1 av 4 rør med feil ferskgjær.. er det krise? (Lucky Jack)

Kjøpte to sett av Lucky Jack 25liters sett hos Bryggselv.no, og ser nå at ett av de fire rørene med ferskgjær ikke er av typen California Ale Yeast, (WLP001) men av typen London Ale Yeast (WLP013). Kan jeg bruke dette røret sammen med den andre gjæren uten altfor store komplikasjoner? Vil dette lage et helt annen type øl?

Takk for alle svar. Skal igang med bryggingen nå, så fantastisk med hurtig svar.

Skal du brygge med begge settene på en gang og alle rørene? I så fall tror jeg ikke at du vil merke så veldig stor forskjell om 25% av gjæren er engelsk. Du vil kanskje få litt mer esterpreg enn om du kun hadde WLP001, men hvis du starter gjæringen lavt (18C målt i ølet) så går det nok helt fint :)

ahaavie skrev:
Kjøpte to sett av Lucky Jack 25liters sett hos Bryggselv.no, og ser nå at ett av de fire rørene med ferskgjær ikke er av typen California Ale Yeast, (WLP001) men av typen London Ale Yeast (WLP013). Kan jeg bruke dette røret sammen med den andre gjæren uten altfor store komplikasjoner? Vil dette lage et helt annen type øl?

Takk for alle svar. Skal igang med bryggingen nå, så fantastisk med hurtig svar.

Dette skal ikke utgjøre noen fare for usmaker.

I og med at du har 25% av den ene gjæren, ville jeg delt den på begge settene, eller jeg ville dele den med den andre gjæren i en batch. Uansett vil det ikke ødelegge ølet ditt. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg ikke vært bekymret i det hele tatt.  Litt annen ester profil vil du vel kanskje merke, , men ikke nevneverdig skulle jeg tro.  Det er jo en Lucky Jack du skal brygge, det blir bra uansett, med den gjærsammensetniongen du har.  No worry.....

Brygg to stykker med wlp001 og den andre med 50/50 av gjæren. Spennende å se om det blir noen andre smaker  ;) Blir sikkert uansett meget drikkende. Her er jo endel humle også.

jeg ville ha gjort som kintil sier, del opp i to gjæringsbøtter der du bruker to rør med "riktig" gjær i den ene bøtta, og en bøtte med et rør av hver type, bare husk på å merke bøttene så du vet hva som er hva :)

Tilbake
Topp