette skal ikke gjenta seg!
Nå har jeg limt utvidelsesmodulen til bunnen på fercubatoren og lagt silikonfuge i alle sprekker. Skulle uhellet være ute igjen så slipper jeg iallfall å vaske under kjøleskap og fryser i boden...
Det går over 40L før utvidelsemodulen renner over. Lekkasjevarsler skal også legges i bunn.
Huff og huff for en ulykke du har

Når jeg kom hjem fra jobb i går, rant det øl ut av fercubatoren. Ikke bra. Jeg hadde satt en Paulaner klone til gjæring dagen før. Brukte Fermzilla Allrounder. Ikke for å gjære under trykk, men jeg hadde koblet slange for utlufting på ballock. Klarte selvsagt å koble på feil ballock, og gjæringen presset øl ut av tanken...
Bytter ut den ene ballocken av metall med en rød, dette skal ikke gjenta seg!
Nå har jeg limt utvidelsesmodulen til bunnen på fercubatoren og lagt silikonfuge i alle sprekker. Skulle uhellet være ute igjen så slipper jeg iallfall å vaske under kjøleskap og fryser i boden...
Det går over 40L før utvidelsemodulen renner over. Lekkasjevarsler skal også legges i bunn.
Been there #denfølelsen
Kjørte 17 liter ut i gjæringskapet og utover det hele. Deilig vaskejobb

I går tørrhumlet jeg en lys øl (aner ikke helt hvilken stil det passer som, det blir litt som en internasjonal lager, bare uten lagringen og med litt mer humle).

Jeg åpnet, som vanlig, Ferminator'en min, og la kontrollenheten ned på bordet. Tidligere har jeg opplevd at den trykker på knappene da, ikke så rart siden knappene stikker ut av kontrollenheten. Jeg sjekker derfor "alltid" at temperaturen er korrekt når jeg er ferdig og setter alt sammen igjen.
Grunnen til at jeg skriver "alltid", er fordi jeg glemte det i går. Og det hadde definitivt blitt trykket på knapper uten at jeg oppdaget det.
Når jeg sjekket Brewfather i dag ettermiddag så jeg at det var 50 grader i karet! :oops: Gjærer heldigvis med kveik, så jeg har ikke avskrevet den helt enda, men det blir jo interessant å smake på den etter hvert..

Men nå trenger jeg litt innspill. Jeg brukte Voss kveik fra Kveikeriet, jeg har en pose til med Voss fra Lallemand.
Bør jeg hive oppi den pakken når temperaturen har kommet seg ned til mer pitch-vennlig område? Jeg antar jo egentlig at kveiken ikke tåler en tur opp til 50 grader, så jeg regner med at det er rimelig dødt i karet nå.
Jeg skal også tørrhumle en gang til, mulig jeg kan gjøre det omtrent samtidig som jeg hiver i ekstra gjær?

OG var 1,045, forventet FG er 1,006. Den er nå på 1,014 ca. Gjæringstemp var 28 grader, før jeg begynte å fikle.. Den har stått i en dag og gjæret, nå er den straks på dag 2.

Jeg tok sjansen og fatet dette 50-graders ølet i går kveld, og nå har jeg hatt første smaksprøve. Overraskende positivt, om enn noe flatt enda.
Mye appelsin i aroma, veldig friskt i nesa. Til og med kona, som ikke liker øl, hadde "oi, den luktet godt" som reaksjon.
Litt dempet smak, mistenker at humlen hadde kommet mye mer frem dersom den ikke hadde vært oppe i 50 grader :oops:

Første inntrykk av Voss kveik er meget bra, og jeg kommer nok til å prøve en ny runde (på rundt 35 grader :D) senere.

Tilbake
Topp