29.01.2011 Hjemmebryggerdager hos Nøgne Ø

Litt i seneste laget, men jeg må takke Ramsvatn for flott oppvartning! Var virkelig artig å treffe på så mange blide hjemmebryggere  :skitbra:
..hadde nesten 39 i feber når jeg kom hjem, så det er vel tegn på at det var ei bra helg :D

Var det forresten noen som fikk med seg OG'en på Pale Alen? Er snart på tide å stikke den om/splitte den for videre besudling, så tenkte jeg skulle måle SG i samme slengen.

Vet ikke om det er nevnt her tidligere, men til neste år er det visst Mikkeller Beer Geek Breakfast som skal brygges på hjemmebryggerdagene  ;) http://nogne-o.blogspot.com/2011/02/homebrew-day-2011.html
 
TerjeK skrev:
Var det forresten noen som fikk med seg OG'en på Pale Alen? Er snart på tide å stikke den om/splitte den for videre besudling, så tenkte jeg skulle måle SG i samme slengen.

Ikke jeg ihvertfall. Kanskje Ramsvatn kan spørre Frank om det? Om noen har tatt OG-måling så må det vel være han. :)

BGB til neste Hjemmebryggerdagene? Vedder på at påmeldingen er stengt innenfor et døgn etter åpning da!
 
Ramsvatn skrev:
Fikk du med deg oppskriften og mesketemp også?

Det er litt off-topic, og litt tidlig også, men tenkte å bruke anledningen til å gratulere deg med dagen (som starter om et kvarter)! :D

happy-beerday-general-birthday-cards-80003993-150-1278436165000.jpg


Og takk til forretningsspion Roba, som kanskje har bladd litt i bryggeloggen ;)
 
82% Maris Otter, 10% hvetemalt, 8 % caramalt. Northern brewer (90 min, tilsv 40 ibu, 82 g/hl), centennial henholdsvis 15 min (100 g/hl), 5 min (100 g/hl) og wp (100 g/hl). 67 grader i 60 min, 72 i 15.
 
Eduard skrev:
Og takk til forretningsspion Roba, som kanskje har bladd litt i bryggeloggen ;)

Spurte og fikk se bryggeloggen  :beersmiley: - ikke noe spionering. I fjor ble oppskriften skrevet opp på en papplate, tror de glemte det i år.

Gratulerer med dagen Ramsvatn  :feire:
 
Gratulerer med dagen Ramsvatn! (rakk det akkurat)

Så ut som et vellykket arr i år også, både hos deg og på bryggeriet. Vi kommer sterkere tilbake neste år!
 
Hei alle sammen. Nå har jeg og 2 andre kompiser stukket om ølet ifra hjemmebryggerdagene. Var en kraftig god pale ale, fg lå på 1020på alle tre noe jeg kansje synes var litt mye. Jeg brukte whitelab london ale, mens de to andre brukte scottish ale og edinburgh ale Er det andre som har fått noen resultater? Ellers var øllen meget lovende i smak :yes:
Var foresten ganske stor forskjell på smak iforhold til hverandre..
 
1.017 her, med California ale v. Drøyt 69% utgjæring. Noe i underkant av hva man kunne forvente, men vørteren er vel laget for wlp007 som gjærer en del mer ut enn mitt valg, så jeg er ikke helt overrasket. Smaker lovende. Ca 14 liter på fat som den er, og 11 liter overført til nytt gjæringsspann der den skal få stå og bli besudlet av en del ekstra tilsetninger.
 
roba skrev:
FG 1.018, smaker veldig lovende  :sikle
Hvilken gjær brukte du? Det virker foreløpig til at folk får lavere dårligere utgjæring enn originalen, som vel må ligge på noe sånn som 1.012 for å få 6.0% ABV. Til og med Trond, som har brukt samme gjær som NØ. Det viser vel hvor mye alle prosedyrer og alt utstyr har å si for det endelige resultatet. Edit: så har nok i alle fall jeg pitchet mindre gjær enn NØ. Det forklarer vel også en del. Normalt ville jeg ha satt i gang røreren et par dager i forveien.
 
Splitta batchen i dag og målte samtidig FG til 1,014. (WLP550)
Den ene halvdelen bretta jeg over 4kg klementiner, så FG kryper vel fortsatt noen hakk nedover på den..  ;)
 
TerjeK skrev:
Splitta batchen i dag og målte samtidig FG til 1,014. (WLP550)
Den ene halvdelen bretta jeg over 4kg klementiner, så FG kryper vel fortsatt noen hakk nedover på den..  ;)
Kult med en fruktbelgisk apa! Halvdelen av min batch ble tappet på mango, chili og ingefær. Lurte litt på kardemomme i tillegg, men kom til at det ble litt over The top.
 
JørnP skrev:
roba skrev:
FG 1.018, smaker veldig lovende  :sikle
Hvilken gjær brukte du? Det virker foreløpig til at folk får lavere dårligere utgjæring enn originalen, som vel må ligge på noe sånn som 1.012 for å få 6.0% ABV. Til og med Trond, som har brukt samme gjær som NØ. Det viser vel hvor mye alle prosedyrer og alt utstyr har å si for det endelige resultatet. Edit: så har nok i alle fall jeg pitchet mindre gjær enn NØ. Det forklarer vel også en del. Normalt ville jeg ha satt i gang røreren et par dager i forveien.

Jeg brukte WLP051 California Ale V.
Å bruke bare en hylse er nok i minste laget. Det blir nok starter neste gang.
 
roba skrev:
JørnP skrev:
roba skrev:
FG 1.018, smaker veldig lovende  :sikle
Hvilken gjær brukte du? Det virker foreløpig til at folk får lavere dårligere utgjæring enn originalen, som vel må ligge på noe sånn som 1.012 for å få 6.0% ABV. Til og med Trond, som har brukt samme gjær som NØ. Det viser vel hvor mye alle prosedyrer og alt utstyr har å si for det endelige resultatet. Edit: så har nok i alle fall jeg pitchet mindre gjær enn NØ. Det forklarer vel også en del. Normalt ville jeg ha satt i gang røreren et par dager i forveien.

Jeg brukte WLP051 California Ale V.
Å bruke bare en hylse er nok i minste laget. Det blir nok starter neste gang.
Absolutt! Tenkte på det da jeg kjørte hjem fra Grimstad. Neste år kjøper jeg gjær på forhånd og lager en starter før jeg drar.
 
Tilbake
Topp