3 typer gjær til 3 mørke øl

Jeg beveger meg ut i ferskgjærsverden og utforsker litt om dagen. Jeg hadde tenkt å brygge en dry stout, en london porter og en imperial stout som mine tre neste brygg. Jeg har også 3 typer gjær, wlp 002, 005, 013.
Wlp013 var tiltenkt imp. stouten siden oppskriften ville ha denne, men jeg er ikke bombesikker, har ingen erfaring med disse gjærtypene fra før. Hvilken passer best til hvilken øl her :)?
 
Da stemmer det omtrent med det jeg tenkte da :) leste et sted at noen likte 002 fordi den etterlot litt sødme, passer vel bra til en porter :) ville bare høre om andres erfaringer :)
 
Sånn på rent husk, så tror jeg wlp013 passer best på øl med høy alkohol. Sjekk nettsidene til produsenten.
 
Ja, den var innkjøpt til en imp. stout den :) ville bare høre om andre hadde erfaringer med bruksområder utenfor denne :)
 
Jeg tror det blir godt uansett hvordan du roterer de der. Men jeg er enig i at 002 er knall for porter. For de andre kan du kaste mynt og kron. 013 er min gamle favorittgjær; synes den lager godt øl av alle slag. (Ja, så lenge vi snakker engelske og amerikanske ales, selvfølgelig.)
 
Tilbake
Topp