5 Star PBW istedenfor PH 5.2...Whyyyy?!?!

kjellebass

Norbrygg-medlem
Jeg har akkurat mesket og skylt vørteren til en kommende pale ale. 5 minutter unna koketemperatur slår det meg at plutselig at det står PBW på boksen som jeg trodde var PH Stabilizer 5.2.

Jeg skulle ha ca 2 spiseskjeer PH 5.2 i de 40 literne med vann jeg tilsatte underveis, men nå har jeg altså tilsatt minst 1 spiseskje PBW. Er 99% sikker på at jeg brukte riktig boks under meskingen, men jeg skylte med nesten 20 liter vann og der ble det tilsatt 1 spiseskje PBW.

Hvilke bismaker dette kan gi er jeg usikker på, men når boksen anbefaler å ikke kaste opp hvis man svelger dette, men istedet drikke store mengder melk eller vann, så frister ikke dette brygget så veldig...

Er vel ikke annet å gjøre enn å finne et kaldt hjørne i kjelleren og grine litt? :(

Mvh,

Kjell B.
 
Spørs om 1 ss oppvaskpulver er ok i ølet ditt - PBW er vel eigentleg eit slags oppvaskpulver.

(eg for min del ville eg vel også vera litt skeptisk til slike amerikanske vidundermiddel som PH Stabilizer og foam control (som vel er noko flytande silikon greier som du skal få med i ølet du lagar). Vatn, malt, humle og gjær - det er det som lagar reint øl).
 
Hører vel med under tråden "bryggetabber" det her. Det som er så ergelig, er at du aldri blir helt sikker på om det ølet du har produsert sjøl egentlig er lurt og drikke, og du blir sittende helt ytterst på stolkanten å kjenne etter usmaker. Jeg er ingen tilhenger av å mate kloakken med maltprodukter i tide og utide, men litt av poenget er å kose seg med det man har brygget. Eller?? Personlig hadde jeg kassert det, selv om det hadde sittet veeeldig langt inne. Støtter forøvrig Katla's synspunkter på tilsetninger i øl. Bedre lykke neste gang, kjellebass!!
 
Vørteren ble donert til plendraugen (brygget utendørs). Mulig brunsneilene er fornøyde med utfallet...
 
Ein kamerat (Hei @Huus) av meg holdt på å gjere samme tabben. Han fann sporenstreks fram sprittusjen og merka PBW-boksen med daudningehovud og "PBW!!!" - Noko eg sjølvsagt også har gjort, då ingenting er så bra som å lære av andres (nesten-)feil! ;)
 
Ein kamerat (Hei @Huus) av meg holdt på å gjere samme tabben. Han fann sporenstreks fram sprittusjen og merka PBW-boksen med daudningehovud og "PBW!!!" - Noko eg sjølvsagt også har gjort, då ingenting er så bra som å lære av andres (nesten-)feil! ;)
Jeg har gjort akkurat det samme, samt innført regelen om at PBW-boksen ikke skal være i samme rom som bryggingen utføres. Tror dette er en typisk 1-gangs tabbe.
 
Five Star Chemicals har heilt klart ein jobb å gjere med emballasjedesignet sitt.. ;) Eit farga lokk på PBW vs kvitt på pH 5.2 kanskje?
 
Tilbake
Topp