3500 w element, holder det med 1,5mm kabel?

Skal sette opp et rims-rør og har kjøpt meg Camco (ultra low watt desity) element 3500watt 240v, Da er det vell ca 14.584 ampere det elementet bruker?!

Også kabelen jeg har er 1.5 mm2, det tar da opp til 15 ampere?

Så holder kabelen til det elementet eller er det veldig på grensen?

Kursen veggkontakten har er 16 ampere.

Noen tanker rundt dette eller vil det være helt trygt?
 
Tommelfingerregel:

1.5mm2 - 10A
2.5mm2 - 16A

Det er flere tabeller som gjelder for dette, men for åpen forlegning så stemmer dette greit.
 
Kalle74 skrev:
Tommelfingerregel:

1.5mm2 - 10A
2.5mm2 - 16A

Det er flere tabeller som gjelder for dette, men for åpen forlegning så stemmer dette greit.

Ok, får ta meg en tur til Biltema og kjøpe inn noen meter med 2,5 mm²
Takk for svar :)
 
Kalle74 skrev:
Du må ha 2.5mm2

Tja... Andre reglar for skøytekablar enn for fast installasjon. Sjå på ein vanleg skøyteledning, er gjerne merka med 1,5mm2 max 3500w. Men dimensjonerar ein i henhold til reglar for fast installasjon er ein iallefall på den sikre sida.

Med dagens byggningskrav til isolasjon i veggar og liknande er 2,5mm2 begrensa til 15A for sjult anlegg. Nedgradert fra 16A. Det har med temperatur på kabelen å gjere sjølvsagt.
 
Jeg vil bare være sikker på at jeg har stor nok dimensjon, tenker å kjøre igang med et brewtroller-prosjekt. Litt sånn latskapsbrygging, men uansett så vil jeg være 100% sikker på at det ikke blir noen brannfare. Så jeg tror jeg går over til 2.5mm2

Sitter å setter sammen RIMS-tuben nå.

558399.jpeg

558400.jpeg
 
Det blir litt feil å si at 1.5mm tar 10a og 2.5mm tar 16a.
Mange faktorer som spiller inn her.  Hvordan kabelen ligger,  hva slags kabel det er snakk om. 1-leder eller fler-leder kabel.  Og ikke minst hva er omgivelsestemperaturen til kabelen.
Kan forresten nevne at det ikke er lov å legge 16a og 2.5mm skjult forlenging i bolig installasjoner lengre etter nek400-2010.
 
quote author=Putre link=topic=19618.msg194757#msg194757 date=1393001763]
Det blir litt feil å si at 1.5mm tar 10a og 2.5mm tar 16a.
Mange faktorer som spiller inn her.  Hvordan kabelen ligger,  hva slags kabel det er snakk om. 1-leder eller fler-leder kabel.  Og ikke minst hva er omgivelsestemperaturen til kabelen.
Kan forresten nevne at det ikke er lov å legge 16a og 2.5mm skjult forlenging i bolig installasjoner lengre etter nek400-2010.

[/quote]

Det er klart det er flere reduksjonsfaktorer som spiller inn, men til det bruket det er snakk om her (typisk forlegningsmåte E) og gummikabel (typisk H05RN) så er den tommelfingerregelen grei.

Hvis man har NEK400 boka og kan bruke tabellene så er det mulig man kan forsvare og bruke 1.5mm2.

Når det gjelder skjøteledning så er regelverket her i bestefall tvilsomt. DSB anbefaler og ikke koble til utstyr over 1000W til skjøteledning. Når det er sagt så er det her snakk om innstallasjon
tilkoblet en fast last, da må kabelen dimmensjoneres tilsvarende.
 
Kalle74 skrev:
quote author=Putre link=topic=19618.msg194757#msg194757 date=1393001763]
Det blir litt feil å si at 1.5mm tar 10a og 2.5mm tar 16a.
Mange faktorer som spiller inn her.  Hvordan kabelen ligger,  hva slags kabel det er snakk om. 1-leder eller fler-leder kabel.  Og ikke minst hva er omgivelsestemperaturen til kabelen.
Kan forresten nevne at det ikke er lov å legge 16a og 2.5mm skjult forlenging i bolig installasjoner lengre etter nek400-2010.

Det er klart det er flere reduksjonsfaktorer som spiller inn, men til det bruket det er snakk om her (typisk forlegningsmåte E) og gummikabel (typisk H05RN) så er den tommelfingerregelen grei.

Hvis man har NEK400 boka og kan bruke tabellene så er det mulig man kan forsvare og bruke 1.5mm2.

Når det gjelder skjøteledning så er regelverket her i bestefall tvilsomt. DSB anbefaler og ikke koble til utstyr over 1000W til skjøteledning. Når det er sagt så er det her snakk om innstallasjon
tilkoblet en fast last, da må kabelen dimmensjoneres tilsvarende.
[/quote]

Akkurat det med DSB og skjøteledninger så er det mye misforståelser ute å går. Det er viktig å skille mellom en skjøteledning kjøpt på feks Jula og en skjøteledning lagd av en elektriker med skikkelige komponenter. En skikkelig lagd skjøteledning der alle komponentene er godkjent for feks 16A, er pr definisjon like god som en fast installasjon.
Men dette blir jo en liten avsporing ;-)
Tilbake til trådstarter, så tror jeg ikke 1.5kvadrat kabelen hans utgjør noen sikkerhetsrisiko. En gummikabel tåler helt uten problemer 15A. Men er det muligheter for å bruke 2.5kvadrat, er dette uansett et bedre alternativ.
 
Nå skal vel ikke dette elementet stå med fullt pådrag hele tiden og strekket blir vel ikke langt. Men 2.5# er absolutt å anbefale ja. Bedre med litt for mye/større.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg vet ikke hvis det er en skisse men med første øyekast så ser jeg at bk-pumpa di bør orienteres annerledes. Enten horisontalt eller så må innløpet være nederst.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Jeg vet ikke hvis det er en skisse men med første øyekast så ser jeg at bk-pumpa di bør orienteres annerledes. Enten horisontalt eller så må innløpet være nederst.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Det har du helt rett i!
Fikk ikke tegnet det inn, men tenkte at det skal være en pumpe som pumper i 90 graders vinkel, altså helt nede i hjørnet og ligge på linje som den andre pumpen. Eller så plasserer jeg den som den andre pumpen.

EDIT:
Nå har jeg rettet på den :)

558733.jpeg
 
Tilbake
Topp