Alkoholfritt øl

Spennende! Jeg kunne også tenkt meg å prøve dette for å ha ett alkoholfritt alternativ til maten. Kan ikke se for meg noen grunn til at dette ikke vil fungere. Jeg vil tro at humletilsetning helt på slutten vil gi mye mer effekt enn når det gjæres, så det kan fungere greit uten tørrhumling. Ellers kan det altids tørrhumles i fatet.
 
Jeg venter på rapport av resultatet, for dette kunne jeg tenke meg å gjøre.
Lav OG vørter uten humle, kok etter gjæring, all humle i andre kok og litt gjær for karbonering, høres spennende ut for meg uten CO2.
Tror en 0,1% IPA kan bli bra!
 
Spennende prosjekt! Et par ting som slår meg:

Er det egentlig noe poeng i å koke i 60 minutter to ganger? Kan man ikke like gjerne erstatte den første kokerunden med å heve temperaturen til rundt kokepunktet og la den ligge der i noen minutter for å drepe mikrober og denaturere enzymer?

En annen ting er at gjæringa normalt påvirker smaks- og aromakomponenter fra humla. Metoden vil medføre at du går glipp av disse stoffene, mens du sannsynligvis får mye mer av stoffer du normalt har mindre av. Det kan derfor være at humletilsetningene vil gi et annerledes resultat enn normalt, slik at et humleskjema som vanligvis fungerer strålende vil fungere mindre bra her, og omvendt.

Det er også å forvente at du kommer til å koke bort mesteparten, om ikke alt, av esteren etylacetat, som er blant de esterne det er mest av i øl, siden den har kokepunkt på ca 77 grader Celsius. Blant de vanligste øl-esterne er vel etylacetat den eneste med kokepunkt under 100 grader, så resten vil forbli omtrent ved samme mengde. Men det er nok å forvente at kokingen vil fjerne mye av ølets fruktighet. Da kan det jo kanskje være interessant å eksperimentere med gjærtyper som danner ekstra mye etylacetat, eventuelt underpitche noe. :)
 
Hvis man går ut fra øl uten alkohol og gjær som skal karboneres. Hvilken gjær, og hvor mye (ant. celler) skal man tilsette sammen med sukkerlake på 6g/l før flasking?
Edit: og kanskje uten sukker i ølet?
 
Med tanke på det kvolden nevner om at gjæringa også påvirker smaken av humla:

Kanskje en mulighet kan være å tilsette bitterhumle som vanlig i kok nr 1, og så bare tilsette aromahumle på slutten av kok 2?
 
Kanskje en mulighet kan være å tilsette bitterhumle som vanlig i kok nr 1, og så bare tilsette aromahumle på slutten av kok 2?
Det er jo definitivt en mulighet, men det er vel hovedsakelig smaks- og aromastoffer (humleoljer, terpenoider), og ikke bitterstoffene (isoalfasyrer), som omdannes i gjæringsprosessen. Så om det hjelper noe særlig å gjære med bitterhumle tilsatt er usikkert. Samtidig virker det å være slik at det bare gjelder noen terpenoider, så hvor stor denne effekten er i praksis vet jeg ikke. Det er jo uansett greit å ha i bakhodet at dette kan være en påvirkende faktor. Det blir i hvert fall interessant å høre hvordan resultatet blir. :)
 
Humlesmaken fra kokingen blir jo som regel nokså dempet i løpet av gjæringen, så det kan sikkert være greit å justre ned litt på smaks og aromahumle i forhold til vanlig brygging hvis man ikke vil ende opp men en humlebombe. Bitterheten kan også bli redusert med opp til 35% i løpet av gjæringen.
 
Har planer å lage en så-å-si alkoholfri øl ved å sette en pale ale uten humletilsetninger til gjæring. Når den er utgjæra så skal jeg koke den i en time med standard humletilsetninger. Når man koker øl i en time kan man regne med at man sitter igjen med 10% av alkoholen, så en 5.5% pale ale blir 0.55% :) Har ikke fått gjort det ennå, for man bør helst gjøre dette ute, mtp alkohol i avdampingen. Har ikke godt nok avtrekk inne til at jeg tør det.
Meske på høy temp for å få nok fylde, så kan dette bli godt :)
HBT har en bra tråd om det her: http://www.homebrewtalk.com/f13/creating-na-how-i-neutered-my-beer-39433/

Ett spørsmål: hvor har du det fra at du koker bort 90% alkohol på en time?
Jeg har tenkt å prøve dette selv, men er usikker på hvor fort alkoholen faktisk fordamper. Vanskelig å finne harde fakta om dette, men det burde jo være en kjent sak for de som driver med hjemmebrenning. Tråden som du lenket til viser til en fordamping ned til 10 prosent på to timer ved å holde ølet akkurat på kokepunktet. Hvor kraftig du koker vil selvsagt påvirke hvor fort alkoholen fordamper, ikke bare koketiden.
For å være sikker tror jeg at jeg kommer til å la det småkoke i minst en time før jeg begynner å tilsette humle. Så koker jeg vanlig med humletilsetninger en time før nedkjøling. Skal også bruke klaringsmiddel på siste koking og en ekstra silpose på krana for å filtrere bort humlegrumset som måtte komme med under tappingen. Skal stå uten når jeg koker så jeg ikke får alkoholdamp inne i huset. Så blir det spennende å se hvordan resultatet blir:)
 
Slik som jeg forstod det er det slik at 10% av alkoholen ikke går an å koke vekk fordi den har knyttet seg til vannmokekylene. Det er ganske godt diskutert i den tråden fra HBT jeg refererte til. Får ikke sjekka akkurat nå siden jeg er på mobilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
OK, det kan hende du har rett. Men hvis du ser på post #58 viser det til at du får 95% fordamning på tre timer med kokepunktet.
Fant en artikkel på Wiki som bekrefter omtrent de samme tallene, 90% på to timer og 95% på 2.6 timer.: http://en.wikipedia.org/wiki/Cooking_with_alcohol
Uansett spiller det ikke så stor rolle om det er igjen 0.5% alkohol, men jeg liker å ha kontroll på hva jeg driver med.
 
Sist redigert:
Har tenkt å være ekstra nøye med målinger, det er vel den eneste måten å finne ut av det på. Ellers er det ok og la det stå en time på 80* før en koker vanlig. Alkohol fardamper 78.4* så trenger egentlig ikke koke. Det nærmer seg test her. Ser at flere mener utbytte av humla blir bedre, så usikker på om jeg skal gå ned på humlemengden i oppskriften... kanskje det blir for mye.
 
Hvordan har du tenkt å måle dette? Når alkoholen fordamper vil hydromeretverdien gå opp, men det samme skjer når vannet fordamper. Så du vet ikke sikkert hva det er som fordamper og hvor mye alkohol som er igjen selv om du måler. Men du kan jo selvsagt sende ølet inn til analyse etterpå og få en nøyaktig måling.
Det vil helt sikkert bli bedre humleutnyttelse. Merker det godt hver gang jeg smaker på vørteren etter å ha brygget, den har alltid mye mer humlesmak enn det ferdige ølet så lenge jeg ikke tørrhumler. Gi tilbakemelding på hvordan det gikk når du er ferdig.
 
Du vil kunne kjenne alkoholsmaken på dråper som kondenserer. Hvor mye som ikke fordamper har jeg ingen ide om.
 
Ja tror du er inne på noe Miguel, evt diffen vil en vel også kunne finne noe utav. Ser jo nå at vanlig måling ikke kan brukes nøyaktig..
 
Har tenkt litt på noen sånne varianter jeg også, kan ikke helt skjønne noe annet enn at den metoden burde stemme bra?
 
Da er Pale Zero Ale testet. Kun to dager på 2bar, så det er rimelig ferske greier. Forklarer litt hvordan jeg gjorde, tanker og resultat.
IMG_20141101_235319_640.jpg

Oppskrift som over, med unntak av 60min humle siden mange her mente at utbytte av humla ville bli større.

Jeg siktet på en alkoholsvak vørter med høy FG. Målet var å treffe en OG på 1.046. Den ble 1.048. Målet var videre en FG på rundt 1.020, den ble 1.020 akkurat. ABV ble dermed 3.7%.
Mesking gikk etter planen. Jeg glemte... Ph5.2 i meskevannet. Ett steg 70gr i ca 45min og utmesk 5min på 77.

Kok 60min lav rullende kok. Kjølt og satt til gjæring.

Gjæret med snaut to pakker rehydrert US-05. Pitch 16*, lot stige naturlig til 18*. Linær stigning til 20* og cold crash til 4* over tre fire dager.

Ferdig gjæret vørter uten et gram humle smakte humm... interessant.
Det var dags for koking nr to. Tydelig at gjæret vørter inneholder mye CO2(ref. 100 tråder her inne med plopping som ikke gir seg). Når vørteren kom opp i 17* skummet det så fælt at jeg måtte i med skumdempende, samt røre med sleiv. Når den var kommet opp mot 40* avtok dette og var ikke noe problem siden.

Jeg bestemte meg for å kjøre en time på 82*. Får sjelden veldig mye skryt i heimen av lukta bryggedagen, men dette luktet svett merr. Var ivrig med nesen i dampen for å følge med på om merra forsvant. Mye forsvant nok på den timen, men det var tydelig en god dose igjen. Satte på kok og sniffet stadig på dampen, og alkoholen minket, men sakte. Etter en time bestemte jeg meg for å koke en time ekstra. Nå begynte det endelig å bli vanskelig å kjenne alkohol fra dampen. Tok så et litermål i rustfritt fullt opp med kaldt vann og holdt over dampen. Det kondenserte ganske kjapt noen dråper. På disse dråpene var det så vidt jeg kunne kjenne alkoholsmak. Konkluderte med meg selv at alkoholen nå var ute av vørteren.

Siden 60 min humla var kuttet ut gikk jeg rett på 15min, 2min og ikke tørrhumling som i oppskriften for det skulle jo ikke til gjæring, men direkte på fat. Tørrhumla gikk derfor i ved flameout.
Etter endt kjøling måtte det jo smakes. Kan si med en gang at humla gir en annen karakter enn normalt. Den ekstra bitterheten som jeg var redd for uteble, så det hadde ikke vært noe problem å hatt i 60min humla. Notert til neste gang. Ellers var det nedtur å smake. Humla hadde mer plantesmak, gressaktig og ikke den friske humlesmaken som nesten 200g senhumle skulle gitt. Ellers synes jeg det var for lite maltkropp, egentlig var jeg misfornøyd. Men etter å ha tenkt meg om og minnet meg selv på at alkoholfritt øl har da aldri vært noen høydare... kanskje jeg forventet å finne en frisk normal PA her. Uansett det ble fatet og karbonert, og som nevnt testet i dag.

Det som var nedtur etter nedkjøling, ble opptur i dag. Skal ikke si at det er det jeg kaller et veldig godt øl, for det er det ikke, men av alle alkoholfrie jeg har kjøpt er dette atskillig bedre! og det er i det perspektivet en må se det. Det var ufattelig hva det gjorde med CO2. Den er enda ganske underkarbonert, så jeg tror den tar seg opp ytterligere med mer CO2. En uke og to lagring kan også endre karakteren. Gressmaken er der, men den er nedtonet nå, men den krispe gode senhumlesmaken er der i liten grad. Ølet kjennes faktisk tørt ut på tross av den høye FGèn.


Hva har jeg lært. Vel, jeg kommer alltid til å ha et fat alkoholfritt stående. Jeg kommer til å meske enda litt høyere. Jeg kommer til å beregne IBU som for normalt øl. Jeg kommer til å øke andelen spesialmalt litt, og jeg kommer til å prøve med annen humle, som gir minimalt med plante/gress smak. Med litt justeringer her så tror jeg det skal bli riktig så bra. Den minner forøvrig litt om Johnny Low.
 
Nei har ikke gjort det. Tenkte å teste hydrometer og reflektometer forskjell som Miguel har nevnt på over. Men føler meg ganske trygg på at den er kjøresafe. Utvilklingen av avdampingen tyder på det. Den fikk jo dampe alkohol i nesten 3 timer også.
 
Hva tenker du Hans / andre om gjennomført en "sekundær" gjæring for å erstatte litt de bort kokte smakene fra gjæringen. Da tenker jeg på å tilsette en minimal mengde DME og gjære den på nytt? Blir en lengre proses og blir kanskje nærmere en lett øl enn "alkoholfri". Men vil det gi noe som kan rettferdig gjør ekstra arbeid og tid.
 
Tilbake
Topp