8mm O-ringer

Er det noen som vet hvor jeg kan å tak i 8mm o-ringer? Skal brukes til gjennomføringen av pt100
 
De må vel være silikonbaserte (type røde)? Eller kan man bruke vanlige sorte gummi/plate o-ringer. I så fall er det jo ikke noe problem å få tak i.
 
Hvis de skal i kontakt med vørter, bør de være av high-temp næringsmiddelgodkjent silikon.
 
magne1972 skrev:
tobiasjk skrev:
Hvis de skal i kontakt med vørter, bør de være av high-temp næringsmiddelgodkjent silikon.
Det vanligste materialet til oringer er nitrilgummi, og det er ok...

Betyr det at jeg kan bruke de svarte man får kjøpt på Biltema etc? Eller må jeg kjøpe silikonbasterte? Skal brukes i både HLT, MLT og Koketank.
 
næringmiddelgodjent nitrilgummi er hvit og har en anbefalt bruksområde opp til 80 grader
http://imistorage.blob.core.windows.net/imidocs/6592p006.pdf
svart nitrilgummi er ikke næringsmiddelgodkjent og har anbefalt temperaturområde opp til 70 grader.

både HLT, MLT og koketank går over 70 grader under skylling, utmesk og koking.
er vel derfor at de vanlige svarte o-ringer, dersom laget av nitrilgummi) ikke brukes i bryggerier.

de røde næringsmiddelgodkjente er latterlig dyrt i Norge men lett å få tak i fra utlandet.
 
Lunde skrev:
Er det noen som vet hvor jeg kan å tak i 8mm o-ringer? Skal brukes til gjennomføringen av pt100

8 mm - er det indre diameter eller ytre diameter ?  Må du ha o-ringar (som vel skal i eit spor) eller kan du bruka flate pakningar ?
 
Maarten skrev:
næringmiddelgodjent nitrilgummi er hvit og har en anbefalt bruksområde opp til 80 grader
http://imistorage.blob.core.windows.net/imidocs/6592p006.pdf
svart nitrilgummi er ikke næringsmiddelgodkjent og har anbefalt temperaturområde opp til 70 grader.

både HLT, MLT og koketank går over 70 grader under skylling, utmesk og koking.
er vel derfor at de vanlige svarte o-ringer, dersom laget av nitrilgummi) ikke brukes i bryggerier.

de røde næringsmiddelgodkjente er latterlig dyrt i Norge men lett å få tak i fra utlandet.
Svart nitrilgummi er ikke fda/næringsmiddelgodkjent, men mye brukt. Mange pumper har nitrilpakninger blandt annet. Drikkevannspumper bl.a.
I dette bladet er annbefalt temp -10 til 70, mens andre sier opp til 120.... O-ringen i pumpehuset på min iwaki er svart nitril, og jeg kan ikke si den har forårsaket noen men eller defekt øl :)
 
katla skrev:
Lunde skrev:
Er det noen som vet hvor jeg kan å tak i 8mm o-ringer? Skal brukes til gjennomføringen av pt100

8 mm - er det indre diameter eller ytre diameter ?  Må du ha o-ringar (som vel skal i eit spor) eller kan du bruka flate pakningar ?

Det er vel egentlig en pakning jeg tenkter på, med en indre diameter på 8mm. Det for å få det tett igjennomføringen av pt100 proben (med mutter på begge sider av tankveggen)
 
Hva med disse: http://www.ebay.com/itm/V060-Replacement-Silicone-Clear-O-Rings-Bands-Seals-14G-to-1-1-4-2-5mm-to-32mm-/120806477345?pt=Fashion_Jewelry&var=&hash=item1c20a08e21
 
Det er ikkje så enkelt som at Nitril er eller er ikkje egna for næringsmiddel. I Parker O-ring Offering Guide (ORD 5712) er det lista maaaange forskjellige gummiblandingar som alle heiter Nitril. Nokon er NSF approved, FDA-merka osv. Dei fleste er svarte. Nokon har maks temp på 250º, andre 180º.

Næringsmiddelgodkjenning eller FDA, NSF, USDA-merking er opp til produsenten, som då går god for at gummiblandingen ikkje er helseskadeleg.

Når det gjeld 8mm O-ring til tempprobene har eg berre brukt ring fra Biltema. Denne blir liggande på utsida av karet/kjelen. Men gud veit kva slags gummiblanding den er laga av. Kontaktflata mot veska i karet er derimot velsig liten. Har planar om å skifte til silikonringar men har ikkje gidda å bestille fra US enda.
 
Tilbake
Topp