30L G-system Fat. Hvordan åpne?

Tenkte jeg skulle vaske 2stk 30liter fat jeg har fra Ringnes mens jeg venter på kobling/coupler jeg har bestilt. MEN, hvordan får jeg de helt opp? Dvs, jeg får jo skrudd toppen opp, men når jeg skal dra hele systemet opp, så sitter det noe nedi som gjør at den ikke kommer helt opp. Må jeg kanskje ha på koblingen for at jeg skal få hele skruen og valven opp?

Til de som kjenner til G-Systemet vet hva jeg snakker om.. Noen av dere som har tips?
 
Hei, det er fler måter å gjøre det på, den enkleste er å lage seg ett oppsett med en "terss" og skru den ut på den måten, det er den mest skånsomme måten.
Den andre er å bruke makt, dvs et kubein og ein slegge, og slå som f... til den kommer, hugs å rotere fatet så du ikke skader halsen og gjengene på fatet/stigrøret. Det var slik vi gjorde det før, men terss er den beste måten :)

KRaaen
 
kraaen: Takk for svar. I mellomtiden mens jeg ventet på svar her, så fant jeg 2 diskusjoner om det samme på et annet forum. Det var visst bare å gjøre som du nevnte sist.Jeg fikk i kjelleren og låg noen trebiter under hammer, på ene siden, og en øks på andre siden, så var det bare å presse på begge 2, og den kom seg opp :) Det var da altså en liten safety-tapp nede på hylsen, og den skal nå bort! :)

Hvordan er det foresten å få tak i flere slike fat? Kan en bare gå til utested og spørre om de kan være så snill og la meg kjøpe det for panten? (har hørt at det er løsningen)
 
nei nei nei neii neii neii neii neii neii neii neii nei
Set en vannpumpetang ned på pakningen og press ned, klip så om tappen i midten og roter den mot eller med klokka, du finner fort ut hva som er rett, slipp den ned i fatet og dra opp koblingen. Studer og se hvilke av de tre tappene i bajonettkoblingen som må modifiseres.
 
JensWiken skrev:
Hvordan er det forresten å få tak i flere slike fat? Kan en bare gå til utested og spørre om de kan være så snill og la meg kjøpe det for panten? (har hørt at det er løsningen)

sorry jeg ble for sen.
Nye fat skaffer du som du sier det, eller kanskje konkursbo også.
 
Oddvar Demmo skrev:
Set en vannpumpetang ned på pakningen og press ned, klip så om tappen i midten og roter den mot eller med klokka, du finner fort ut hva som er rett, slipp den ned i fatet og dra opp koblingen. Studer og se hvilke av de tre tappene i bajonettkoblingen som må modifiseres.

Hmm, ja der sier du noe! Det er en løsning, ja. Men hva med stigerøret da? Det vil jo være igjen nedi og blokke for skikkelig vask, eller tar jeg helt feil her nå?
 
Oddvar Demmo: Tror jeg missforstod deg. Trodde du mente at jeg ikke skulle modifisere den "sikkerhetstappen", men du prøvde vel å forklare en enklere måte å åpne det hele på. Jeg ser ikke hvordan jeg får opp stigerøret ved å åpne keggen slik som du sier. Tappen som låser stigerøret sitter på stigerøret, ikke den oversted koblingen. Dermed vil fremdeles stigerøret sitte igjen nedi, og det vil muligens falle ned og jeg vil få problemer med å få det ut (??) /har lagt ved mobilbilde av stigerør med tapp.
 

Vedlegg

  • P240510_22.42.jpg
    P240510_22.42.jpg
    185,9 KB · Sett: 757
Kort sagt, det er slik vi gjør det og slik skal du gjøre det heretter :)
Når du løser ut stigerøret ved å vri tappen i midten litt rundt, (du ser på det demonterte hvilken retning og hvor "lite" som skal til) faller stigerøret litt ned (det er allerede i bunnen) så skrur du ut trekankenten og tar ut stigerøret.
Jeg husker ikke nå hva som gjorde at det ikke går ut uten å gjøre det slik men kanskje fordi røret står i senter når det er montert, da holder den tredje tappen i bajonettkoblingen røret igjen, det er den du må slipe likt med de andre to for å heretter demoterer/montere koblingen igjen.

Som sagt, det er slik vi gjør det og du behøver ikke bekymre deg.

EDIT:
Du må selvfølgelig slippe tappen med tanga etter å vridd den rundt og så flytte den til trekanten og sku den opp.

Og vi driver ikke med lureri her :)

EDIT:
Da blir isåfall alle flaskene og fatene våre halshugget. :)
 
Jeg må ta meg en tur ned i kjelleren og se hvordan det ser ut nedi keggen. Systemet som jeg tar opp fra tanken stemmer ikke med det du beskriver, så da må det være noe mer nedi keggen som jeg har oversett (kikka faktisk ikke nedi.. bare tok opp alt og smilte, jeg.. hehe). Jeg har nok oversett noe. Jeg bør bare høre på dere som kan dette!
 
Oddvar Demmo skrev:
Kort sagt, det er slik vi gjør det og slik skal du gjøre det heretter :)
Når du løser ut stigerøret ved å vri tappen i midten litt rundt, (du ser på det demonterte hvilken retning og hvor "lite" som skal til) faller stigerøret litt ned (det er allerede i bunnen) så skrur du ut trekankenten og tar ut stigerøret.

Nei der var ikke noe trekant der, og stigerer får en ikke opp uten å bøye tapp på stigerøret, så da er den enkleste måten å dra det opp med toppen som har gjenger. Gjør jeg som du beskriver, så får jeg et evig slit med å få opp stigerøret (slipe tapp mens stigerør sitter igjen nedi, for så å lirke røret opp). Det er forskjellge versjoner av disse systemene, selv om det er g-system. Også lett å ta feil, for en har A, D, S, U og M-systemer for slike fat, og ingen respektive couplers passer om en an på de forskjellige systemene, og det er forskjellive valves på markedet. Mit fat er et orginalt Ringnes fra tidlig år 2000 (lapp med 2003 dato, så det er eldre enn det)
 
Hvis ikke toppen er trekantet, bruker Grudig kobling har du en annen fattype, skulle kanskje sett ett bilde før jeg ble bastant men jeg trodde det var eneste type fat vi brukte i Norge, på Norsk øl da.
Mine fat er slik og beskrivelsen på demontering har fungert hittill.
Sorry hvis jeg roter det til men jeg tror ikke fatene er monter med brekkjern så da skulle det ikke være nødvendig med brekkjern for demontering.

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1257.msg7408.html#msg7408 http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1664.msg22607.html#msg22607
 
Det er Grundy system, og fatet er aluminuum, mens øverste delen (som sitter helt fast i fatet) med indre gjenger (jenger?) er rustfritt stål som er skrudd(?) bom fast (uten noe kanter for tak om en vil prøve å skru av). Hele sulamitten er nok satt nedi hvor stigerør er montert underfra på rustfristålet, før stålringen er montert på aul-keggen.. hvor de på den måten får tappen på undersiden nedi lissom. Ikke helt lett å forklare, men jeg ser at jeg har en litt anderledes vri på mitt fat. Det er jo selvfølgelig trekant i toppen som sitter fast i stigerør, men siden tappen er i veien så vil stigerør ikke være mulig å få opp så lenge tappen står rett ut som orginalt på disse fatene mine. Men saken er jo helt fin nå :) Tappen er bøyd ned, så både "lokk" og stigerør kan taes helt ut til en hver tid:)

Vasket fatet og fylte på mitt siste brygg i dag! :) Karbonerer rett på dunken, så har jeg co2-patronmontering som jeg bruker til å presse ut herligheten med (til jeg får kjøpt meg skikkelig co2-system). Gleder meg til å se om karbonering har gått bra, og om smaken på Dark Ale-et har blitt bra! :) Humla øllet litt extra med extrakt før jeg lukket dunken.. speeenende! :)
 
Oddvar Demmo skrev:
nei nei nei neii neii neii neii neii neii neii neii nei
Set en vannpumpetang ned på pakningen og press ned, klip så om tappen i midten og roter den mot eller med klokka, du finner fort ut hva som er rett, slipp den ned i fatet og dra opp koblingen. Studer og se hvilke av de tre tappene i bajonettkoblingen som må modifiseres.

Åpnet et Aas fat i dag og fremgangsmåten er ganske lik, måtte løfte tappen i midten ca 1 mm opp før jeg kunne vri med klokka og røret falt ned, se bilde hva som må fjernes, det er den kroken som hindrer at koblingen kan trekkes opp.
 

Vedlegg

  • Aas fat.jpg
    Aas fat.jpg
    251 KB · Sett: 234
Tilbake
Topp