"Alternativ" blir riktigere når du skal ha ABV for sterkere øl. Forskjellen er såpass stor for de virkelig sterke at det kan være et poeng å bruke den til dem, så når jeg en sjelden gang brygger denslags, gjør jeg det. Men ellers bruker jeg vel standard - uten å tenke så mye over det.Bruker du standard eller alternativ utregning for alkohol innhold, og hvorfor?
Alternativ utregning skal være mer nøyaktig så vidt jeg har forstått
Så hvorfor bruker ikke alle det?
Jeg hørte det diskutert på en podcast, og det virka i alle fall veldig rimelig å anta at den alternative er riktigere for sterke øl. (Hører så mange podcaster, og husker ikke alltid hva som blir sagt hvor. Sorry.) For svakere øl er forskjellen liten, men jeg ser vel ingen grunn til ikke å bruke bare den alternative, som du foreslår.men hvorfor ikke også bruke den på svakere øl
Det skal vel ikke være no mindre nøyaktig da?
Og det viktigste, kan vi stole på den?
…der man kan velge mellom standard og alternativHæ? Aldri hørt om, stoler på Brewfather.
Ja, ja. Det er i hvert fall en alternativ forklaring..Standard, da "alternativ" hørtes mer utenfor normen ut. Dette forklarer hvorfor jeg alltid blir så full av ølet mitt.
if abv>6 then alt? hvor setter du knekkpunktet for om noe er sterkt?Avhengig av styrken. Jeg har laget meg et regneark som (forhåpentligvis) velger riktig metode alt etter styrkeverdiene jeg slår inn. Jeg angir og og fg på vanlig måte, så velger Bill Gates regnemetode for meg.
if abv>6 then alt? hvor setter du knekkpunktet for om noe er sterkt?
Jeg ble nylig ferdig med en ingefærøl som raste avgårde. Resultatet på standard og alternativ utregning ble 9,1 og 9,3%. Jeg tviler på at jeg merker forskjell