7 Fjells "pale ales"

Jeg skal absolutt ikke hive meg inn i noen fight om dette. Når det gjelder betydningen av ord, så kan man grave opp etymologi, opprinnelig betydning og historisk sammenheng så mye man vil: Det er den betydningen ordet gis når det brukes av folk i dagens samfunn som er ordets betydning nå. Det kan være et poeng å prøve å holde fast ved en "riktig" betydning i en situasjon der ulik bruk skaper forvirring.
Jeg trodde faktisk at "pale ale" uten noen tilleggsbestemmelse refererte til det engelske ølet (engelsk gjær, trad engelsk humle). Jeg tror ikke jeg har støtt på betegnelsen "English pale ale" ofte, og den muntlige språkkulturen til den hippe delen av befolkningen i urbane strøk har jeg liten kontakt med. Jeg brygger mitt øl på landet, og det er langt til nærmeste pub. Og nærmeste pub fører nok bare pils. Men altså: Hvis den ølbevisste nordmann normalt vil forstå "pale ale" som betegnelse på en pale ale brygget på amerikansk vis, så er det det "pale ale" betyr i Norge i dag.
Et innlegg Witgenstein kunne bifalt i sin seinere periode.

Sist redigert:
Enig med deg Finn. Skulle vi begynne å analysere etymologi og historiske varianter hadde vi nok sittet og "jabbet" om proto-indoeuropeisk "helut" som ble til olut på proto-germansk alu osv, slik jeg ofte liker å gjøre, men det bringer oss ikke noe nærmere en forklaring på dagens ordbruk i denne sammenhengen.

Jeg tror nok de fleste vil bruke Pale Ale som en betegnelse på overgjæret lys øl, og at man skiller på amerikansk og engelsk stil, slik man ser i stil-guidene fra diverse øldommere. Så kan man selvfølgelig diskutere om man skal ta utgangspunkt i disse eller hva som generelt blir brukt, og hvem som bruker det . Det viktigste er at man presiserer hva man mener med det man sier, siden ingen har "hevd" på uttrykk og termer. Ord får den betydningen slik folk bruker de. . .

Blir ikke Pale Ale heller kalt Bitter i England da? Samme øl, men kalt Pale Ale når det er på flaske og Bitter når man kjøper det på tapp? Mulig jeg roter her ;)

Tilbake
Topp