å forutsi utbytte..

beefeater

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg ble inspirert av episoden om Nøgne Ø sin #100 på The Brewing Network og har lyst til å prøve meg på en versjon av denne.

Dette er et sterkt øl, OG 1.092, og jeg ser for meg at det kan bli en utfordring å treffe denne OGen på første forsøk.

Jeg brygger stort sett øl mellom 1.050 og 1.060 og i dette området har jeg etterhvert fått temmelig konsistente resultater. Beregner oppskrifter med 85% utbytte og har truffet bra.
Men når jeg nå skal beregne maltmengden for et "stort" øl med OG 1.092 må jeg bruke et lavere utbyttetall. Spørsmålet er hvor lavt..

Så... jeg regner med at det er en sammenheng mellom maltmengde og mengden vørter som siles av. Så jeg har sittet og regnet litt.

For et typisk 1.050-60 øl med 85% samler jeg 5.6 liter vørter (før koking) pr kg malt.
Hvis jeg beregner 1.092 ølet med 85% skal jeg samle 4 liter pr kg malt.

4/5.6 x 100 er 71%. 71% av 85% er 60%

Så om jeg beregner 1.092-oppskriften med 60% så kanskje jeg treffer et sted i nærheten..
Det kan hende resonnementet er helt på viddene men pr nå har jeg ingen bedre ide.
Noen som har gjort seg noen erfaringer med forhold mellom OG og utbytte?
 
Men hvofor må du regne et lavere utbyttetall ?
Bruker du fem kilo malt og får OG 1050 vil du med 10 Kilo få OG 1100.
 
Jeg tror ikke utbytteprosenten vil være lineær med den mengden vørter som du tapper av totalt sett. Dette rett og slett fordi de første literne med vann vill skylle med seg mer sukker enn de siste. Dersom du skulle bruke en lineær sammenheng med noe, tror jeg det er mer naturlig og bruke en lineær sammenheng mellom utbytteprosenten og vann/malt-ratioen i den opprinnelige mesken.

Dersom du har 85% utbytte til vanlig føler jeg på gikta at 60% er litt lavt å satse på...
 
Nei, gjør jeg det?? Hvis jeg skal lage den samme mengden vørter med 5 og 10 kilo malt vil jeg vel få større utbytte av det med 5kg siden jeg der skyller med dobbelt så mye vann pr kg malt som det med 10kg..?
 
Jeg vil anbefale deg å ha litt lys maltekstrakt (i pulverform: DME) tilgjengelig. Hvis det skulle være slik at du må justere oppover i OG, så har du ihvertfall et instrument for å oppnå det ganske enkelt. Gahr brukte også slik maltekstrakt på sin Barley Wine.
 
Tilbake
Topp