Oppskrift Kinn Vestkyst

Må si at en av tingene ved ølbrygging jeg virkelig setter pris på er den utrolige åpenheten selv bryggerier har om sine oppskrifter. Gir oss nybegynnere uante muligheter til å treffe godt i starten og ta hobbyen vår fortere til nye høyder. Har kun brygget 4 brygg til nå, og har da gått for gode oppskrifter. Har i mange år vært opptatt av å finne gullskatter fra inn og utland i polets hyller. Derfor tror jeg at kravene jeg har til eget øl er mye høyere enn om jeg "kun" var vandt til butikkpils. Det er også grunnen til at alle bryggene vi har laget har overgått "vanlig" øl med god margin.
Er utrolig kult å kunne kjøpe et øl på polet og så kunne prøve å lage det like bra eller bedre selv. Jeg tenker at det gir bryggeriene en ekstra reklame. Nesten som: Her er originalen prøv å gjøre den bedre.
 
Eg får 68,4 IBU med 10, 13 og 14% alfa. 40l batch med 9,5 kg pale, 0,45 kg av kvar av krystallmaltane og 0,8 kg DME. Ikkje så verst det, men manglar litt på oppgitte 80-100 IBU. Utrekning av bitterheit er vel uansett ingen nøyaktig vitenskap?

Flott med den oppskrifta, takk for det!
 
I et større bryggeri vil som oftest humlen være i kontakt med varm vørter langt lengre enn i et hjemmebryggeri, på grunn av whirlpooling og kjøling (som foregår gjennom platekjøler). Dette gjør at utbyttet fra sene tilsettinger av humle gir en god del større bitterhet enn ved hjemmebrygging av mindre volumer. I tillegg gir koking av større volumer generelt et høyere utbytte av humlen. Espen foreslår å øke humlemengdene med inntil 15 % for å kompansere for dette. (Personlig tenker jeg at man kanskje også kan tilsette e liten mengde humle på 60 min. fr å øke bitterheten noe.)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
(Personlig tenker jeg at man kanskje også kan tilsette e liten mengde humle på 60 min. fr å øke bitterheten noe.)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Hvor mange gram pr liter kunne det være snakk om, sånn ca?
 
audun! skrev:
Gahr skrev:
(Personlig tenker jeg at man kanskje også kan tilsette e liten mengde humle på 60 min. fr å øke bitterheten noe.)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Hvor mange gram pr liter kunne det være snakk om, sånn ca?

Jeg ville beregnet IBU fra de forskjellige smaks- og aromatilsetningene basert på faktisk alfasyreinnhold, og deretter "fylt opp" til ca. 80 IBU med bitterhumle på 60 min.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jeg får 80 IBU i Beersmith, men jeg antok at 6g/l var for kokevolum og ikke ferdig volum - bør jeg justere ned mengden litt og heller tilsette litt på 60min?
 
Martin A. skrev:
Jeg får 80 IBU i Beersmith, men jeg antok at 6g/l var for kokevolum og ikke ferdig volum - bør jeg justere ned mengden litt og heller tilsette litt på 60min?

Eg har rekna 6g/l (tinseth) og batch size sidan det er det du sit igjen med. Pre boil vi avhenge av avdamping, og vere bryggeri-spesifikk.
 
Hei

Er det noen som har brygget denne ennå? Er interessert i resultat og erfaringer siden vi vurderer å brygge denne til helgen  :)
 
I dag gikk denne over til sekundærgjæring og tørrhumling hos oss. Meget lovende så langt, gleder meg som en unge til å få denne på flaske!  :)  (Dvs, det er vel ut av flaskene igjen som er det beste...)
 
Jeg tilsatte 10 g centennial (7,5%), 10 g simcoe (10,4%) og 10 g columbus (14,2%) ved 60 min. Etter mine beregninger skulle tilsetningen sørge for ca 80 IBU tilsammen (sammen med resten av humla, altså). Tror ikke jeg var så langt unna.
 
loebrygg skrev:
Så du har brygget Nogne Ø's IPA fra ekstrakt. Hvor finner jeg link til den oppskriften?

Står en del i denne tråden om IPA på ekstrakt:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,977.msg24022.html#msg24022
 
Gahr. Angående gjæringstemp. Bør ikke det gjøres med lavere temperatur på et hjemmebrygg enn på et stort bryggeri? Atmosfærisk trykk og slikt? :)


Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 
audun! skrev:
Kanskje et dumt spørsmål, men: Hvorfor må den koke en hel time før man tilsetter bitterhumla? M.a.o.: Hvorfor er dette en "90-minutters" og ikke en "60-minutters" IPA?

En grunn til lang koketid, når en ser bort fra humlen, kan  være å koke ut DMS i vørteren. DMS gir bismaker som en oftest ikke ønsker, og da må en koke bort iallefall 5%+ av vørteren før den er ute. Det er iallefall en av grunnen til å koke vørteren lengre enn bare 30min ved første tilsetting av humle, for Kinn kan kanskje ikke koke ut 5%+ av vørteren på en halv time (?)
 
Tilbake
Topp