Oppskrift Kinn Vestkyst

Så verdiene jeg fikk i BF er way off? Burde jeg bruke en annen vannprofil enn Hoppy? Eller være mer tilbakeholden på salter og heller gå etter 5,35 i pH?

Så verdiene jeg fikk i BF er way off? Burde jeg bruke en annen vannprofil enn Hoppy? Eller være mer tilbakeholden på salter og heller gå etter 5,35 i pH?
Neida, kjør på. Mineralprofilen og pH er to forskjellige saker. :)
Magnesiumsulfat vil klumpe seg hvis du prøver å blande det i kaldt vann. Vent til meskevannet er varmt før du først rører det ut i en kopp med varmt vann og så slår det over i meskekjelen din.

Den oppskriften er mye mer heftig på humla enn mine. Jeg bruker mindre totalt og ligger på 55-60 i IBU. Det fungerer veldig bra for meg, skal jeg være helt ærlig ser jeg ingen grunn til å endre noe som også har vært en vinnerformel :p .
Jeg sier ikke at noen skal eller bør endre noe som helst. Jeg bare peker på at om man skulle ville bruke mer humle ett eller annet sted for smakens skyld, står du antakelig noe friere om du ikke har veldig mye sulfat. Tenk på det som et av verktøyene i kassa:).

Neida, kjør på. Mineralprofilen og pH er to forskjellige saker. :)
Magnesiumsulfat vil klumpe seg hvis du prøver å blande det i kaldt vann. Vent til meskevannet er varmt før du først rører det ut i en kopp med varmt vann og så slår det over i meskekjelen din.
Jeg strør alle saltene - inkludert magnesiumsulfat - i meskevannet når det begynner å nærme seg mesketemperaturen. (Sammen md syra, forøvrig.) Jeg har ikke opplevd problemer med løselighet, så det med å røre det ut på forhånd trur jeg er unødvendig.

Jeg strør alle saltene - inkludert magnesiumsulfat - i meskevannet når det begynner å nærme seg mesketemperaturen. (Sammen md syra, forøvrig.) Jeg har ikke opplevd problemer med løselighet, så det med å røre det ut på forhånd trur jeg er unødvendig.
Det er nok unødvendig ja, men for min egen del ser jeg da at det er løst seg fint opp før det går i kjelen. Enklere å mikse litt i et par desiliter enn 60 liter.

Tilbake
Topp