Om man overdriver og bruker et eksempel der man skalerer opp en 10 liters oppskrift til en 100 liters oppskrift så vil man se at skalering av spesialmalt også har noe for seg. Eks. med 3 kg grist hvorav 10% er spesialmalt (300 g) skaleres da eksempelvis opp til 30 kg grist fremdeles med 300 g spesialmalt (1 %).
Spesialmaltandel på 1 % kontra 10% vil gi et ganske annet øl skulle jeg mene.
Mulig vi snakker forbi hverandre her. En skalering fra 10 til 100 liter gjøres helt klart likt med alle malt.
La oss ta utgangspunktet i oppskriften Gahr har lagt ut for Svartediket.
22,5 liter
OG: 1068
FG: 1014
IBU: 75 (Noonan)
2,65 kg pilsnermalt, 5 EBC
2,65 kg pale malt, 3 EBC
200 g Thomas Fawcett pale crystal malt, 75 EBC
100 g crystal malt, 120 EBC
100 g Weyermann Carafa Special 1, 1175 EBC
100 g Weyermann Carafa Special 3, 1400 EBC
500 g hvetemalt, 4 EBC
Legger jeg inn disse tallene i Beersmith ender jeg med mitt bryggeri (husker ikke i hodet, men la oss si ca OG 1058)
Legger jeg til litt over 1 kilo ekstra malt (pilsner og pale) havner jeg på riktig OG. Legger jeg i motsetning inn % tallene fra oppskriften på nett blir bruken av spesialmalt vesentlig høyere og EBC endrer seg ganske mye.
Zainasheff skriver i oppskriftsboken sin at hvis du har dårligere utbytte i ditt bryggeri bør du kun eskalere opp basemalten for å treffe riktig OG.
Brewersfriend skriver:
- Scaling by Efficiency will only impact mashable fermentables and custom fermentables.
- To keep the OG exact, the base malt is then selected and fine tuned. This will result in small changes in color.
- A small change to the amount of dark malts, holding water volume fixed, leads to large changes in SRM and flavor. Therefore, only malts with a Lovibond below 15 are adjusted by this scaling method.
Nå ser jeg samtidig at
@Gahr er bestemt på å eskalere alt og da har vel Kongen talt
NB: Jeg får lese oppskriftsboken en gang til for å se om jeg har misforstått noe