100W varmeelement fra ebay

Jeg tidligere linket til et 100W varmeelement jeg fant på ebay. Mottok det tidligere denne uken og testet det i kveld.
http://www.ebay.com.au/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160880376770&ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Målet med testen var å se om elementet uten aktiv kjøling kan bli så varmt at det utgjør en brannfare. Koblet elementet opp og la det vannrett på en korkplate. Dette gir dårligere konveksjon enn om det står loddrett, og skal således stabilisere seg på varmere temperatur enn med den monteringen jeg har tenkt meg. Temperaturen ble målt mellom "varmeribbene" på elementet og stabiliserte seg etter en time på 74C.

Jeg planlegger å montere elementet loddrett og for å være helt sikker så kommer jeg til å bruke avstandstykker på skruene slik at elementet ikke er direkte i kontakt med veggen i kjøleskapet.

Godt fornøyd, dette er en mye bedre løsning enn lyspære i blikkboks :)

Vedlegg

• IMAG0466.jpg
    IMAG0466.jpg
    986,2 KB · Sett: 1.120
Jeg lurte faktisk på hva det ble til med dette elementet her i går kveld. :) spent på å høre resultatet. Virker jo helt perfekt for gjærskap. :)

Innteresante greier, jeg driver med noe lignende til mitt "nye" kjøleskap i garasjen.
Men lurer på om 100W holder der... Jeg har bestilt et element på 200.
Men her i midtnorge blir det fort -30 en vinterdag, så jeg lurer på om det holder også  :)

Mulig at det er lite ja. Hvor mye effekt trenger motoren i et fryseskap for å holde 30 minus? Burde jo være omtrent symmetrisk der hvis vi tar med at kjøleaggregatet har mye mindre enn 100% effektivitet.

Forøvrig, jeg planlegger (fortsatt) nytt gjæringsskap i garasjen: Tåler kjøleskapet ditt vinteren? Har du gjort noe for at det skal tåle kulden eller går det bra? Jeg har alltid hørt at kjøleskap ikke tåler minusgrader.

EspenL skrev:
Mulig at det er lite ja. Hvor mye effekt trenger motoren i et fryseskap for å holde 30 minus? Burde jo være omtrent symmetrisk der hvis vi tar med at kjøleaggregatet har mye mindre enn 100% effektivitet.

Forøvrig, jeg planlegger (fortsatt) nytt gjæringsskap i garasjen: Tåler kjøleskapet ditt vinteren? Har du gjort noe for at det skal tåle kulden eller går det bra? Jeg har alltid hørt at kjøleskap ikke tåler minusgrader.

Jeg mener å vite at ett fryseskap fungerer på lik måte som ei varmepumpe. Det vil si at den leverer større kjøleffekt enn den effekten den forbruker. Virkningsgraden måles i COP og står nevnt på allle varmepumper. Så det trenger ikke å være så enkelt.
Kjøleskap skal helst ikke gå i minusgrader, men det gjør det oftest ikke da vi kun bruker varmen i kjøleskapet på vinteren. Vi er jo som oftest ute etter romtemperaturer eller nært det og med minus grader så vil ikke kjøleskapet gå. Men anbefaler egentlig å ikke koble stikket til ett kjøleskap direkte i en stc-1000 eller ut-200. Dette fordi at du da bypasser ett evnt. varmebelte som ligger rundt kompressoren. Dette beltet holder temperaturen opp slik at gassen ikke samler seg i kompressoren og den starter med væske i seg. Du får da væskeslag og kompressoren er ødelagt. På samme måte skal den også holde oljen varm.

Godt poeng med varmebeltet. Antar at dette ikke er et problem så lenge ikke kjøleskapet blir slått på første væsken fordamper igjen?

Ang virkningsgrad: Det er riktig at varmepumper gir mer varme enn du putter inn varme ut = effekt motor + varme transportert ut fra kald side. Virkningsgrad på kjølesiden er imidlertid mindre enn 100%. Hvis ikke hadde vi hatt en maskin vi kunne blitt steinrike på :)

EspenL skrev:
Godt poeng med varmebeltet. Antar at dette ikke er et problem så lenge ikke kjøleskapet blir slått på første væsken fordamper igjen?

Ang virkningsgrad: Det er riktig at varmepumper gir mer varme enn du putter inn varme ut = effekt motor + varme transportert ut fra kald side. Virkningsgrad på kjølesiden er imidlertid mindre enn 100%. Hvis ikke hadde vi hatt en maskin vi kunne blitt steinrike på :)
Riktig det, kjøleskapet mitt er med R600a gass som de fleste nye er, med den ulempen at det krever minimum romtemperatur på 12-15 grader. Men ved slike temperaturer går ikke kjøleskapet likevell, og gassen fryser ikke slik at skapet ryker håper jeg.

EspenL skrev:

Væsken strømmer til det kaldeste stedet i kretsen. Og hvis varmebeltet er på, så vil den ikke legge seg i kompressoren. Men så lenge væsken når en temperatur slik at den fordamper før du starter kompressoren er dette ikke ett problem.
Jeg må fremdeles krange litt, de fleste varmepumpe leverer både kjøling og varme. Ved varmeproduksjon er gjenvinningsgraden ofte 300-400%
Ved kjøling er gjenvinningsgraden ofte 200-300%. Ihvertfall er min varmepumpe det. Du reverserer jo bare kondensator med fordamper, og jeg ser ikke hvorfor du ikke skal ha avgitt effekt over 100%?
Gjerne forklar.. Mulig jeg har misforstått dette.

Enkelt forklart... :)
Åpner du kjøleskapdøra blir det da kaldere eller varmere i rommet?  ;D
Vanskelig forklart....
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_efficiency

Siden jeg skal lage en Arduino kontroller for temperaturkontroll og denne tillater kobling av akkurat så mange temperaturfølere som jeg skulle ønske så er det kandkje en idé å overvåke temp på kompressor også og ikke starte denne under 15 grader f.eks. Evt forvarme før start. :)

magne1972 skrev:
Enkelt forklart... :)
Åpner du kjøleskapdøra blir det da kaldere eller varmere i rommet?  ;D
Vanskelig forklart....
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_efficiency

Hva har oppvarmingen av rommet via kjøleskapet med virkningsgrad på kjøleproduksjon å gjøre?  Kan du ikke forklare meg så jeg forstår det. Jeg er ærlig og oppriktig nysgjerrig da jeg da undrer på hva forskjellen imellom kjøleproduksjon/gjenvinning i en varmepumpe og kjøleproduksjon/gjenvinning i ett kjøleskap er? Hvorfor kan jeg ha over 100% virkningsgrad på en varmepumpe men ikke på ett kjøleskap?

Beklager kapring av tråden din:(

Fordi varmesiden blir oppvarmet av tilført energi fra e-verket + tilført energi fra varmen sugd ut av det du har i kjøleskapet og skapet i seg selv, vil varmesiden ha en effektivitet over 100% av tilført energi.
Mens kuldesiden kun kan trekke ut energi tillsvarende tilført energi fra e-verket - effektkoeffisienten på kompressoren/varmevekslersløyfen.(ifølge visse fysiske lover er den alltid under hundre prosent)
Derfor får du fra en varmepumpe mer varme en tilført energi. Mens et kjølesystem eller en aircondition aldri vil klare mer en oppimot 100% (det reelle tallet ligger langt lavere)

Edit. Enkelt sagt vil alt av efekttap generere varme :)

magne1972 skrev:
Fordi varmesiden blir oppvarmet av tilført energi fra e-verket + tilført energi fra varmen sugd ut av det du har i kjøleskapet og skapet i seg selv, vil varmesiden ha en effektivitet over 100% av tilført energi.
Mens kuldesiden kun kan trekke ut energi tillsvarende tilført energi fra e-verket - effektkoeffisienten på kompressoren/varmevekslersløyfen.(ifølge visse fysiske lover er den alltid under hundre prosent)
Derfor får du fra en varmepumpe mer varme en tilført energi. Mens et kjølesystem eller en aircondition aldri vil klare mer en oppimot 100% (det reelle tallet ligger langt lavere)

Men hvordan kan da min varmepumpe levere kjøling på over 100% av forbrukt energi?

Det er en del som blander litt her.
mikslen skrev:
magne1972 skrev:

Men hvordan kan da min varmepumpe levere kjøling på over 100% av forbrukt energi?

http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pump

TL:DR : Du kan fint ha en varmepumpe som air condition med effektivitet over 100%, men så snart du prøver å kjøle ned noe veldig kaldt, gjør temperaturforskjellen mellom ute og inne at effektiviteten dropper under 100%.

Husk at effektiviteten regnes i forhold til tilført energi, altså strøm. Grunnen til at den klarer over 100% er at den drar nytte av energien (temperaturen) av alt rundt seg.

Takker, har maltwhiskylaget i tankene men er for det meste fullbooket med øl for tiden :)

Her kommer mitt forsøk på forklaring av varmepumper:
Effektiviteten er av hengig av hva du måler. Som nevnt gir en varmepumpe varmeenergi inne:

Avgitt varmeeffekt = Tilført strøm + Varme hentet utenfra.

Effekten blir da (i forhold til den tilførte strømmen): Effekt = Avgitt varmeeffekt / Tilført strøm = (Tilført strøm + Varme hentet utenfra) / Tilført strøm

som er større enn 100%

Tenk nå på denne varmepumpen som et kjøleskap som forsøker å kjøle ned luften utenfor huset. Kjøleeffekten er kun varmen som er hentet utenfra. Effekten av denne i forhold til tilført energi er

Effekt = Varme hentet utenfra / tilført strøm

Derfor vil en varmepumpe gi effektivitet over 100% dersom man måler for varmeeffekt, og under 100% dersom man måler for kjøleeffekt.

Jeg har en gammel fryseboks som jeg bruker til ølskap. Det står ute og temperaturen kan stikke ned i -30 på vinteren.
Fryseboksen er koblet til en STC-1000 og jeg bruker to varmeplater fra Petit inne i fryseren. Varmeplatene er på 25W hver, så det blir bare 50W totalt.
Dette har gått bra i to vintre, eneste problemet er at pakningen har en tendens til å fryse fast på vinteren.

EspenL skrev:
Takker, har maltwhiskylaget i tankene men er for det meste fullbooket med øl for tiden :)

Her kommer mitt forsøk på forklaring av varmepumper:
Effektiviteten er av hengig av hva du måler. Som nevnt gir en varmepumpe varmeenergi inne:

Avgitt varmeeffekt = Tilført strøm + Varme hentet utenfra.

Effekten blir da (i forhold til den tilførte strømmen): Effekt = Avgitt varmeeffekt / Tilført strøm = (Tilført strøm + Varme hentet utenfra) / Tilført strøm

som er større enn 100%

Tenk nå på denne varmepumpen som et kjøleskap som forsøker å kjøle ned luften utenfor huset. Kjøleeffekten er kun varmen som er hentet utenfra. Effekten av denne i forhold til tilført energi er

Effekt = Varme hentet utenfra / tilført strøm

Derfor vil en varmepumpe gi effektivitet over 100% dersom man måler for varmeeffekt, og under 100% dersom man måler for kjøleeffekt.

21321c3fb08a03111070299687f9506c.png

5058da7e100f84df3d05e7ba922259c8.png

Sakset fra wikipedia.  COP er coefficient of performance, eller ratio mellom input/output. En COP på 3 gir 3 enheter varme per enhet elektrisitet. Som man ser er formelen lik bortsett fra at for oppvarming legger man til tilført energi. Det er altså ingenting i veien for at en varmepumpe kjøler med en COP over 1, så lenge forholdene ligger til rette for det. En varmepumpe bryr seg kun og temperatur, ikke hva som er inne og ute!

Tilbake
Topp