7 uker på gjæringskar.

Det var jo absolutt ikke meningen,men slik ble det. De siste 4 ukene har det stått relativt kaldt, ca 14 grader. Ølet er en Engelsk bitter gjæret med Safale05. Ølet er meget klart og smaker veldig godt! Mitt dilemma er om jeg skal flaske det nå, eller vente til neste uke når jeg får nytt fat. Er det nok gjærrester i ølet til at det vil karbonere naturlig på flasker? Bør jeg evt tilsette mer gjær? I såfall, hvor mye gjær?
 
Dei gongene ølet mitt har stått 7-8 veker i gilen har det teke lengre tid å få kolsyra, 14 dagar pluss, men ølet har vorte godt. Trur det er nokre mikrobryggjeri som slepper ekstra gjær oppi, det går nok fortare då. Viss du kan fata og setja på trykk neste veka så er det ingen gjær som er raskare enn det.
 
Du kan virvle opp litt gjør fra bunnen av gjæringskaret når du tapper om, så er det sikker på å få med nok gjær.
 
Om du har bestemt deg for å flaske i kveld, så er det lurt å tilsette litt ekstra gjær etter så lang tid med us-05. Litt usikker på mengder, men veit jeg har lest 1 gram tørrgjær til 20 liter en plass, så kan ta utgangspunkt i det om du ønsker å bruke tørrgjær. Men burde funke å virvle opp litt også.
 
Takk skal dere ha! Virvle opp litt høres spooky ut og ikke så ønskelig siden ølet er klart som dagen...er det greit at det står en uke til satser jeg på å vente til det kommer på fat!
 
Tilbake
Topp