6 kw induksjonsplate

Oddvar Demmo skrev:
Hvordan går dette projektet, lurer selv på noe lignende.
Har brygga sju brygg sidan februar på denne og den fungerar veldig bra vil eg sei. Kokar 55l vørter på 3x1400w utan problem med god glippe på lokket. Litt arbeid å lage den, men syns det var verdt det. Og billig tross alt, og så blir gryta lett å reingjere når eg ikkje har elementa i den.
 
Tenkte jeg skulle greie meg med 2 stk. på 100-120 liter, skal gå bra det men jeg har dyppelementer till oppkokingen hvis i fall,.
Jeg tenjer også på denne rengjøringen og ikke mindst wirlpool.
Jeg mangler "bare" nå en tykk rustfriplate, hva bruker du i bunnen ?
 
Oddvar Demmo skrev:
Tenkte jeg skulle greie meg med 2 stk. på 100-120 liter, skal gå bra det men jeg har dyppelementer till oppkokingen hvis i fall,.
Jeg tenjer også på denne rengjøringen og ikke mindst wirlpool.
Jeg mangler "bare" nå en tykk rustfriplate, hva bruker du i bunnen ?

Gryta mi er ei tjukkbunna restaurantgryte der bunnen er laminert med alu i midten for varmeledning. Hadde vore artig å prøvd ein vanleg vvberedar og sett om det funkar utan meir dikkedarier.
 
protto skrev:
Gryta mi er ei tjukkbunna restaurantgryte der bunnen er laminert med alu i midten for varmeledning. Hadde vore artig å prøvd ein vanleg vvberedar og sett om det funkar utan meir dikkedarier.

Hvis du tenker på en bereder med den "runde" bunn/topp tror jeg det blir for lite effekt, ser det på den flatbanket biten jeg nå bruker til bunn, derfor vil jeg ha en litt tykkere og slett bunn, tykkelsen er ikke så kritisk men det holder den lettere helt slett.

EDIT: flatbanket og bulkete.
 
Mulig, men vis spolen er tatt ut av apparatet kan den monterast nærmare, og kanske du ikkje får så mykje effektap likevell? Har ikkje prøvd det men trur kanske det ville funke. Er ikkje så kritisk så lene ein er innanfor 0-15mm anslagsvis.
 
Jeg har foreløpig ikke skrudd flaten fra så jeg vet ikke noe om avstanden men det ser ut som det er en god del etter bildene dine.
Hva er det som stikker opp i midten ?  uten denn hvil nok spolen komme nert nok selv på en buet bunn.

Det er kanskje en demontering som skal til min" bulkete" plate, ville vert bra istedenfor å få ny, kanskje svindyr RF plate.
Jeg har en slik som din (BT), en er på vei fra Netthandelen.
 
Det som stikker opp i midten er berre to små temperatursensorar som står i ein plastholdar. Denne er fjærbelasta og kan klemmast heilt ned flush med spolen. Originalt ligg den under glassplata med varmelererpasta.
 
Oddvar Demmo skrev:
Til slutt, hvor nær er spolen glassplata og hvor tykk er den ?
Syns eg huskar 8-12mm. Nermare i senter av spolen for den er litt krumma, men trur elektronikken kompenserar litt til ein viss grad. Er ikkje så veldig "nøbe". Viss du måler md eit tangamperemeter el.l. vil du sjå når du mistar effekt.
 
Da har jeg kommet til hytta hvor jeg har aly :)   og testet litt:
Induksjonsplata med bulket kjelebunn gir 920 W til vannet i kjelen.  40 grader 30 min
Dyppelementet (mod. Turnamatelm.) som jeg trodde var 2000 W gir 2800 W 40 grader 10 min.
Induksjonsplata med 1,5 L. kjøkkenkjele gir 1400 W  kokepunkt 5 min.

Ikke oppløftende så noe må gjøres med kjelen.

Det ser ikke ut som iduksjonsplata leverer hva den lover, som forventet, det er jo ikke uvanlig at det pushes i disse energitider med varer som ikke holder mål. :(

EDIT:
Efekten er ikke målt men beregnet ut fra formelen  tid i sek = mengde i Kilo x 4,2 x antall grader økning / effelt i Kilowatt.
Jeg har alså ikke målt effekt opptaket fra nettet
 
Det var ikkje så oppløftande. 1,5L kjelen din er kansje for liten diameter på til at heile induksjonspolen er i effekt. Så det er naturlig med effektreduksjon her.
Ang. bryggekjelen, rustfritt er riktignok ein dårleg varmeledar men kan vere ein del energi som går vekk her, så kansje du får noko høgare tal ved å måle U og I? Ved å ha meir veske i gryta får du utnytta denne lekasjevarmen bedre, vis det er det som er problemet då. Er botnen skikkeleg magnetisk?

Ellers kan det hende du må ta av dekselet på kokeapparatet for å få induksjonspolen nermare stålet i kjelen.

Min er rigga slik at avstanden frå spolane til kjelen er samme som originalt, men eg brukar som sagt ein storkjøkkenkele med slett og fin bunn.
 
:)  har akkurat satt meg ned etter testen av Netthandelplata, 225 V, trekker 6,7 A med en stor støpejernsgryte, 6,5-6,6 på andre store gryter. En liten smørsmelter i rustfritt men IKKE magnetisk koker som f..., et vaskevannsfat i sansynligvis rustfritt og IKKE magnetisk koker som f.. det og så dette med magnetisk stemmer ikke.

Blir nok å demontere platene for å få de nermere kjelen, (det er viktig hvis det er snakk om magnetisme, generelt bør det være under 1 mm.) jeg får da se om effekten blir høy nok.
Skal jeg skifte bunn så må stålet testes på en induksjon for å se om det virker og ikke bare med en magnet.

EDIT 225 V 6,7 A = 1507,5 W
 
Tilbake
Topp