Oppskrift Kinn Vestkyst

Hei kjære forum!
Bruker mitt første innlegg til å spørre om det er noen som har oppskrift på Kinn sitt Vestkyst.
Hadde meg en flaske av originalen i går, og  må si at jeg likte den svært godt.
Vi (Pygmèbryggeriet) er i ferd med å skulle lage en IPA og hadde vært morro å prøve på noe lignende.
Allgrain.

Tar gjerne imot andre vellykkede IPA oppskrifter også. Har prøvd oss på Nøgne Ø's tidligere. Da i ekstraktversjon. Ble bra den, men nå har vi tatt "steget opp" i allgrain divisjonen, og vil dra til med en IPA som bør være høy på bitterhet og humle.

Shoot  ;)
 
Sendte en melding til Espen Lothe, og her er oppskriften på Kinn Vestkyst:

OG: 16,8 °P
FG: 4 °P
7 % alkohol
ca. 80-100 IBU

Malt:
92 % Thomas Fawcett maris otter pale malt
4 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EbC
4 % Thomas Fawcett crystal malt, 130-150 EBC

Humle:
0,6 g/l Simcoe, 30 min.
0,6 g/l Columbus, 30 min.
0,6 g/l Centennial, 30 min.
0,6 g/l Simcoe, 15 min.
0,6 g/l Columbus, 15 min.
0,6 g/l Centennial, 15 min.
0,6 g/l Simcoe, 0 min.
0,6 g/l Columbus, 0 min.
0,6 g/l Centennial, 0 min.
0,7 g/l Simcoe, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Columbus, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Centennial, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Amarillo, tørrhumle i sekundærkar.

Gjær:
Wyeast 1318 London Ale III

Mesking:
64 °C

Koking: 90 min.

Gjæring: Primærgjæring i åpne kar i 4 dager. Gjær skummes av etter én dag. Start gjæring på 19 °C, stiger til 21 °C. 10 dager i lukket sekundær med tørrhumle.

Priming med sukker, 5 g/l.

I det siste har det vært litt problemer med å få tak i de rette humletypene, så det har vært brukt litt Citra, Chinook og Cascade som erstatninger, men den egentlige oppskriften er som over.
 
Hjertlig takk for svar!
Men: Gjæring 4 dager i åpne kar, betyr det at vi lar lokket være av på gjæringskaret de fire første dagene og så setter det på? Eller hvordan skal dette gjøres?
Gjærskumming: Betyr det at det skummet (krausen?) på toppen skal skummes av eller hvordan.

Hvor viktig vil det være å kjøre åpne kar i fire dager ift å kjøre 14 dager med lokk?

Mye nytt her for en fersk brygger.
 
RuneAa skrev:
Hjertlig takk for svar!
Men: Gjæring 4 dager i åpne kar, betyr det at vi lar lokket være av på gjæringskaret de fire første dagene og så setter det på? Eller hvordan skal dette gjøres?
Gjærskumming: Betyr det at det skummet (krausen?) på toppen skal skummes av eller hvordan.

Hvor viktig vil det være å kjøre åpne kar i fire dager ift å kjøre 14 dager med lokk?

Mye nytt her for en fersk brygger.

Han kjører uten lokk, det er vel en vurdering om en tar sjangsen på dette etter hvor "renslige" lagringsforhold man har.
Sekundærkar betyr i utgangspunktet at en bytter kar for å la gjærkaka ligge igjen i primærkaret.
Gjærskummingen her er tiltenkt hvis du ønsker å høste gjær til senere bruk.
 
RuneAa skrev:
Hjertlig takk for svar!
Men: Gjæring 4 dager i åpne kar, betyr det at vi lar lokket være av på gjæringskaret de fire første dagene og så setter det på? Eller hvordan skal dette gjøres?
Gjærskumming: Betyr det at det skummet (krausen?) på toppen skal skummes av eller hvordan.

Betydninga av åpne kar kan det sikkert sies mye om, men det er ihvertfall ikke mer enn ørsmå nyanser. Jeg ville ikke brydd meg med det i hjemmebryggerskala, der veldig små gjæringskar uansett gjør at gjæren arbeider under litt andre forhold enn i et kommersielt bryggeri. Jeg ville gjæret dette ølet 14 dager i ei lukket bøtte, som med annen alegjæring.

Skumming er nok for å gjenbruke gjær, som jeg mener Kinn er kjent for å ha gode rutiner på. Det kan du nok også fint hoppe over, for å redusere faren for infeksjon, selv om det også kan bidra med å fjerne litt proteiner og annet grums.
 
Gahr skrev:
Humle:
0,6 g/l Simcoe, 30 min.
0,6 g/l Columbus, 30 min.
0,6 g/l Centennial, 30 min.
0,6 g/l Simcoe, 15 min.
0,6 g/l Columbus, 15 min.
0,6 g/l Centennial, 15 min.
0,6 g/l Simcoe, 0 min.
0,6 g/l Columbus, 0 min.
0,6 g/l Centennial, 0 min.
0,7 g/l Simcoe, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Columbus, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Centennial, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Amarillo, tørrhumle i sekundærkar.

Jeg ser ingen humletilsetning i starten av koketiden her, er det sånn det skal være eller har det falt ut?
 
Thom skrev:
Jeg ser ingen humletilsetning i starten av koketiden her, er det sånn det skal være eller har det falt ut?

Ingen humletilsetninger før ved 30 min.

gustavf skrev:
RuneAa skrev:
Hjertlig takk for svar!
Men: Gjæring 4 dager i åpne kar, betyr det at vi lar lokket være av på gjæringskaret de fire første dagene og så setter det på? Eller hvordan skal dette gjøres?
Gjærskumming: Betyr det at det skummet (krausen?) på toppen skal skummes av eller hvordan.

Betydninga av åpne kar kan det sikkert sies mye om, men det er ihvertfall ikke mer enn ørsmå nyanser. Jeg ville ikke brydd meg med det i hjemmebryggerskala, der veldig små gjæringskar uansett gjør at gjæren arbeider under litt andre forhold enn i et kommersielt bryggeri. Jeg ville gjæret dette ølet 14 dager i ei lukket bøtte, som med annen alegjæring.

Skumming er nok for å gjenbruke gjær, som jeg mener Kinn er kjent for å ha gode rutiner på. Det kan du nok også fint hoppe over, for å redusere faren for infeksjon, selv om det også kan bidra med å fjerne litt proteiner og annet grums.

Skunningen etter etter en dag er for å jerne trub og humlerester. Høsting av gjær gjøres fra det neste gjærlaget som legger seg.

Tror også betydningen av åpne kar er langt mindre i en hjemmebryggsetting. Poenget i større skala er at lukket gjæring gir økt trykk i ølet, noe som igjen fører til mer CO2 løst i det gjærende ølet, som i sin tur demper esterproduksjonen. I små batcher vil trykkforskjellen mellom lukket og åpen gjæring være relativt liten.

Selv gjærer jeg alltid "åpent" de første 4-5 dagene. Jeg sette lokket på gjæringsdunken, men sette ikke i gjærlås. Dekker hullet i lokket med en foliebit. Når stormgjæringen har gitt seg, setter jeg dog gjærlåsen i.

Espen tapper over på sekundærtanker etter primærgjæringen er over. Dette gjøres for å minske infeksjonsfaren og av kapasitetsgrunner.
 
Kanskje et dumt spørsmål, men: Hvorfor må den koke en hel time før man tilsetter bitterhumla? M.a.o.: Hvorfor er dette en "90-minutters" og ikke en "60-minutters" ipa?
 
Odland skrev:
Stilig. Ingen bitterhumle :) Det hadde jeg ikke trodd.
All humle som kokes noen tid er vel bitterhumle. Den gir bare noe mindre bitterhet jo kortere den koker. 30-minuttershumla her gir vel bittersmak samtidig som den ikke mister all aroma. Kunne godt brukt litt mindre av 30-minuttershumla og kokt den i 60minutter, men da hadde mye av aromaen gått fløyten. Da måtte man hatt i noe humle for smakens skyld på 30 minutter, men da hadde man også fått enda mer bitterhet. Dette er eksempel på enda en variabel man kan leke med i hjemmebryggingen. Artig approach!
 
audun! skrev:
Kanskje et dumt spørsmål, men: Hvorfor må den koke en hel time før man tilsetter bitterhumla? M.a.o.: Hvorfor er dette en "90-minutters" og ikke en "60-minutters" IPA?
Overhodet ikke et dumt spørsmål.
Om man benytter seg av pilsmalt koker man i 90 min for å unngå DMS (lukter og smaker hermetisk mais) i ølet.
Her er det jo ikke noe pilsmalt så det er ikke godt å si. Kanskje for å koke ned volum for å øke OG?
Lengre koketid fører til noen maillard-effekter som bidrar med litt farge og noe karamell-smak.
Jeg vil tro du kan ende med et godt resultat med 60 min kok.
 
Hmm, jeg satte opp denne oppskriften i Beersmith, men får ikke i nærheten av 80-100IBU. Prøvd alle tre formler, og også satte humlene til "max AA" (Simcoe 14%, Centennial 11,5% og Columbus 16%). Satte forøvrig også 0-minuttern til 1 minutt. Ender da med IBU 66,2 i følge beersmith...
Noen forslag til hva jeg gjør feil...?

Satt opp til 50Ls batch med 11,7 kg Pale malt og 0,5 kg av de to andre...

Flott at de er så rundhåndet med informasjon! Dette er jo en skikkelig god IPA  :skitbra:
 
Tallene stemmer hvis du har i bitterhumlen fra starten av kokingen (90 min), men det er vel ikke meningen. Jeg får en IBU på oppunder 70 når jeg legger inn oppskriften slik den er skrevet, og det synes jeg høres helt topp ut. Skal prøve denne, takk for at folk legger ut slikt :)
 
Fantastisk! Hadde jo tenkt selv å ymte meg frem på å spørre om noen hadde noe som var i nærheten av en oppskrift på denne, men hadde egentlig ikke håpet på å få noe særlig respons, og iallefall ikke ikke så utfyllende som dette! Kredd til Espen Lothe for å være så åpen rundt oppskriften! Dette er jo en helt fantastisk IPA, kanskje min foreløpige favoritt blandt både norske og utenlandske. Og ja - ingen humletilsetning før på 30 min var jo litt overasskende :)
 
Tilbake
Topp