Spørsmål korking av flasker

Jeg skal korke noen standard brune 0,333l flasker fra ringnes.
Kjøpte en to hånds korkemaskin og kapsler på europris.

Spørsmålet er må flaskene være tørre rundt toppen/munningen for at kapslene skal sitte eller har det ingen ting å si?

Har printet ut et ark med etiketter. Så det var noen som snakket om å feste etikettene med melk. Stemmer det? evt andre husholdningsting som kan brukes for å feste etiketter?

:)Jens
 
Hei,

relativt uerfaren men kan sei kva eg har gjort etter å ha lest litt, og som fungerar for meg.
Om korking og etiketter:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1062.0.html
Korking:
eg har korka heilt tørre flasker, og det har fungert supert for meg. NB: har same korketang som deg og har i ettertid lest at det ikkje alltid blir tett på standard 0,33 l flasker. Eg korkar flaska, snur korketanga 45 grader og korker igjen, slik at korken blir klemt frå 4 sider istaden for 2. Har berre ca 5 flasker med 0,33 som eg har opna og desse har vore tette og med mykje co2 i.

Stryker melk på baksida av etikett med fingeren, då blir det ikje for mykje, sit som limt fast.
 
Har selv brukt samme korkemaskin som deg. (den røde?) min erfaring var at det var tungt og vanskelig å få det til i lengden. Korket 8(!) kasser med den, og konkluderte med at bordmodell måtte kjøpes inn. Mot slutten brukte vi hammer til å banke oppå for å få den ennå tettere.
Dårlige greier spør du meg. Men alt
Funker i nøden! :):)

Ellers kan jeg virkelig gå god for melk som lim. Funker helt fantastisk. Eg bruker en pensel og tørker av overflødig melk lett med et tørkepapir. Pass på å ikke tørke for hardt, da river du papiret. Sitter blegg fast, lukter ingen ting, og går lett av etter en liten dukkert i vann. Perfekt måte å få etikett på flaska! :)
 
Jeg gikk over til bordmodell da håndmodellen begynte å rive halsen av flaskene mine. Både flaskene og korkene mine er våte av StarSan når jeg korker, og har ikke hatt et eneste problem med det.
 
Takk for alle svar. korket en kasse for noen timer siden. Første inntrykket mitt av den håndholdte korkeren var at den så ut til å gjøre jobben veldig dårlig(flaska ble bare delvis korket). Korken så ut til å sitte så dårlig at man kunne få av korken med bare hendene hvis man hadde prøvd ...
Gikk over til å gjøre som josteink foreslå: korke rotere flasken noen grader korke igjen vri litt til og korke igjen osv. Da så det ut til at korkene satt litt bedre, men enda ikke helt optimalt.
Det Heitmann skrev om at den røde europrismodellen ikke fungerer skikkelig på de vanlige norske 0,33 flaskene forklarer jo en del. Er dette tilfelle med bryggselv sin Håndkorker også?

Jeg får investere i en skikkelig bord modell senere.

Jens
 
hammerud skrev:
Jeg gikk over til bordmodell da håndmodellen begynte å rive halsen av flaskene mine. Både flaskene og korkene mine er våte av StarSan når jeg korker, og har ikke hatt et eneste problem med det.

Dette skjedde for meg for første gang sist jeg flaska. Etter kanskje 200 flasker som var flaska. Hvorfor har det seg egentlig?  :jaha:
 
Tror det er fordi korkeren tar tak i hodet/halsen og trekker seg nedpå. Flaskene blir tilslutt så svake at de blir halshugget.  :eek:s
 
Aha. Håper bare de ikke blir så svake at de ikke tåler flasketrykket og jeg får noen minibomber, hehe.
 
Hehe.. nei, man vil jo unngå det. Jeg har aldri fått det.
Men råder alle til å kjøpe bordmodell. Det går raskere, er mer effektivt, og ser mye kulere ut også!  :headbang:
 
Jeg har korket mange flasker med Europrismodellen, tohåndskorker. (Er ikke sikker på hvor den ble kjøpt men...)
Har aldri har problemer med noen flasker så langt.

MEN skulle jeg ha kjøpt igjen hadde jeg definitivt gått for bordmodellen.
Den ser definitivt kulere ut.... Og med så liten prisforskjell er det ikke noe å lure på.
Går ut i fra at effektiviteten med bordmodellen er en helt annen.

Jeg har korket tørre flasker, men tror ikke det har så mye å si.
 
Har hatt et par problemer med denne tohåndsmodellen og sitter å spenner meg hver gang jeg skal korke en flaske, i frykt for at flaskehalsen skal knuse slik den gjorde for en liten stund tilbake.  :(. Skal investere i en bordmodell til neste batch.
 
Har forsøkt melk som lim, og det funker forsåvidt det, men jeg synes det blir litt mye søl.

Anbefaler heller noe mye enklere: Bruk limstift! Trenger bare en tynn stripe på hver sidekant, og etikettene er også veldig lette å få av med lunkent vann.
 
Det var 30 dagers retur på tohåndskorkeren fra Europris så jeg byttet den og fikk pengene tilbake. Går for bordmodellen isteden.
Takk for alle tips.

Jens :)
 
Petter F skrev:
Har forsøkt melk som lim, og det funker forsåvidt det, men jeg synes det blir litt mye søl.

Anbefaler heller noe mye enklere: Bruk limstift! Trenger bare en tynn stripe på hver sidekant, og etikettene er også veldig lette å få av med lunkent vann.

Lurt :)
 
Tilbake
Topp