Ægir IPA BIAB-sett. Hjelp?

Hei,

Skulle til å koke opp vann til Ægir`s BIAB-sett, solgt fra BrewShop i Trondheim,
og så slo det meg at det ikke står ett ord om hvor mange liter vann jeg trenger til mesking og skylling...
Noen som vet dette ?

Anders.
 
Det er denne: https://www.brewshop.no/produkt/startsett-for-olbrygging/startsett-brew-in-a-bag-biab ? + f.eks. denne: https://www.brewshop.no/produkt/ravarer/allgrain-olsett/aegir-india-pale-ale-allgrain-olsett ?
Har du falskbunn?
Hva slags teknikk bruker du? (Skylling, batch sparge eller no sparge?)

Beregning av dette er erfaringsbasert, men et sted må du jo begynne. Men først: Det settet der snakker om at du skal ha 28 liter til kok, og 25 liter til gjæring. Det forutsetter at du bare koker vekk 3 liter på en time, og at du hiver alt fra kokekjelen opp i gjæringskaret. 3 liter er antakelig litt snaut, og det med å hive alt opp i gjæringskaret er litt diskutabelt. Men OK, det funker. Ingen skandale å gjøre det. Mange gjør det. At du så skal få 21-22 liter til slutt, er da kanskje ikke så galt.

Så da sikter vi mot 28 liter til kok. Oppskriften har 6,7 kg malt. Normalt kan du regne at malten vil holde tilbake 1 liter per kilo. Det må du altså regne som tap, og vi er oppe i 35 liter. Så vil det bli en del grums igjen i kjelen, og jeg vil ikke ha med det, så jeg regner 2-3 liter til som tap. Men om du bare løfter opp posen og lar den renne av, og så koker hele greia uten å bekymre deg om grumset, så funker det også. Diskutabelt, men spiller antakelig liten rolle. Så altså: totalt vannbehov er enten 35 eller 38 liter, alt ettersom hvordan du vil gjøre det.

Normal mesketykkelse er 2,8-3 liter vann per kilo malt. La oss da si at du mesker med 20 liter, og skyller med 15 eller 18. Da snakker vi om "skylling", altså om at du tilfører skyllevann (litt under 80 grader) langsomt i takt med at du tapper av, slik at du vasker ut sukkeret i mesken gradvis.

Det vanlige alternativet, som er enklere, er "batch sparging". Da tapper du ut hele mesken, og så tilfører du en ny runde med vann, rører godt, venter 10 minutter, og tapper ut på nytt. Du bør få ut omtrent like mye vørter hver gang, og da må du begynne med 24 liter (14+10), og så tilføre 11 eller 14 liter i runde 2 (82-84 grader), alt etter om du beregner å ta med grumset til kok eller ikke.

Dette skulle ikke bli helt galt. Hvordan SG før kok, og OG, så blir i forhold til oppskriften, er noe du bare må finne ut. Regn med noen overraskelser, og bli ikke fortvilet over dem. Bruk forumet for det det er verdt:).
 
Hvorfor skal man ikke skylle?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
BIAB ble vel utviklet av en gjeng fra Australia som ville spare tid og utstyr. Meningen er at man i prinsippet skal kunne klare seg med en stor kjele og en meskepose. BIAB gir noe lavere utbytte men det kan enkelt kompanseres for ved hjelp av litt økt mengde malt.
Nå skal det vel sies at mange BIABere velger å skylle litt, feks med en 10-12 liter av væskevolumet. Jeg gjorde ofte det da jeg brukte BIAB-metoden.
 
Hvis det er BIAB så skal du i utgangspunktet ikke skylle. Da skal man meske med hele vannvolumet.

Kanskje ikke i sin enkleste og opprinnelige form. Men hvis du kan, så hvorfor ikke;)?

Jeg kombinerer pose med falskbunn, og er ikke helt sikker på hva jeg egentlig driver med:). Men siden jeg i tillegg bruker en gammel sovepose som ekstra isolasjon, synes jeg det må kunne kalles BIAB:p.
 
Hvis det er BIAB så skal du i utgangspunktet ikke skylle. Da skal man meske med hele vannvolumet.
Litt rar påstand. Det at man mesker med en pose i en kjele, betyr ikke at man ikke kan/skal skylle. (Det at de som "fant opp" BIAB ikke skylte, betyr lite). De fleste BIAB-oppskriftene har med et skyllingssteg. Det blir uansett bedre utbytte av det.
 
Min erfaring er at malten tar opp mindre enn 1 liter vann pr kg malt ved biab. Ca halvparten hvis du skviser en del...

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Min erfaring er at malten tar opp mindre enn 1 liter vann pr kg malt ved biab. Ca halvparten hvis du skviser en del...

Sent fra min E5823 via Tapatalk

I prinsippet kan du jo skvise ut nesten alt;). Men du skal visst være litt forsiktig; du risikerer å få ut en del tannin på den måten, særlig hvis du kjører med kontinuerlig skylling. Jeg klemmer litt forsiktig sjøl, men det er nok ikke så mye jeg får ut på den måten. Så beregningene mine stemmer godt når jeg regner 1 liter per kilo + 2 liter i svinn.

Jeg tviler ikke på det du sier. Det er bare å konstatere at folk har ganske forskjellige erfaringer/praksis med det der.
 
Oj, har ikke fått med meg alle svarene og gode råd!
Takk for tips folkens! :)

Jeg fikk svar på FB på ei øl-gruppe der.
Noe gikk galt (havna litt malt direkte i vannet utenom posen), løste dette med å sile med biab-posen når jeg tappa fra kokekjelen til gjæringstanken,
termometeret og öchslevekta (eller hvordan det skrives) knuste for meg, så jeg kjøper nytt. Digitalt termometer i metal iværtfall.
Men, det gjæres noe innmari på dunken, det begynner å lukte godt på rommet nå.
Ble bare i underkant av 20 liter til gjæring, håper dette går bra. Blir vel bare en sterkere øl av det?
Lært mye denne gangen, gleder meg til neste. :)
 
Oj, har ikke fått med meg alle svarene og gode råd!
Takk for tips folkens! :)

Jeg fikk svar på FB på ei øl-gruppe der.
Noe gikk galt (havna litt malt direkte i vannet utenom posen), løste dette med å sile med biab-posen når jeg tappa fra kokekjelen til gjæringstanken,
termometeret og öchslevekta (eller hvordan det skrives) knuste for meg, så jeg kjøper nytt. Digitalt termometer i metal iværtfall.
Men, det gjæres noe innmari på dunken, det begynner å lukte godt på rommet nå.
Ble bare i underkant av 20 liter til gjæring, håper dette går bra. Blir vel bare en sterkere øl av det?
Lært mye denne gangen, gleder meg til neste. :)

Håper biab-posen var desinfisert/sterilisert:(. Og at termometeret ikke ble knust i ølet.

Om ølet blir sterkere avhenger jo av OG. Men den fikk du kanskje ikke målt:p/:(. Men veldig off kan det vel ikke bli.
 
Håper biab-posen var desinfisert/sterilisert:(. Og at termometeret ikke ble knust i ølet.

Om ølet blir sterkere avhenger jo av OG. Men den fikk du kanskje ikke målt:p/:(. Men veldig off kan det vel ikke bli.

Åja, omhyggelig vasket, i Sterkrens2 eller Stoutrens2, husker ikke helt hvilken jeg brukte.
De knuste på benken, under rydding mens jeg ventet på at vørteren skulle begynne å koke. Veldig klønete.
Kjøper for opplysningens skyld StarSan i løpet av uka. Stoler ikke på at Sterk/Stoutrens gjør jobben bra nok.
Det er vel en fordel med skummet som legger seg, har jeg forstått. :)
 
Tilbake
Topp