Aiai! Frossent øl!

To øl, en julebokk og selveste Deepwater Horizon, har stått på Corneliusfat i fryseren vår. Der skulle de stå på to grader og kullsyresettes, men menneskelig svikt spilte oss et puss, og vi forbyttet føleren på UT200 til fryseren og et gjæringsskap. Dermed har fryseren jobbet alt den kunne, og temperaturen har vært nede i -20 grader. Jeg har stilt det inn riktig nå og vil la ølet tine sakte til 2 grader.

Hvordan vil dette påvirke ølet? Har vi ødelagt noe? Er det noen grep vi kan gjøre?

Begge ølene var ferdiggjæret, og sto kun til karbonering og lagring, så min første tanke er at det ikke er noen katastrofe. Andre innspill?

Med -20 har du nok tatt knekken på all gjær som skulle karbonere. Men ellers skulle ølen nok være mulig å redde. Eisbock er jo frysedestillert, og det samme var jo ekstremølene til brewdog. Har og sett et par kommentarer i brew your own tidligere at frossen øl klarer seg. Men jeg vil tro du bør gjøre noe for åmfåmigang karboneringen igjen.

Det skal tvangskarboneres uansett, så det er jeg ikke så bekymra for. Står på Corneliusfat for karbonering nå, og gjorde det da uhellet skjedde.

Eisbock er vel ikke gjennomfrosset, men utsatt for kulde sterk nok til å kunne fryse vannet i ølet noe. Slik at is-slushen blir fjernet og resten blir igjen, noe som vil føre til høyere alkoholkonsentrasjon. (Dette er jeg ikke helt sikker på, men mener at det var dette jeg ble fortalt en gang)

Jeg har vært ute for samme uhellet med en kraftig Porter jeg laget.
Jeg endte med å tappe av det som ikke var frosset for så å kvitte meg med isen.
Det ble litt mindre øl, men det som var igjen var utrolig kraftig og supergodt.
Vil tro du bare kan la dem tine og så forsiktig bevege litt på fatene til de er godt blandet igjen.

Jeg tenkte faktisk å prøve meg på dette selv iløpet av vinteren: (Dersom vi får noe særlig kulde her i stavanger da.
Tenkte da å lage en eisbock. Det synes jeg er svært godt :)

Tilbake
Topp