Oppskrift Kinn Vestkyst

^ Jeg ville også tro det der er riktig tenkt. Du regulerer bare styrken på brygget, og i liten grad farge og sødme. I Brewing Classic Styles blir det sagt klart at når du skal gå opp/ned i styrke på skotsk ale, så regulerer du bare mengden basismalt.

Generelt: Når du går ned på basismalten, men beholder væskevolumet, får du litt mindre kropp, maltsødme og alkohol, og du bør kanskje justere humlemengden noe ned for å beholde balansen i ølet.
 
Skal det være så vanskelig da

OG: 16,8 °P
FG: 4 °P
7 % alkohol
ca. 80-100 IBU

Malt:
92 % Thomas Fawcett maris otter pale malt
4 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EbC
4 % Thomas Fawcett crystal malt, 130-150 EBC
 
Nei, virkelig ikke:p.

Om du derimot fikk det for deg at du ville brygge en Vestkyst du kunne drikke litt mer av før du fikk trøbbel med uttalen av "høyesterettsjustitiarius", ville du måtte endre prosentsammensetningen.
 
Nytt bryggeri med sirkulering. Vestkyst skalert etter oppskrift kom ut med 50 liter på 1080. Har altså økt effektivitet vesentlig. Oppskalerte humletilsetninger med ca 15 % og tilsatt som oppskrift. Mesket på 67C da jeg liker litt sødme (64C i oppskrift). Litt treg kjøling men ikke vesentlig, ca 25min til 18C. Gjæret med en pk US05 pr bøtte (jeg liker bunngjær og har laget mange vestkyst før med us5 som gikk fint) med start på 18C og stormgjæring som trakk opp i 20C. Tørrhumling siste 6 dager av 14.
FG 1010.

Som fersk smaker den nå utrolig tørr og bitter, og ikke tegn til aromahumle. Ingen usmaker jeg kan kjenne, mye alkohol. 1010 er vel altfor lavt for denne? Forstår ikke at den gjærer ut så hardt. Tidligere har jeg landet på rundt 1015. Kan vel ikke ha klart å fise ut all aroma når tørrhumlinga kom langt etter stormgjæring? Maler på vestbrygg så de kan kanskje ha blingsa?

Skjønner ingenting.
 
Hei,
Jeg synes en OG på 1,080 er vel høyt, etter oppskriften i trådstart får du 1,067, og FG rundt 1,013. Når du har såpass høy OG og lav FG samtidig som at ølet føles tørt, tyder det på at du har lavere mesketemperatur enn det du sikter etter (sjekk termometer/termostat), eller at effektiviteten er altfor høy, og du får all malt som disakkarider. Er det i tillegg lysere enn vanlig?
Jeg har satt denne mange ganger med nokså konsistent resultat, nettopp ikke altfor bitter, men med god maltfylde. Supert juleøl.
 
Hvor lenge mesket du? Jeg har drevet og tøyd tiden ganske langt, og fått god effektivitet ut av det - men jeg har også hatt en tendens til å få bedre utgjæring enn jeg har ønsket, til tross for at jeg har mesket på relativt høy temperatur.

(Jeg ville ikke brukt 05 til Vestkyst, men du har jo fått gode resultater av det mange ganger, sier du. Min favoritt er wlp013 - men det er smak og behag:).)
 
1 time mesk og ca 15 min mashout på 75C.
Brukte min herms med PID for første gang, den slingret litt mellom 66 og 70 C men den var average 67. Kotrollmålte med thermapen og fant en del plasser i mesken som var 67. Mesker i en Iglo 51 kjøleboks, og det kan jo tenkes at større deler av malten har laget seg et eget samfunn nedi der med lavere temperatur. Rørte ikke underveis. Kan tro på den teorien i mangel på andre. neste gang kjører jeg noen røresteg den første halvtimen for å være på den sikre siden. Skylleslangen som skulle ligge på toppen var for kort og hadde tendenser til å grave seg ned hver gang jeg lukket lokket. Fargen er helt normal i forhold til andre ganger jeg har laget vestkyst.
 
Har kjøpt meg noen flytekuler til mitt neste skylleslangeprosjekt
http://s.aliexpress.com/3ENze6zI
9ada9c38a9576e6302de60edaf238b68.jpg
 
Sendte en melding til Espen Lothe, og her er oppskriften på Kinn Vestkyst:

OG: 16,8 °P
FG: 4 °P
7 % alkohol
ca. 80-100 IBU

Malt:
92 % Thomas Fawcett maris otter pale malt
4 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EbC
4 % Thomas Fawcett crystal malt, 130-150 EBC

Humle:
0,6 g/l Simcoe, 30 min.
0,6 g/l Columbus, 30 min.
0,6 g/l Centennial, 30 min.
0,6 g/l Simcoe, 15 min.
0,6 g/l Columbus, 15 min.
0,6 g/l Centennial, 15 min.
0,6 g/l Simcoe, 0 min.
0,6 g/l Columbus, 0 min.
0,6 g/l Centennial, 0 min.
0,7 g/l Simcoe, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Columbus, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Centennial, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Amarillo, tørrhumle i sekundærkar.

Gjær:
Wyeast 1318 London Ale III

Mesking:
64 °C

Koking: 90 min.

Gjæring: Primærgjæring i åpne kar i 4 dager. Gjær skummes av etter én dag. Start gjæring på 19 °C, stiger til 21 °C. 10 dager i lukket sekundær med tørrhumle.

Priming med sukker, 5 g/l.

I det siste har det vært litt problemer med å få tak i de rette humletypene, så det har vært brukt litt Citra, Chinook og Cascade som erstatninger, men den egentlige oppskriften er som over.
Hvor lenge bør denne stå til karbonering på flaske? Hva tenker dere om modningstid?
Vennlig hilsen
Aasen
 
Hvor lenge bør denne stå til karbonering på flaske? Hva tenker dere om modningstid?
Vennlig hilsen
Aasen

Det finnes vel bare ett svar på det første spørsmålet: Til den er ferdig karbonert. Sorry - men det er avhengig av temperatur, gjærmengde i suspensjon, og sikkert andre faktorer også.

Drikkes med det samme den er ferdig. IPA er ferskvare.
 
Tilbake
Topp