"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

I Porteroppskriften til @Terjedd er det 150 gr flaket rug. Kan jeg bruke noe annet ? Tenkte å bestille etter oppskrift fra Litebrygg, men flaket har han ikke. Bare vanlig
Enig med @loebrygg. En så liten mengde av noe såpass nøytralt vil du neppe kunne merke - og særlig ikke i et øl med såpass mye malt med kraftig karakter. Hadde det vært et krystallmalt eller et røsta malt - som f.eks. amber og mørkere typer derfra og oppover på skalaen - hadde det vært en annen sak.

Da snurrer det Novalager på rører'n, så nå blir det et par humleøl om ikke så lenge. Har funnet ut at denne gjæren er suveren til sånne.

Jeg har vært fornøyd med denne oppskrifta tidligere, men kanskje er det noe som kan forbedres. Humlemiksen er ikke veldig klassisk, trur jeg. Jeg funderer på å bytte ut Pale Planet med Maris Otter. Ikke så store forskjellen, kanskje - men litt mer malt i smaken skal det i teorien gi. Dette skal ikke bli en moderne IPA - så 100% pilsnermalt er ikke noe alternativ, bare så det er sagt:). (Men det kunne vært interessant å brygge en helt lys versjon av samme ølet - med det ekstra lyse pilsmaltet fra Weyermann.)

Beregner en OG på 1.056, og FG på 1.010. Det gir 6% ABV. Mesker på 65 + 72, som gir en anstendig utgjæring på 81%. Kan bli høyere; denne gjæren er flink til å spise opp maten sin.

Malt til 28 liter før tapping
6,50 kg Munton's Pale Planet (96%)
0,30 kg Caramunich 2
Humle
50 gr Simcoe @ 60
25 gr Chinook @ 5
50 gr Citra @ 0 + 15/80
50 gr Idaho @ 0 + 15/80
50 gr Simcoe @ dryhop
50 gr Centennial @ dryhop
50 gr Citra @ dryhop
Gjær