3 stk praktiske spm!

Endre

Norbrygg-medlem
1. gjærstarter. Jeg har prøvd ut Jamils kalkulator for gjærstartere og finner ut at med litt gammel gjær og ved brygging av litt sterke øl 1.070+, trengs en STOR gjærstarter ved “simple starter”…
Er det noen som har noen smarte triks for å få ned mengden på denne, uten bruk av magnetrører?
Jeg har tilfeldigvis en helt ubrukt akvariumspumpe jeg kjøpte ved en feil for en tid siden. Noen som har erfaringen med å bruke dette til lufting av gjær?
Må vel kunne brukes hvis jeg finner en lur måte å få slangen ned i dunken og samtidig lukke åpningen med litt folie? Fint om jeg kunne fått brukt denne pumpa til noe(kosta 500 smacks!)

2. Trub? Hører litt forskjellig ting om hvor viktig det er å fjerne dette? Har hørt både at alt trub skal fjernes før gjæren introduseres, og at det ikke gjør noen verdens ting om den er med i gjæringskaret?
Har brygget uten å sile ut truben, og ølet ble både rimelig klart og smakte godt. Kan ikke se at det skulle innebære noen infeksjonsfare da det er kokt, og det meste sedimenteres rimelig fort uansett? brukte da pellets og ikke blomst. Ved blomst bør det vel fjernes etter koking? Det som bekymrer meg er om smak og aroma-humlen skulle produsere mer bitterhet ved at det ligger så lenge sammen med ølet..?
Har brukt å sile bort trub gjennom en (steril) finmasket nettingpose, slik som brukes til saftpressing. Fordelen med dette er at ølet blir veldig godt luftet før gjæren introduseres.

3. Div smaker:
Melanoiden eller aroma malt? Har brukt mest aroma malt, men leser at melanoiden gir mange de samme smakene som aroma. Hva er forskjellen?

Bruk av eik-spon i øl..  Når? Hvor lenge? Hvor mye? virkning?
 
1. Vel, hvis du rister inn oksygen jevnlig med noen få timers mellomrom kan du endre fra "simple starter" til "intermittent shaking". Det burde redusere startermengden.

2. Humle påvirker bare IBU når det kokes.
 
Jeg lærte mye om å sette starter i flere omganger her, og ellers på forumet. Da kommer det ned i mer praktiske volum. Akvariepumpe har jeg vel også sett nevnt at noen har forsøkt, men med en form for filter i enden. Pimpstein?

Eikespon står det litt om her uten at jeg er sikker på at man kom til noen klar konklusjon.

Kan finne ganske mye bra info med å søke rundt på forumet, jeg har skummet tråder i et par uker og føler i alle fall at jeg har lært veldig mye. Sikkert mye feil og, så folk må gjerne korrigere.
 
Endre skrev:
Jeg har tilfeldigvis en helt ubrukt akvariumspumpe jeg kjøpte ved en feil for en tid siden. Noen som har erfaringen med å bruke dette til lufting av gjær?

Jeg har en del ganger brukt akvariepumpe med en slange ned i ei femliterskanne. Så vidt jeg har klart å finne ut, gir det gjærmengder tilsvarende en magnetrører.

Husk at du må ha et sterilfilter for å hindre at forurensninger pumpes ned i vørteren. Jeg mener jeg så dette i hylla hos Vin og Bar, selv om nettbutikken viser utsolgt:
http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1253
 
Tilbake
Topp