10 literspann...

Hei!

Jeg har nappa med meg et par rimelige 10-literspann fra Europris for å sette en to-tre parallelle ekstraktbrygg hvor jeg forsøker å holde mange variabler konstant og bare variere humle-seddelen. Fikk med lokk, drilla hull for gjærlås og skulle til å sette i gang...

Men så slo det meg - er vanlige 10 liters bøtter næringsmiddelsgodkjente? Husker at moderen laget hyllebærsaft på tilsvarende, uten at det gav problemer...

Eventuelt andre problem med å brygge såpass små volum?

F.
 
Jeg tror det vil gå helt fint, de er sikkert laget av samme materialet som våre store gjæringsbøtter (PP). Kjør på, og ikke føl deg hindret i å lage bilder og skrive en interessant artikkel om resultatene for oss andre. :)

Andre eksperimenter som slike små bøtter egner seg til er ellers bruk av ulike typer gjær, med utgangspunkt i ett og samme brygg.
 
jepp - det er nok enklere å få alt konstant om man gjør eksperiment basert på samme vørter...som f.eks. av gjærtyper og ikke minst, hvordan forskjellige gjæraktiveringsregimer påvirker sluttproduktet.

Men foreløpig er det å leke med humle typer & koketider et par måneder.

Har også lyst til å bruke 10l for å få føling med hvor mye smak enkel minimesking kan gi meg - f.eks. laget jeg forleden en IPA på ren pale ale ekstrakt. Den ble snadderbra, men selvfølgelig uten den samme kompleksitet som om man hadde hatt litt hvetemalt etc oppi. Anyway - fyldige rapporter følger...når den tid kommer. :)
 
Dette blir spennede.
Og ettersom hjemmebryggerne i Tromsø snart får organisert seg litt bedre får du nok lett tak i frivillige til smakspanelet!
Harald
 
Tilbake
Topp