193 i IBU ?

Fant en oppskrift på nettet jeg tenkte jeg sku prøve. La den inn i BrewersFriend og ser IBU er 193. Merkelig høyt? Ellers andre kommentarer? Måtte bytte ut Apollo med Nugget da de ikke hadde Apollo på bryggeland.

Late Hopped RED IPA
Added By: jonasbegood
Method: All Grain
Style: American Amber Ale
Boil Time: 60 min
Batch Size: 25 liters (fermentor volume)
Boil Size: 31 liters
Boil Gravity: 1.038 (recipe based estimate)
Efficiency: 75% (brew house)

Original Gravity:
1.047
Final Gravity:
1.013
ABV (standard):
4.43%
IBU (tinseth):
193.62
SRM (morey):
14.5

Fermentables
AmountFermentablePPG°LBill %
4020 gUnited Kingdom - Maris Otter Pale383.7580.5%
360 gUnited Kingdom - Munich3767.2%
245 gUnited Kingdom - Cara Malt3517.54.9%
200 gUnited Kingdom - Crystal Rye33904%
80 gGerman - Carafa III325351.6%
90 gTorrified Wheat3621.8%
5 kgTotal
Hops
AmountVarietyTypeAAUseTimeIBU
65 gColumbusPellet16.5Boil55 min118.83
50 gNuggetPellet13.5Boil55 min74.79
90 gAmarilloPellet9.7Aroma0 min
50 gNuggetPellet13.5Dry Hop7 days
45 gColumbusPellet16.5Dry Hop7 days

Mash Guidelines
AmountDescriptionTypeTempTime
--Temperature67 C60 min
--Fly Sparge78 C10 min
Starting Mash Thickness: 3 L/kg
Other Ingredients
AmountNameTypeUseTime
1 tspIrish MossOtherBoil10 min
Yeast
Fermentis / Safale - American Ale Yeast US-05
Attenuation (avg):
72%
Flocculation:
Medium
Optimum Temp:
15 - 23.9 °C
Starter:
No
Fermentation Temp:
20 °C
Pitch Rate:
-

Kalkulert IBU, ikke er opplevd. Finnes mange øl med IBU der oppe, samt over 200. Med mindre du har plottet inn feil med vet at det er en fin IPA eller noe er det bare å kjøre på.

Det verserer teorier om at ~100 IBU er toppen, av to grunner: 1) Det er metningspunktet for alfasyrer løst i vørter, og 2) det er maks av hva mennesker kan detektere.

Jeg har lagd en IPA med 120 IBU ved flere anledninger, og denne har blitt oppfattet som mindre bitter enn NØ sin IPA, så det kommer an på FG i ølet ditt, samt hvor humlet det er...

Opplevd bitterhet har vel mer sammenheng med OG? Det er vanlig å beskrive bitterheten til et øl ved å dele IBU på "gravity units" (56 hvis OG er 1.056).

Jeg har allerede kjøpt alt jeg trenger for denne, så jeg kommer til å brygge den. Hva tror dere uavhengig av IBU ?

De to første humleslippene er tullete store spør du meg. Du får bortimot null smak og aroma ut av 55 minutter kok, og de to droppene gir mer bitterhet enn vørteren klarer å absorbere.

Hvis du virkelig vil bruke så mye, så slipp de to første på 15 min i stedet for 55min. Da får du fortsatt oppimot 100 IBU, men mye mer smak for penga. Eventuelt kutt de to første tilleggene til feks 30g av hver.

300 gr. humle går helt fint. Humlehelvete - Pliny Goes to Telemark - har en IBU på 260, hvis du følger Jan Halvor Fjeld sin oppskrift. (Oppskriften finner her på forumet) En strålende øl, som førte bryggeren frem til tittelen årets hjemmebryggere i 2010 - og tilslutt endte opp som Two Captains fra Nøgne Ø. Jeg ville imidlertid brygget ølet ditt med høyere ABV, eller lavere IBU. I stedet for å koke de to første humletilsetningene i 55 min ville jeg kokt dem i kun 30 min. Tittelen "Late hopped" peker vel også i den retning. Jeg ville også kokt i 90 min. pga. Münchenermaltet. Mao. kokt i en time før første humle taes i.

OK, jeg har bare copy pastet oppskriften etter han som postet den. Men jeg tar poengene deres og har endret oppskriften.

Late Hopped RED IPA
Added By: jonasbegood
Method: All Grain
Style: American Amber Ale
Boil Time: 90 min
Batch Size: 25 liters (fermentor volume)
Boil Size: 31 liters
Boil Gravity: 1.038 (recipe based estimate)
Efficiency: 75% (brew house)

Original Gravity:
1.047
Final Gravity:
1.013
ABV (standard):
4.43%
IBU (tinseth):
98.24
SRM (morey):
14.5

Fermentables
AmountFermentablePPG°LBill %
4020 gUnited Kingdom - Maris Otter Pale383.7580.5%
360 gUnited Kingdom - Munich3767.2%
245 gUnited Kingdom - Cara Malt3517.54.9%
200 gUnited Kingdom - Crystal Rye33904%
80 gGerman - Carafa III325351.6%
90 gTorrified Wheat3621.8%
5 kgTotal
Hops
AmountVarietyTypeAAUseTimeIBU
65 gColumbusPellet16.5Boil15 min60.3
50 gNuggetPellet13.5Boil15 min37.95
90 gAmarilloPellet9.7Aroma0 min
50 gNuggetPellet13.5Dry Hop7 days
45 gColumbusPellet16.5Dry Hop7 days

Mash Guidelines
AmountDescriptionTypeTempTime
--Temperature67 C60 min
--Fly Sparge78 C10 min
Starting Mash Thickness: 3 L/kg
Other Ingredients
AmountNameTypeUseTime
1 tspIrish MossOtherBoil10 min
Yeast
Fermentis / Safale - American Ale Yeast US-05
Attenuation (avg):
72%
Flocculation:
Medium
Optimum Temp:
15 - 23.9 °C
Starter:
No
Fermentation Temp:
20 °C
Pitch Rate:
-

Beregnet IBU og faktisk IBU er også to helt ulike ting. Å være slave av IBU-formlene er en felle. Formlene er bare en guide, ingen eksakt vitenskap, og i tillegg til prosessavhengige faktorer som påvirker *faktisk* isomerisert alfasyre, er det mange faktorer som spiller inn på bitterhetsopplevelsen: OG, FG, maltsorter, tilogmed genene til smakeren ...

BU:GU er det iallefall jeg ser etter når jeg lager røre.

Men så er det det med hva oppskriften sier, og hvordan man gjennomfører det i praksis.
Hiver man f.eks oppi humle ved 15 minutter og lar denne ligge i under kjøling får man jo mer bitterhet enn det 15-minuteren sier i oppskriften.

Jeg hadde jo forresten sett feil i oppskriften, Boil 5 min sto det på de første som jeg skrev 55 min på.

BU:GU er det iallefall jeg ser etter når jeg lager røre.

Men så er det det med hva oppskriften sier, og hvordan man gjennomfører det i praksis.
Hiver man f.eks oppi humle ved 15 minutter og lar denne ligge i under kjøling får man jo mer bitterhet enn det 15-minuteren sier i oppskriften.

Er du så sikker på at IBU-beregning i diverse bryggeprogrammer forutsetter at humle tilsatt under kok tas ut ved start av kjøling? Jeg ville tro det motsatte.

Jeg synes det virker logisk. Det står jo boil. Og programmet vet jo ikke hvor lenge du f.eks kjøler ned. Og hva med Wirlpool ved f.eks 85 grader.

Ingen formler/programmer legger opp til at humlen tas ut før kjøling (relativt få som tar ut humle før kjøling, utenom dem som bruker humleposer). Det er en av grunnene til variasjoner mellom formlene og hvordan utbyttet er for bryggere. For det første er kjøletid og -praksis forskjellig fra brygger til brygger, og for det andre er det heller ikke bare iso-alfasyre som måles når man tester for IBU. Formlene er bare beregninger som kan hjelpe bryggere på vei, men man må justere humlebruken basert på erfaring.

Beregnet IBU og faktisk IBU er også to helt ulike ting. Å være slave av IBU-formlene er en felle. Formlene er bare en guide, ingen eksakt vitenskap, og i tillegg til prosessavhengige faktorer som påvirker *faktisk* isomerisert alfasyre, er det mange faktorer som spiller inn på bitterhetsopplevelsen: OG, FG, maltsorter, tilogmed genene til smakeren ...
Det stemmer. Dessuten, når du kommer opp mot 100IBU nærmer du deg et metningspunkt for vørteren. Du klarer ikke løse opp mer alfasyrer, og å pøse på med mer bitterhumle er bortkastet.
Mikkeller 1000IBU har en teoretisk IBU på 1000, men labmålinger viser at den i virkeligheten ligger på drøyt 100.

Ingen formler/programmer legger opp til at humlen tas ut før kjøling (relativt få som tar ut humle før kjøling, utenom dem som bruker humleposer). Det er en av grunnene til variasjoner mellom formlene og hvordan utbyttet er for bryggere. For det første er kjøletid og -praksis forskjellig fra brygger til brygger, og for det andre er det heller ikke bare iso-alfasyre som måles når man tester for IBU. Formlene er bare beregninger som kan hjelpe bryggere på vei, men man må justere humlebruken basert på erfaring.

Jøss! Da har jeg lært noe nytt. Selv om det virker snålt.

Tilbake
Topp