100-liters bryggeri (varmtvannsbereder kappet og sveiset)

roba

Her er bryggedunken kappet i passende biter, skal sveises sammen i helgen. 2 varmekolber, stående på stativ med mulighet for gass under og varmeskjold utenpå. Corneliusfat er i boks - det nærmer seg 1. brygg  ;D

Vedlegg

• Bryggedunk.JPG
    688,7 KB · Sett: 3.365
Dette ser lovende ut! :)

Er også veldig lurt med kanalvifta til dampen! Det kan bli ganske fuktig av å koke 50 liter en hel time.

Har tenkt på avtrekk og fått tak i en gammel kanalvifte som skal fjerne dampen. Har jobbet på kokeren i hele dag - og skal kaste den i morgen  :rasende: Det var jammen vanskelig å få tett den rustfrie greia med alt fiksfakset jeg hadde tenkt. Skal hente "ny" gammel bereder i morgen - da skal alt gjøres mye enklere  :yes:

Det har skjedd meg et par ganger og...
Er ikke allltid det blir som man hadde tenkt :rasende:

Men heldigvis, gamle varmtvannsberedere er det mange av  ;D
Hender det er noe dritt å sveise i hvis man ikke har fått vekk allt kalkbelegg og gammel møk og da blir det ikke tett heller...

Lykke til, og legg ut flere bilder etter som bryggverket vokser til  :ilike:

Her er bryggekjelen ferdig. Ca. 100 liter totalt. Det blå er varmeskjold som skal være utenpå selve kjelen, skal isoleres med 2 cm. matter på utsiden (fra Biltema). På toppen et lokk med stuss for 110 mm. rør (avtrekk damp) Til stussen på lokket har jeg laget et mindre lokk, med mulighet for rører senere (stang m/liten motor). Har forkastet all elektrisk oppvarming og skal varme med gass (bare den bestilte brenneren dukker opp  :duh: )

Vedlegg

• Bryggekjele.JPG
    607,4 KB · Sett: 2.952
  • Varmeskjold m iso.JPG
    749,9 KB · Sett: 2.713
  • lokk og topp.JPG
    723,1 KB · Sett: 2.667
Fine greier, spesielt lokket med toppen!

Smart med varmeskjold, men husk at den funker best når ikke skjoldet stenger gjennomgangen øverst. Her kan det lønne seg å ha en sprekk, eller borre hull i den øvre delen.

Har samtidig splittet av delen med bilder til Bilder, videoer og andre media ;)

Har prøvd å finne ut at det med åpning i toppen på varmeskjoldet uten å finne noen svar. det er nå derfor tett! Har du noe erfaring på hvor mye åpning det bør være?

Jeg tror ikke at det skal så veldig stor åpning til.
På min kjele går kappa helt opp til kanten på kjelen.
Når jeg legger over lokket så er det en åpning rundt på et par millimeter.
Så snart det begynner å koke trekker jeg lokket til side og åpningen blir ca. 3X 50 cm.
Dette gjør jeg for at dampen fra vørteren skal slippe ut, og ikke for at varmen på utsida skal sirkulere bedre.
Har overhodet ikke inntrykk av at noe varme unnslipper nedenfor kappa på grunn av at det er for liten åpning oppe.
Selv ikke når lokket ligger helt over.

Ser jo ut til at du har både utstyr og kompetanse til å lage det meste.
Hva med å lage et spjeld helt oppe på siden av varmeskjoldet?
Da kan du prøve med maks åpning på 2X10 cm, og strype igjen hvis det blir for mye.
Egil B.

Her blir kanten på varmeskjoldet "frisert". Har nå 1 cm lufteåpning i toppen mellom skjoldet og dunken.
Det ble enklest, tenkte på luke - men det får vi ta i neste omgang.
Bare den hersens krabbekokeren snart dukker opp....  :duh:  :duh:

Vedlegg

• Luftespalte.JPG
    650,8 KB · Sett: 2.507
  • Frisering.JPG
    Frisering.JPG
    759,8 KB · Sett: 2.567
Er det varmeskjoldet fremdeles blått under isolasjonen?

Mulig det vil lukte litt svidd når du fyrer en trimma krabbekoker under der da i tilfelle  ::)
Mener å huske på de oppsettene jeg har prøvd med varmeskjold at skjoldene blir "litt" varme når gassflammene kommer opp i mellom kjelen og skjoldet.

Har ikke fyrt opp enda, venter på krabbekokeren  :duh: (tror jeg har nevnt dette før). Jeg har bra med avtrekk og utluftingsmuligheter, men det skal bli spennende å se. Skal komme med rapport så snart jeg har "prøvebrygget"  :brygging:

Krabbekoker er montert. Testkjører nå magnetrører som er snekret sammen kjapt (tidspress.......)
Lei av å snekre sammen bryggeri  :eek:ppkast: MÅ brygge i helga (om det så skal bli tomtebrygg  ;D )

Vedlegg

• Magnetrører.jpg
    Magnetrører.jpg
    131 KB · Sett: 2.289
Her er kombinert varmetank og gjæringstank. Har kjøpt etter anbefaling av Eduard en FK hundeforbøtte og har lagt varmefolie rundt (60W m2) som skal opprettholde tempen i dunken, samt en jevn varme ved gjæring.
Dunken er isolert (nok en gang etter anbefaling av Eduard  :ilike:) med gammelt liggeunderlag (som jeg heldigvis slipper å ligge mer på  ;D). Brukte den grønne siden ut til ære for FK dunken.
Skal bruke UT 200 for å regulere temp'n (og skal koble den til en kurs med jordfeilbryter...)
Dunken skal svampevaskes (takk for nok et godt tips) og de gamle (oppripete) gjæringsdunkene blir meskekar.

Vedlegg

• Varmetank og gjæringstank.jpg
    Varmetank og gjæringstank.jpg
    131,5 KB · Sett: 2.390
Og her er ølkokeren som ble prøvekjørt med 25 liter vann i kveld. Brukte 55 minutter fra vannet var kaldt (fra spring) til det kokte. Luktet litt svidd men ingen store problemer. Har bygd et skjørt over, med avtrekksvifte ut. Brenneren fra FK var grei nok.... men det blir nok en ny etterhvert.....
Gjærkulturen står i magnetrøreren  :yes: så lørdag blir det brygging :beersmiley:

Vedlegg

• Ølkoker.jpg
    Ølkoker.jpg
    122,9 KB · Sett: 2.376
Her er bryggeriet tatt i bruk i dag. Varmtvannstank er samme som brukes som gjæringstank. Mesketanker er de 2 gamle gjæringsbøttene (kunne holdt bedre på varmen....), den innerste borret med "tusenvis" av hull på 1,5 mm. Gassbrenneren fra FK er helt på grensen, skal byttes ut......
Men - første brygg (på 14-15 år) er iallefall unnagjort...  :yes:

Vedlegg

• Skylling.jpg
    Skylling.jpg
    144,7 KB · Sett: 1.465
Det ser da veldig bra ut!

Gratulerer med første brygg i dette milleniumet  :feire:

Takk, og i dag er det deilige "pluppe" lyder fra gjærtønna. Den skal få kjørt seg, tror ikke den blir tørr på noen måneder nå  ;D

Tilbake
Topp