3 fase fordeling 230 V I praksis

Første bilde viser hvordan utstyr kan være levert fra fabrikk. Stjernekoblingen er gjerne 400 V utstyr levert fra utlandet, det må da konverteres til norsk, det gjøres enkelt ved å flytte laskene.
Men ikke alt utstyr har dette koblingsbrettet, da er det gjerne ledninger som må flyttes på, men prinsippet er det samme.
Bakdelen med slike koblinger er at hvis den ene fasen blir utkoblet så vil bare ett element være i drift.

Siste tegning viser da hvordan du kobler opp "et litt bedre" system, med jorfeilbryter hvis du ønsker det, her kan du velge hvor mange elementer du vil ha i drift.

Et slikt system med tre elementer er mer enn godt nok til vørtkokeren.
Vil du ikke ha mer enn to elementer bruker du to kurser.

Vet ikke om det er mer å si om dette, annet enn "vær forsiktig med strøm"
Idag begynte det å ulme i startbryteren til dreiebenken, men jeg var der ....
 
Oddvar Demmo skrev:
Siste tegning viser da hvordan du kobler opp "et litt bedre" system, med jorfeilbryter hvis du ønsker det, her kan du velge hvor mange elementer du vil ha i drift.

Et slikt system med tre elementer er mer enn godt nok til vørtkokeren.
Vil du ikke ha mer enn to elementer bruker du to kurser.

Hvordan kan dette gjøres litt elegant ved hjelp av en sånn samleskinne med gaffelkoblinger? Der hvor strømmen går inn kan kanskje jordfeilbryteren skrues rett på skinna? Men hvordan bør det gjøres når strømmen skal fordeles ut til stikkontakter? Jeg ser at CO selger både jordfeilbryter og samleskinne. Siste kaller de "faseskinne".

Jeg regner med at hver av de tre 220V kursene kan styres med et SSR-rele, og således ha f.eks. en kurs til koketank, en til HERMS/varmeveksler og en til HLT?

Jeg har planer om å bygge et litt forseggjort (les: trygt) skap til et bryggeri som er under prosjektering. Ser for meg inntak for en sånn blå/fire-pinners 3-fase kontakt utvendig på skapet, som fordeles. Har tenkt å bruke et par vannkokerelementer koblet i parallell i både HLT og koketank.
 
Det finns samleskinner i forskjellige konfigurasjonar alt etter kva nettsystem du har. 3-fase 230, 2-fase 230, 3fase 400 med nøytral.

Har du trefase tilgjengeleg kan du jo vurdere å bruke 3-fase element. Om det er eit lite bryggeri er det gjerne ikkje behov for det men på litt større volum og effekt kan det lønne seg.
 
Ja, jeg ser bl.a. på CO at det finnes ulike samleskinner :) Kanskje dårlig forklart, men det jeg egentlig lurte på er hvordan det lønner seg å koble ledninger til disse gaffelkoblingene? De er vel laget for å skrues rett på en automatsikring?

Får gå litt i tenkeboksen på det med 3-faseelement, det er jo en mulighet...
 
Jeg vet ikke om du skal henge deg opp i bruk av samleskinne istedenfor bare ledninger imellom elementene.
Alternativt kan du mate JF på toppen og bruke s.skinne mellom bunnene på JF og sikringselementene.
 
OK. Så det lønner seg å ha sikring på hver kurs? Jeg ser at automatsikringer er ganske rimelige på CO, kanskje lurt å bare sette inn det. Men hvis jeg kjøper samleskinne for tre faser, må jeg da ha trepolt automatsikring og koble videre på to poler? Eller kan jeg kjøpe topolt automatsikring og fjerne en gaffel på skinna?
 
Om du ikkje skal ha/må ha sikringar på kvart uttak må sjølvsagt alt dimensjonerast etter den felles sikringen på kursen. Du får ikkje brukt samleskinne om du ikkje har ei rekke med sikringar å skru den fast i. Uansett blir det vel ikkje så mange kursar så Oddvar sin løysing er kansje det enklaste?

Om du likevel skal bruke det kan du bruke ei trepolt skinne (http://www.elektroimportoren.no/samleskinne-3-fas-20-moduler-305-mm-g3-l-10-5-2-efa/1643705/Product.html?Event=showwindow) i botnen av jordfeilbrytar og to-polte sikringar bortover skinna. Då får dei fordelingen autoatis så nr 1 får L1+L2, to får L3+L1, og tre får L2+L3 og så vidare. Kjem det ein trefase kurs innimellom går det også bra.
Dette forutsatt at du har 230v trefase. Er vel IT-nett det heiter.

På generell basis er det sikkert lurt å bli kompis med ein halvtam elektrikar som er glad i heimelaga øl.
 
Jeg forsyner bryggeriet med 3x16 A, da har jeg 3x2 Kw i HLT, 3 Kw i mesketank, 3x 2,5 Kw i kokekjel som riktig nok kan settes på andre kurser, men alt er ikke på samtidig så har aldri hatt problemer. Aly er tilkoblet via støpsel og SSR, ingen andre sikringer.
 
Oddvar, du skriver i en annen tråd at en kan trekke effekten 230x16xrot(3) fra et 3x16A uttak. Gjelder dette kun hvis alle fasene belastes likt, eller også hvis en benytter kun en kurs (f.eks. mellom L1 og L2)? Bør en sikring på denne kursen da være litt mindre enn 16xrot(3), f.eks. 25A?
 
ABerg skrev:
Oddvar, du skriver i en annen tråd at en kan trekke effekten 230x16xrot(3) fra et 3x16A uttak. Gjelder dette kun hvis alle fasene belastes likt, eller også hvis en benytter kun en kurs (f.eks. mellom L1 og L2)? Bør en sikring på denne kursen da være litt mindre enn 16xrot(3), f.eks. 25A?
Nei. Effekten mellom L1og L2 vil bli som en vanlig enfas. 230x16. Sikkringen bestemmes av kabeltversnittet, og skal ikke modifiseres. En annen sak er at ved så skjev belastning kan 3 fas sikkringen faktisk løse ut tidligere.
 
ABerg skrev:
OK. Så det lønner seg å ha sikring på hver kurs? Jeg ser at automatsikringer er ganske rimelige på CO, kanskje lurt å bare sette inn det. Men hvis jeg kjøper samleskinne for tre faser, må jeg da ha trepolt automatsikring og koble videre på to poler? Eller kan jeg kjøpe topolt automatsikring og fjerne en gaffel på skinna?
Kanskje få en som gjort dette før til å hjelpe deg? så du ikke brenner ned hus eller skader deg selv?
 
Tilbake
Topp