Dalaker skrev:For igjen å rette samtalen inn på gjær: Har det noe for seg å tilsette vørter stegvis når man skal lage stor starter, eller er det bare å smelle til med alt på en gang?
Jeg tenkte å sette en starter i dag med 100g DME og 1 liter vann, så tilsette en ny liter vørter kokt på 100g DME i morgen, og det samme fredag. I kjøleskapet lørdag morgen, helle av væsken og pitche i ballongen.
Kan jeg like godt bare koke opp 3 liter vann og tilsette 300g DME?
Jeg føler at det vil være lurt å gjøre det stegvis, da setter man på en måte en starter for starteren sin. Og hvis dette er lurt for brygget må det vel også være lurt for starteren? Eller tar jeg feil?
Er det noen grunner til at jeg ikke må gjøre dette?
Det å steppe opp er veldig smart, det øker antall gjærceller enda mer enn å lage en stor starter. Det er veldig enkelt å lage en stor starter å så være ferdig med det, men det å steppe opp gir flere gjærceller. Har jeg en gammel gjær så lager jeg først en liten starter på 4-5dl, når den har gjæret ferdig heller jeg hele starteren opp i en stor kolbe hvor jeg har 6-7 liter med vørter. Det er riktignok ingen god måte og steppe opp, men den fungerer i alle fall godt på gammel gjær. Det er vel best å steppe opp litt mer gradvis vil jeg tro.