Oppskrift Kinn Vestkyst

Gahr skrev:
Et tørrere øl og en renere, mer nøytrl gjærprofil. Hvis målet er å brygge mest  mulig likt Vestkyst er du nødt til å bruke Wyeast 1318.

Ok, men er ikke Safale US-05 slik at man får mer frem malt og humlepreget i ølet?
Og hvilke temperatur bør jeg legge meg på når jeg bruker US-05 på denne øla?
 
US-05 er vel en ganske nøytral og rein gjær. Holde gjæringstemperaturen på rundt 17-18grader skulle det bli bra.
Men som Gahr skriv, er målet mest mulig likt Kinn så bør en bruke 1318. Men godt øl ved og bytte ut gjæren blir det nok.  :)
 
Oioioi
trrrror dette blir litt høy prosent for en vestkyst...
Ref mr Beersmith så skal jeg ha fått det gjæret ut til ca 1.000 ... Dersom det stemmer havner jeg på ca 10% i ABV
OG 1.072
FG 6 Brix 6 etter korrigering så blir det ca 1.000 (Smitt)
jaaja
det blir vel drikkande.
Satte det over på fat i kveld og skal kjøle/karbornere frem mot helgen. Tror jeg skal prøve coldcrash for å få litt utfelling av div. gjær og humlerester i 1318 gjæren.
Ca samme utgjæring på både US 05 og Wyeast 1318 gjæren.
Nå gjennstår smakingen på nedkjølt og karbonert øl.
Til helgen til helgen !  ;-)
 
Må bærre sei at originalgjæren ... den satt !
05 en ble noe skarpere om en kan si det slik.
Men go sos ! det var det !!
 
Johnemann skrev:
Må bærre sei at originalgjæren ... den satt !
05 en ble noe skarpere om en kan si det slik.
Men go sos ! det var det !!

Nå etter en stund lagring hvordan smaker dette me US-05?

Har tenkt og brygge denne men bruke US-05 gjær.

IK
 
ingeborgkarioline skrev:
Johnemann skrev:
Må bærre sei at originalgjæren ... den satt !
05 en ble noe skarpere om en kan si det slik.
Men go sos ! det var det !!

Nå etter en stund lagring hvordan smaker dette me US-05?

Har tenkt og brygge denne men bruke US-05 gjær.

IK

Det aner jeg ikke... begge er drukket opp for ca en uke siden  :)  De holdt godt på smaken begge to. Men begge varianter var meget poppulære... Når det er sagt, har jeg laget en ny omgang nå på lørdag som var. Da brukte jeg for enkelthets skyld (og fordi jeg hadde den liggende) US-05. Denne gjæren bunnfalt fortere enn Wyeast sin. Enklere tørrhumling. Wyesat var og mer flytende i karet etter fullendt gjæring en US05. Anntar at jeg ville blitt kvitt den gjæren om jeg hadde skrudd ned temperaturen før jeg fatet ølet. Skal prøve det neste gang jeg har mye synlig flytende gjær i bøtten. Det vil alltid være gjær der, men denne var i "klumper". Husk å kondisjonere din US05 før bruk. Kok vann og tilsett gjær på omtrent gjæringstemeratur. Ikke mer enn 5-6 grader forskjell når du tilsetter gjæren til vørteren. Da får du happygjær  :skitbra: Lykke til!
 
Gahr skrev:
Et tørrere øl og en renere, mer nøytrl gjærprofil. Hvis målet er å brygge mest  mulig likt Vestkyst er du nødt til å bruke Wyeast 1318.

Skal brygge denne i dag, men skal bruke US-05 siden jeg fremdeles er på tørrgjærstadiet, hvilke temperatur bør jeg legge meg på gjennom hele gjæringsperioden,  for og få den mest mulig lik 1318 gjæra. Har STC- 1000/Kjøleskap/Frostvakt for kontroll på temperaturen.

IK
 
Bør jeg legge inn noe  60 min humle også på denne for og treffe ca 80 IBU? Jeg treffer bare 60 IBU når jeg følger  orginaloppskriften 0,6 g pr/L på 30,15 og 0 min og 0,7g/L på tørrhumla. da bruker jeg tinseth og brewmate programmet. Hva vil jeg få best resultat med?
 
Gahr skrev:
Et tørrere øl og en renere, mer nøytrl gjærprofil. Hvis målet er å brygge mest  mulig likt Vestkyst er du nødt til å bruke Wyeast 1318.

Gahr: Vet du hvilke IBU skala kinn har brukt i denne oppskriften ?
 
Nei, men jeg vet at Espen Lothe uansett har tilpasset utbyttefaktorene i forhold til erfaring i eget bryggeri. Velg en av formlene og hold deg til den, så kan du justere mengder  utifra smak.
 
Jeg la inn 20 g humle ved 60 min for å få IBU på CA 85isch.
Snart ferdig gjæret, smaker godt ved sg måling.
Ble vel nevnt tidligere i tråden å legge inn litt bitterhumle ved 60.
 
Er mesketiden på 64grader i 60min for deretter å øke til 78 grader for siling? Eller er det 90min?
Ser ikke noe nevnt om hvordan (steg)meskingen eventuelt skal være i denne oppskriften annet enn gradene. Dermed er første alternativet ditt det jeg anser som default og det jeg brukte.
 
Ser ikke noe nevnt om hvordan (steg)meskingen eventuelt skal være i denne oppskriften annet enn gradene. Dermed er første alternativet ditt det jeg anser som default og det jeg brukte.

Ved mesking under 65 grader bør man forlenge mesketiden til 90 minutter for å være sikker på at man har oppnådd full konvertering.
 
Ser ikke noe nevnt om hvordan (steg)meskingen eventuelt skal være i denne oppskriften annet enn gradene. Dermed er første alternativet ditt det jeg anser som default og det jeg brukte.

Kinn bruker infusjonsmesk. Dvs. ett steg (feks. 65) og ingen utmesk. Men man kan selvsagt stegmeske om man vil, eller bruke utmesk.
 
Rett og slett en herlig IPA! Som gir mye smak uten en Grape-fruit inspirert lammelse i munnen som ubalanserte IPA'er (les den jeg brygger) kan gjøre.

Takk Espen, og takk til Gahr.
 
Tilbake
Topp