Aleksander87 sitt bryggeri

Endelig! Har ikke brygget siden januar og var veldig lysten på å oppgradere utstyret. Nå er det gjort. Tok en skikkelig runde i dag og fikk satt sammen bryggeriet, så nå er det 99% ferdig. Må gjøre noen småting, som å fikse diverse lekkasjer, men dette her skal bli gøy! Tok en liten test med vann for å lære meg utstyret litt og bare se at alt er i orden. HERMSen funket kjempebra! Med unntak av én ting: Jeg stilte PIDen på 66 grader, men den gikk opp til 67 og holdt seg der. Hva kan være grunnen?

Her er det funksjon før form, så vakkert er det ikke. Men gleder meg voldsomt til helgen, da er planen å få laget en Lucky Jack. Skal få tatt noen bilder da.

SAM_0723.jpg

SAM_0722.jpg

SAM_0720.jpg

SAM_0719.jpg

SAM_0718.jpg

SAM_0717.jpg

SAM_0715.jpg

SAM_0714.jpg

SAM_0712.jpg

SAM_0711.jpg

SAM_0710.jpg



Må legge til at jeg fikk hjelp av Evenr her på forumet. Etter lang tids irritasjon over elementet i HLT fikk vi ordnet det (håper vi)
 
Har du "autotunet" PID-en din?   

For min del så har eg sett det same - så no har eg "autotuna" pid med lite væske (som eg vel fekk tips om her på forumet ifjor haust) - for å sjå korleis det går og det verka å gå betre.      Algoritma som styrer PID er litt toskete om du spør meg - det er ingen grunn til at den skal "SLÅ PÅ" varme når varmen er over SET - men det gjorde den rett som det er - iallefall på min Auberins PID.  (før eg autotuna den med lite væske). 
 
Jeg glemte jo å autotune til gårsdagens brygging, men det gikk nå på et vis. Jeg brukte STC1000 til å sjekke tempen i mesken. Etter langt og lenge havnet den på 63 grader og holdt seg der. Jeg resirkulerte hele tiden, og PIDen viste 65-66 grader inn på mesketanken. Jeg har lyst å få en temp. måling på vørteren ut av mesketanken også. Da føler jeg at jeg skal ha ganske god kontroll. Om ikke noen har forslag til en bedre løsning.

Det ble forresten brygget en klone av Lucky Jack. Siktet oss inn på en OG på 1.046, havnet på 1.053 med samme volum. Regnet med et utbytte på 70%, men havnet vel heller på ca 80 (?). Skal si oss fornøyd med det. Whirlpoolingen gikk også bra. Alt ble jo ikke samlet i midten, men mye. Så det ble vel liggende igjen ca 2 liter i kjelen.
Nå står det å gjærer her ute. Termostrippen på siden av dunken sier 20 grader. Jeg har skrudd ned omgivelsestempen til 15 grader, og håper den tar seg ned litt. Frostvakten jeg bruker er nok litt for kraftig og treg i reaksjonen, så døren på gjæringsskapet må stå åpen.

Og jeg er ikke flink til å ta bilder av bryggingen, men jeg har da noen. Speidelelementet fungerte perfekt!

Evenr tok seg av drittjobben.

SAM_0731.jpg

SAM_0729.jpg

SAM_0734.jpg

SAM_0732.jpg

SAM_0733.jpg
 
Tilbake
Topp