2 spørsmål om gjær

MagnuS skrev:
Til dere som bruker ren oksygen i vørteren:

Hva slags opplegg er dette egentlig?
Hva trenger man av utstyr og hvordan skaffer en seg slikt? Går det å bruke dykkeoksygen?
Oksygen og luft blir ofte blandet sammen. Luft inneholder 21 % oksygen.
Pusteluft som vi gjerne kaller luft som er komprimert på flasker er nettopp komprimer vanlig luft, det er det dykkere bruker, hvis de ikke skal dykke dypt, da bruker de luft med lavere oksygeninnhold, de må gjøre det motsatte av fjellklatrere.
Oksygen er en farlig gass, den øker oksyderingshastigheten, (forbrenningshastigheten) opp mot eksplosiv hastighet, bommuul brenner i luft men nermest eksplodere i oksygen.

Pusteluft får du på svarte flasker.
Oksygen får du på blå flasker til sveising.
Medisinsk oksygen får du på grå flasker, her husker jeg ikke resten av fargekoden.
Men jeg har ikke passet på beholdningen av gasser sinden 1992 så det kan ha skjedd forandringer.
 
Jalle skrev:
Jeg glemte å spørre om en ting i sted. Gahr sa at ved bruk av lagergjær starter må man sette det i kjøleskap for bunnfelling. Gjelder dette også for ale gjær? Og kan man dyrke opp gjær fra den overskytende vørteren igjen?

Jeg setter alltid starteren i kjøleskap. Når man lager starter med kontinuerlig lufting (magnetrører), smaker den ikke bra etterpå. Jeg vil helst unngå mest mulig av "starterølet". Derfor dekanterer jeg starteren både til ale og lager.

MagnuS skrev:
Til dere som bruker ren oksygen i vørteren:

Hva slags opplegg er dette egentlig?
Hva trenger man av utstyr og hvordan skaffer en seg slikt? Går det å bruke dykkeoksygen?

Jeg bruker en oksygenflaske (grå) jeg fikk billig på en dykkerforretning. Kobler for sikkerhets skyld til et sterilfilter, og har en rørbit fra en hevert med brusestein tilkoblet i enden. Denne rører jeg rundt med mens jeg oksygenerer.
 

Jeg bruker en oksygenflaske (grå) jeg fikk billig på en dykkerforretning. Kobler for sikkerhets skyld til et sterilfilter, og har en rørbit fra en hevert med brusestein tilkoblet i enden. Denne rører jeg rundt med mesn jeg oksygenerer.
[/quote]

OK!
Men er dette da "pusteluft" som er på flasken eller er den fylt med ren oksygen?
 
MagnuS skrev:

Jeg bruker en oksygenflaske (grå) jeg fikk billig på en dykkerforretning. Kobler for sikkerhets skyld til et sterilfilter, og har en rørbit fra en hevert med brusestein tilkoblet i enden. Denne rører jeg rundt med mesn jeg oksygenerer.

OK!
Men er dette da "pusteluft" som er på flasken eller er den fylt med ren oksygen?
[/quote]

Som sagt, oksygen er et meget farlig gass, ikke alene da men i forbindelse med brennbare stoffer, enkelte selvantenner sammen med okstgen, så hvis det er oksygen på flaska skal den være tydelig merket med det, ellers er det en meget uansvarlig person som har fylt oksygen på flaska.
 
Skulle mene det er ren oksygen jeg har, ja. Hvis ikke har de lurt meg grundig...
 
Gahr skrev:
Skulle mene det er ren oksygen jeg har, ja. Hvis ikke har de lurt meg grundig...

Hmm, hva er den merket ?
Det er ingen jeg hører oftere snakke om oksygen enn dykkere mens det er ingen som bruker mindre oksygen enn dykkere, skal du fx. dykke på mer enn 30 meter bruker du en blanding som inneholder bare 16 % oksygen mot vanlig 21 %.
Skal du på Mt.Everest bruker du mere oksygen, men pga. det lave trykket blir du en slappfisk alikevel.
 
Hmm, virket litt forvirrende det her  :attevar:

Hva består i så fall de resterende prosentene i en slik dykkeblanding av, og er det noe en bør ha i vørter?
Synes ren oksygen virker litt skummet etter det Oddvar skriver :eek:
 
MagnuS skrev:
Hmm, virket litt forvirrende det her  :attevar:

Hva består i så fall de resterende prosentene i en slik dykkeblanding av, og er det noe en bør ha i vørter?
Synes ren oksygen virker litt skummet etter det Oddvar skriver :eek:

Alt er farlig hvis vi ikke tar forhoksregler, det er ingen grunn til å ikke bruke oksygen pga. oksygenet selv.
Jeg er og vil alltid være opptatt av å fjerne myter og det er mye myter rundt oksygen.
Hvorfor betale for oksygen hvis du bare får luft ?
Jeg ringte en dykkerkompis (jeg dykker ikke selv) men haan viste ikke blandingen, men han er hobbydykker og trenger bare noen med kompressor.

Gahr: du kan fylle et glass med "oksygen" (oppned under vann) tenne på en liten papirbit og slippe oppi glasset så ser du fort om det er oksygen eller luft, eller gløde en knappnål og slippe oppi som er et skoleeksempel  :)
 
For dykking ned til 30 meter så kan man bruke nitrox, ofte så er dette luft tilsatt oksygen, så dykkere bruker i høyeste grad oksygen.
Blandingene er typisk 32% eller 36% oksygen. http://no.wikipedia.org/wiki/Nitrox
I tillegg så har nok de fleste dykkesentre ren oksygen som gis ved misstanke om dykkersyke.
 
Odd-Rune skrev:
For dykking ned til 30 meter så kan man bruke nitrox, ofte så er dette luft tilsatt oksygen, så dykkere bruker i høyeste grad oksygen.
Blandingene er typisk 32% eller 36% oksygen. http://no.wikipedia.org/wiki/Nitrox
I tillegg så har nok de fleste dykkesentre ren oksygen som gis ved misstanke om dykkersyke.

Jo, men det er mange som fyller luft på dykkerflasker som ikke er dykkersentre og der får de ren luft og det er de dykkerne jeg snakker om, dypdykkere vet nok hva de puster.

Her står det om fargekoding av gassflasker:
http://no.wikipedia.org/wiki/Pustegass#Oksygen
 
Oddvar Demmo skrev:
Gahr: du kan fylle et glass med "oksygen" (oppned under vann) tenne på en liten papirbit og slippe oppi glasset så ser du fort om det er oksygen eller luft, eller gløde en knappnål og slippe oppi som er et skoleeksempel  :)

Knallgass er gøy! Jeg velger å stole på han jeg kjøpte av. Den ble fyllt med O2 mens jeg så på...
 
...og siden vi først er i gjærriket; noen som har erfaringer angående bruk av gjærnæring både i starter og vørter, eller holder det med starteren?
 
Jeg bruker alltid 1/2 ts per liter i starteren pluss 1/2 ts i vørteren (til 22,5 liter ferdig vørter).
 
[move]!!OFF TOPIC!!          !!OFF TOPIC!!          !!OFF TOPIC!!          !!OFF TOPIC!!          !!OFF TOPIC!!          !!OFF TOPIC!!          !!OFF TOPIC!!          !!OFF TOPIC!!          !!OFF TOPIC!!          !!OFF TOPIC!!          !!OFF TOPIC!!          [/move]

Dersom noen er interresert i dykkegass:

Fra dyp under 20 meter ned mot 30 meter er det stort sett nitrogen som er problemet, og dette erstattes med oksygen. Nitrogen fører nemlig til en "lidelse" som kalles nitrogen-narkose, med symptomer som forivrrethet, dårlig dømmekraft og svimmelhet, noe som åpenbart er ugunstig under dykking. Oksygenberiket luft kalles som nevnt ovenfor: Nitrox.

Ved større dyp blir oksygen giftig, tror smertegrensa er er ca 70 meter for ren luft, mens det er grunnere for forskellige former Nitrox.  For å kunne dykke dypt uten å puste giftig gass eller være så "full" at du ikke skjønner når du skal gå opp igjen, erstattes noe av luften med Helium. Dette er en edelgass som derfor er helt inert og ikke påvirker legemet hverken positivt eller negativt. (Annet enn at man får mikke-mus stemme). I enkelte tilfeller brukes også Argon som draktgass pga termiske egenskaper.

For å tippe uten kilder antar jeg at 90% av alle dykkerflasker fylles med rein luft, 99% av de gjenværende fylles med Nitrox, og det siste fylles av hard-core tech-dykkere som leker seg rundt 90-100 meter.

Forøvrig skal alle gassflasker ha en fargekode som indikerer gassinnholdet, men dette er ikke påkrevd alle steder i verden, og det er heller ikke et uniform system der det finnes. I USA f.eks. er det ingenting i veien for å dykke med "stilriktige" flasker i neongrønt eller knall rosa.

De aller fleste steder i verden(kanskje alle?) er det påbudt for dykkeoperatører å ha tilgang på 100% oksygen. I tillegg tilbyr veldig mange dykkesentere Nitrox-fylling, og isåfall har de også ren O2 til salgs. Flasken til Gahr er helt sikkert en O2 flaske fylt med O2.
 
Tror du må opp i godt over 40 ppm oksygen over tid for at det skal bli giftig for gjæren, og det er praktisk umulig for bryggere...
 
Gahr skrev:
Knallgass er gøy! Jeg velger å stole på han jeg kjøpte av. Den ble fyllt med O2 mens jeg så på...

Da skulle den være grei, men hvor har du fått flasken fra ?

Nå virker disse gassfolkene noe ustabil, siden noen nekter å fylle Co2.
 
Jeg kjøpte den av en i butikken (Bergen Froskemannsenter). En flaske han ikke brukte lenger.
 
For igjen å rette samtalen inn på gjær: Har det noe for seg å tilsette vørter stegvis når man skal lage stor starter, eller er det bare å smelle til med alt på en gang?

Jeg tenkte å sette en starter i dag med 100g DME og 1 liter vann, så tilsette en ny liter vørter kokt på 100g DME i morgen, og det samme fredag. I kjøleskapet lørdag morgen, helle av væsken og pitche i ballongen.

Kan jeg like godt bare koke opp 3 liter vann og tilsette 300g DME?

Jeg føler at det vil være lurt å gjøre det stegvis, da setter man på en måte en starter for starteren sin. Og hvis dette er lurt for brygget må det vel også være lurt for starteren? Eller tar jeg feil?

Er det noen grunner til at jeg ikke må gjøre dette?
 
Gahr skrev:
Jeg kjøpte den av en i butikken (Bergen Froskemannsenter). En flaske han ikke brukte lenger.

Kan kanskje være en idè å søke på finn.no etter brukt dykkerutstyr, og/eller sette opp en lapp i en lokal dykkerbutikk om at man ønsker en O2-flaske. Fant også noen som selger "oksygen koffert" på et akvariumsforum, den var kjekk og ha når man frakter fisk langveisfra stod det.
 
Tilbake
Topp