Oppskrift Kinn Vestkyst

daje skrev:
Humle er godt, det blir sikkert bra :)
Gjelder det alle trinnene eller bare de siste?
Hvis det blir såpass mye humle at den nesten er udrikkelig blir den sikkert bedre over tid, ekstrem humle er ganske flyktig. Men jeg tipper det blir bra jeg
geokri skrev:
som smakshumle er det jo ikke så farlig, blir nok knall, ulempen er jo at bitterhumlinga kan bli litt voldsom....
Dog løser det seg sikkert med lagring i 6md pluss

Takk for svar! Føler meg litt mer komfortabel nå. Det var 55% mer humle på alle trinn, ja. 
 
Hvordan vil denne fungere med wlp023 burton ale (all a Wyeast 1275 Thames Valley)?
Tenkte å prøve meg på gjenbruk av gjær etter forrige porter. Ser bryggselv.no har hentet oppskriften fra denne tråden og anbefaler wlp013/wlp023/wlp028. (http://www.bryggselv.no/products/kinn-vestkyst-IPA-klone-25l)


Forøvrig utrolig spent på resultatet ditt WildBjørn (Jeg bomma også nettopp grovt på humle ved mitt forrige brygg..)
 
Hvordan smaker/lukter denne sammenlignet med Nøgne Ø eller Ægir sine IPAs? Den Vestkysten jeg har laget smaker og lukter klart mindre humlete enn disse to.
I tillegg til å trolig ha brukt ca dobbel mengde gjær tilsatte jeg tørrhumla etter 4 dager. Da var verste stormgjæringa over, men det lå fortsatt 2 cm lag med gjær i toppen av ølet. Er det sannsynlig at gjæren har "slukt" humlesmaken?

Bortsett fra den store mengden gjær brukt og muligens å ha tilsatt tørrhumla for tidlig mener jeg for første gang å ha truffet svært bra på alt annet.

(FYI: Videre har den i tillegg til tydelig ettersmak av alkohol (OG-FG: 1071-1012) også en merkelig bismak jeg ikke vet om skal være der. Skal spandere på meg en orignalflaske til helga, men er spent på andres erfaringer/smaksopplevelser før den tid)
 
kortulf skrev:
Forøvrig utrolig spent på resultatet ditt WildBjørn (Jeg bomma også nettopp grovt på humle ved mitt forrige brygg..)

Jeg prøvde den superhumlede varianten min i slutten av nov og ble bekymret over borderline kvalmende humlesmak. Men nå har den stått litt lenger og jeg kan bare si at den smaker fortreffelig.

Men, ikke ta meg på ordet: Serverte denne på julebord i helga, og fikk utelukkende gode tilbakemeldinger. Gjestene ville ha mer! Passet forøvrig perfekt til feit julemat.
 
Hei,

Prøvde meg på denne klonen, brukte oppskriften ifra bryggselv, men ser ut til å være den samme.

Flasket denne nettopp, og min FG var helt nede på 1,011 (OG 1,073), mens oppskriften tilsier 1,018. Brukte WLP013.

Hva kan dette ha å si for sluttresultatet? Blir vel litt tørrere, og kanskje litt tynnere?

Hydrometer testen smakte fortreffelig (litt alkohol, men den må vel lagres litt), og gleder meg til å prøve en flaske om en fire ukers tid…!

Mvh Raymond
 
Blir det et greit resultat om jeg erstatter 7 kg. pale malt med 5 kg. spraymalt? Bør jeg i så fall bruke lys eller medium type? Jeg har aldri brygget med spraymalt før, men har lyst til å prøve, som et litt enklere og kjappere alternativ til all-grain.
 
[Daniel] skrev:
Blir det et greit resultat om jeg erstatter 7 kg. pale malt med 5 kg. spraymalt? Bør jeg i så fall bruke lys eller medium type? Jeg har aldri brygget med spraymalt før, men har lyst til å prøve, som et litt enklere og kjappere alternativ til all-grain.
Har ikke regna på hvor mye spraymalt som tilsvarer 7 kg pale, men dette burde gå greit. Bruk lys.
 
1 kg Palemalt tilsvarer 600 g Spraymalt.
Så 700 g skulle bli 420 g, men det skader sikkert ikke.
Kjør på
 
Tenker å brygge denne i nærmeste fremtid
Kan jeg slippe jeg unna med 30 min kok?
Halvparten vil bli ekstrakt
 
Hei,
Jeg ville ikke kokt i bare 30 minutter. 60 minutter er vel minimum for å få kokt ut svovelforbindelser fra vørteren. Men om ekstraktet må kokes like lenge er jeg ikke sikker på. Men jeg ville kokt en time for sikkerhets skyld.
 
Men gjelder ikke det bare pilsnermalt som må koke så lenge
Er det ikke noe som heter 30 min IPA?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Om man bare bruker ekstrakt går det fint. Jeg hadde ikke skimpa på kokinga iallefall. Koker alt i 90 min
 
Det blir godt og vel halvparten ekstrakt,
men alikevel så burde jeg ikke skippe så mye på kokinga
 
Jeg vet at denne har blitt kokt i 60min av folk jeg kjenner. Med godt hell. Det er vel ingenting i denne oppskriften som tilsier at denne skal bli dårligere enn andre øl som kokes i 60 minutter? Men skal man lage en klone og ha tilnærmet likt resultat som Kinn, må man koke i 90 min. Jeg kjørte en mellomting og kokte i 75 min. Tror det blir bra. Går ikke god for kok under 60 min!
 
Tilbake
Topp