Oppskrift Kinn Vestkyst

Skal brygge denne selv idag med små justeringer
Kommer blandt annet til å bytte ut Simcoe med Mosaic, har ikke lyst på kattepiss

Volume: 12 liters
Boil Volume: 20 liters
OG: 1075
BG: 1045
FG:
Alcohol: 7.5 % by vol.
Colour: 23 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 134 IBU
BU/GU: 1.78
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 1250 g
Crystal Malt 135         70 EBC 175 g
Crystal Malt 135         135 EBC 175 g
Liquid Light Extract 8 EBC 1800 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Mosaic 13% alpha 15 g 30 minutes
Columbus 16% alpha 15 g 30 minutes
Centennial 10% alpha 15 g 30 minutes
Mosaic 13% alpha 15 g 15 minutes
Columbus 16% alpha 15 g 15 minutes
Centennial 13% alpha 15 g 15 minutes
Mosaic 13% alpha 15 g 0 minutes
Columbus 16% alpha 15 g 0 minutes
Centennial 10% alpha 15 g 0 minutes
Mosaic 13% alpha 20 g        dry
Columbus 16% alpha 20 g dry
Centennial 13% alpha 20 g dry
Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale

Legger også merke til at boka har flyttet på Simcoe humlinga til 10 min av en eller annen lite estetisk grunn
 
Gahr skrev:
Ah, selvsagt, litt mer tørrhumle i oppskriften fra boka. Gjør som du vil, det blir ikke den enorme forskjellen til syvende og sist.

Får vell gi boka ett forsøk da, så brygger jeg den som står der denne gengen.
 
Jeg har valget mellom Safale s-04, Safale us-05 og Danstar Nottingham. Hvilke bør jeg gå for til vestkysten og hvor mange pakker gjær? OG blir nok mellom 1.062-1.066?
 
Kommen an på mengden øl du skal lage. Bruk kalkulatoren til Jamil for å regne ut: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
 
janvad skrev:
Gahr skrev:
Jeg hadde gått for US-05 hvis valget stod mellom de tre.

1 eller 2 pakker?

Vi bruker 1pk.til 18-22 liter1,5 pk.til 23-30 litergjærnæring har vi aldri brukt og det skal ikke vær nødvendig i vanlig vørter.
Det er viktig å rehydrere gjæren før bruk,vis ikke må du bruke mere gjær
 
Jærbrygg skrev:
gjærnæring har vi aldri brukt og det skal ikke vær nødvendig i vanlig vørter.

Det er alltid bra å stelle ekstra godt med gjæren sin. Vanlig vørter har lite zink, noe gjæren trenger. Derfor er gjærnæring som inneholder zink en fin ting. Koster lite å forsikre seg.
 
Gahr skrev:
Det er alltid bra å stelle ekstra godt med gjæren sin. Vanlig vørter har lite zink, noe gjæren trenger. Derfor er gjærnæring som inneholder zink en fin ting. Koster lite å forsikre seg.

2 kroner og 20 øre per 20 liter øl, røffly.
 
Laget denne på søndag. Tenkte å tørrhumle i dag.
Det er vel ok ?
Gjæringne var startet på mandag . Fint lag med gjær oppå vørteren. Har ikke vært og kikket på den etter det.
Tror jeg stikker hull på gjærkaken (dersom den ligger oppå¨) slik at tørrhumlingen kommer nedi.
Skulle den egentlig vært tørrhumlet på dag en  sammen med gjær?

/John
 
Når jeg ser etter i boka så blir det vel uansett feil med 7750g MOPA på 25 liter, noe som gir 1.077 ved 72% effektivitet
uansett la jeg meg et sted imellom
hunuvaby.jpg

Må vel si meg fornøyd
 
Johnemann skrev:
Laget denne på søndag. Tenkte å tørrhumle i dag.
Det er vel ok ?
Gjæringne var startet på mandag . Fint lag med gjær oppå vørteren. Har ikke vært og kikket på den etter det.
Tror jeg stikker hull på gjærkaken (dersom den ligger oppå¨) slik at tørrhumlingen kommer nedi.
Skulle den egentlig vært tørrhumlet på dag en  sammen med gjær?

/John
eg ville ha venta til tidligaste 5 daga etter gjæring er starta. rundt en 7daga er det fint og tørrhumle  :)
 
Johnemann skrev:
Laget denne på søndag. Tenkte å tørrhumle i dag.
Det er vel ok ?
Gjæringne var startet på mandag . Fint lag med gjær oppå vørteren. Har ikke vært og kikket på den etter det.
Tror jeg stikker hull på gjærkaken (dersom den ligger oppå¨) slik at tørrhumlingen kommer nedi.
Skulle den egentlig vært tørrhumlet på dag en  sammen med gjær?

/John

Det går sikkert helt greit, men det beste er å vente litt lenger. Typ dag 5-dag 7.
EDIT: Det var en side til med svar ja  ;D
 
Et tørrere øl og en renere, mer nøytrl gjærprofil. Hvis målet er å brygge mest  mulig likt Vestkyst er du nødt til å bruke Wyeast 1318.
 
Tilbake
Topp