Oppskrift Kinn Vestkyst

Satte denne på tirsdag, og var litt sein med å lage starter (fersk i gamet og ante ikke at jeg helst skulle hatt to rør ferskgjær). Starteren startet aldri noe særlig, men jeg tok sjansen på å tilsette gjæren likevel. Tok noen timer i vørteren før den tok av, men nå har det vært full pupp i gjærlåsen i snart to døgn, så det ser bra ut tross alt. Nok om det.

Skal jeg følge oppskriften "slavisk" og tappe i sekundær etter 4 dager, eller er aktiviteten i gjærlåsen viktigere å følge med på..?

Følger det med (nok) gjær over i sekundær til at prosessen fortsetter, eller er det vanlig å tilsette mer gjær sammen med tørrhumling?

Bruker dere meskepose til tørrhumling? 

Må humlen desinfiseres?
 
Jeg pleier å la det gjære ut 14 dager i samme karet og så hiver jeg bare humle rett i karet etter 4-5 dager når stormgjæringen har avtatt.
Tror de aller fleste lar vær å hive over på sekundær
 
Noen som ønsker å gi meg input på hvorfor tallene ikke stemmer? Skal brygge 25 liter i Beer Brew 30.

http://hopville.com/recipe/1535347/american-ipa-recipes/kinn-vestkyst
 
Hei,
Har fått lagret mitt to uker på flaske, og prøvesmakt. Fantastisk flott IPA, den beste IPA jeg har smakt hittil. Ikke for bitter men aldeles herlig humlearoma! Og en fin maltfylde i bunn. Riktignok måtte jeg erstatte simcoe med cascade og centennial med nugget, men resultatet ble likevel aldeles nydelig. Kokte 60 min, humle fra 30. Anbefales!
 
Hei,
Jeg byttet ut Simcoe med Cascade, noen sammenligner disse. Ølet ble bra det, men jeg har ennå ikke fått sammenligne med originalen, den har vært utsolgt på polet lenge nå.
 
DagRune skrev:
Hei,
Jeg byttet ut Simcoe med Cascade, noen sammenligner disse. Ølet ble bra det, men jeg har ennå ikke fått sammenligne med originalen, den har vært utsolgt på polet lenge nå.

Skulle gå fint, og eg også gjorde det same med ei vestkystklone. simcoe blir jo kalt 'super cascade' Eg bytta ut ei humle til i tørrhumlinga då eg mangla Amarillo brukte eg Athumn. (Vestkyst-klone My Way) ;)
 
AndersGrom skrev:
Hvilken humle kan man bytte ut Simcoe med? Virker litt vanskelig å få tak i
Prøv bryggmaker.no. Han hadde for noen uker siden.
Ellers skal Summit være en grei erstatning. Blir ikke helt det samme, men......
 
Gjorde vår egen vri på denne i går

OG 1050

Humler ble : Cascade, Target og Centennial
Første humle ved 30 min

Malt : Muntons Pale ale og Cara

Gjær : US-05 pulver

Satser på å tørrhumle med samme humler som over.

Brukte også irish moss

Håper det blir bra :)
 
Lagde også en variant av denne i romjula.

Brukte Citra i steden for Simcoe, og East Kent Goldings/Saaz i steden for Amarillo i tørrhumlingen.
Har stått noen dager i sekundærkaret med tørrhumle nå.

Gikk for litt lavere IBU på ca 60, mørkere farge på 30 EBC, og litt større andel Krystall/Karamellmalt. OG 1,069.
Meget spent på resultatet. :sikle

Her er oppskriften jeg brukte: http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=M%E5neskinn%20Amerikansk%20IPA
 
tenker å prøve meg på denne men har ikke den rette gjæra. Har et par rør med WL-007 og slurry fra 004 og Safale 04 og 05.  Hvilken av disse er å anbefale?  Tør ikke få ny gjær nå med posten nå pga vinter og kaldt.
 
Eeeh, jeg ville heller brukt WLP007 til en IPA.

Red: Vestbrygg anbefaler S-04 og Nottingham av tørrgjær, men WLP0013 (som vel er ca det Kinn bruker) og WLP028 av våtgjær. Jeg mener WLP007 er nærmere WLP013 enn det S-04 er, og mye bedre til denne typen øl. S-04 demper humlearomaen en del.
 
Fikk prøvd ølet i går, fornøyd med resultatet.

Hadde en flaske med "fasit" ved siden av, og må si originalen vinner :) Mye på grunn av styrken fra 7% tror jeg.

Vårt brygg har en del mindre alkohol , ca 4,7 %.
 
Tilbake
Topp