Oppskrifter Kinn Bryggeri

Eg har. Men, litt avhengig av hvordan du vil sour den ølet. Biola, philly sour eller bruke ren melkesyre.
Takk for raskt svar! Vi har ikke lagd noe surøl før så ser for oss at philly sour blir det vi tester først, men tror vi vil bevege oss videre til melkesyre etterhvert. Er en av metodene å foretrekke rent smaksmessig?

Takk for raskt svar! Vi har ikke lagd noe surøl før så ser for oss at philly sour blir det vi tester først, men tror vi vil bevege oss videre til melkesyre etterhvert. Er en av metodene å foretrekke rent smaksmessig?
En stk hjemmebryggererfaring: Jeg har laga gose med Philly Sour, og er veldig fornøyd med resultatet. Og så er det jo utrolig enkelt.

Grindaguten
OG 14,3 plato
FG 2,6 plato
12 EBC
33 IBU
6,33 % ABV

Pils : 80,2%
Wheat malt Viking : 13%
Black 0,3%
Dextrose 6,5%

Start of boil
Magnum bittering. Avhengig av alpha av aroma humler.

Whirlpool
Tettnang 1,25 per L

Mash at 47-63-72,5-78C
Lallemand Farmhouse
Kjøle til 20c gjære 25c Tørrhumle etter primary gjæring i åpen gjæringskar. Bottle condition to 3 volumes.
Hvilke tørhumle og hvor mye?

Grindaguten
OG 14,3 plato
FG 2,6 plato
12 EBC
33 IBU
6,33 % ABV

Pils : 80,2%
Wheat malt Viking : 13%
Black 0,3%
Dextrose 6,5%

Start of boil

Whirlpool
Tettnang 1,25 per L

Mash at 47-63-72,5-78C
Lallemand Farmhouse
Kjøle til 20c gjære 25c Tørrhumle etter primary gjæring i åpen gjæringskar. Bottle condition to 3 volumes.

..og har dere forandret på den? Syntes den var god da den kom som nyhet i fjor, men ble litt skuffa i år.. :oops:

Hei,

Beklager ting har gått vekk fra meg der. Med Vestkyst vi har gjort noen små endringer, vi har gått tilbake til lys crystal malt og skal gå over til cryo i whirlpool. Fra neste år eg tipper vi skal bytte Magnum til en litt "smoother" humle.

Vestkyst
OG 16,6 plato
FG 3,5 plato
23 EBC
61 IBU
7,16% ABV

Pils : 91%
Caramel 50 Viking: 4,2%
Black malt 0,3%

Start of boil

End of boil
Cascade 1g per L
Columbus 1g per L
Simcoe 1g per L

Whirlpool
Cascade 1g per L
Columbus 1g per L
Simcoe 1g per L

Dry hop
Amarillo 1g per L
Cascade 1g per L
Columbus 1g per L
Simcoe 1g per L

Mash at 47-63-72,5-78C
London gjær.
Kjøle til 18c gjære 20c Tørrhumle etter primary gjæring i åpen gjæringskar. Tørrhumle for 4 dager før kjøling.
Hei,

Har det alltid vært magnum i starten av koken på Vestkyst? Og jeg mener jeg leste at IBU også var høyere (80-100?) før?
Takker for svar!

Det er denne jeg sikter til. Om man følger denne oppskriften mangler man endel på faktisk IBU (ifølge Brewfather), derfor lurte jeg på om det alltid har vært noe magnum i starten av koken.
Nei.

Om du følger oppskrifta, blir resultatet veldig likt originalen. Men da snakker vi altså om den originale originalen - tilbake i 2011. Og bedre blir det ikke:)! Jeg ville definitivt ikke blanda inn noe Magnum her. Vil du booste bitterheta, ville jeg brukt Columbus.

Når du kommer opp i høye IBU-tall gjør variasjoner egentlig lite av seg.

Nei.

Om du følger oppskrifta, blir resultatet veldig likt originalen. Men da snakker vi altså om den originale originalen - tilbake i 2011. Og bedre blir det ikke:)! Jeg ville definitivt ikke blanda inn noe Magnum her. Vil du booste bitterheta, ville jeg brukt Columbus.

Når du kommer opp i høye IBU-tall gjør variasjoner egentlig lite av seg.
Vi er nok svært enige om at det var et overlegent øl på 2010-tallet! Jeg har kjøpt inn TF malt osv ihht denne oppskriften og skal prøve meg så snart jeg har satt en 1318 London starter. Jeg har prøvd å justere oppskriften med mer Colombus, Centennial og Simcoe på 90 min for å kompensere for fallet i IBU - burde jeg droppe dette?

Jeg har prøvd å justere oppskriften med mer Colombus, Centennial og Simcoe på 90 min for å kompensere for fallet i IBU - burde jeg droppe dette?
IBU er jo en utregnet greie, vanskelig målbart. Tror at ølet blir mer enn bittert nok med tanke på all humla som vil ligge i kjelen din under nedkjøling. Kjører du på med sulfat til 200++ ppm så biter det fra seg. :)

IBU er jo en utregnet greie, vanskelig målbart. Tror at ølet blir mer enn bittert nok med tanke på all humla som vil ligge i kjelen din under nedkjøling. Kjører du på med sulfat til 200++ ppm så biter det fra seg. :)
Da dropper jeg ekstra bitterhumle! Noen innspill på hvilken vannprofil jeg burde sikte etter i Brewfather? Hoppy, Pale Ale water etc? Skjønner meg ikke helt på salter og volum enda. Skal ende opp med en 18 liters batch

Om jeg bruker Hoppy og tilsetter 1,8ml laktol i mesken ser det slik ut - godkjent?
Og er magnesium klorid viktig?
Den oppskrifta der ser veldig merkelig ut. Kaustisk soda, natron og kalk brukes for å trekke pH opp, og det kan jeg garantere at du ikke har behov for. Tvert i mot vil du trenge en del syre i tillegg til saltene for å få pH langt nok ned, sjøl om du har bløtt vann med liten bufferkapasitet (som er det vanlige i Norge).

Til et brygg på 25 liter ville jeg bruke ei teskje magnesiumsulfat, ei teskje kalsiumsulfat og ei teskje kalsiumklorid.

Magnesiumklorid er ikke viktig, og er vrient å få tak i. Men magnesium bør du få med om du kan, og da er magnesiumsulfat den enkle løsninga. Her kan du godt bruke ei teskje til av det, om du vil understreke den tørrheta som sulfatet gir.

Uten å gå noe mer inn på det her: Gjæren trenger magnesiumet. (Men bruker du tørrgjær, eller ny ferskgjær, har den antakelig greie lagre.)

Tilbake
Topp