Da er Pale Zero Ale testet. Kun to dager på 2bar, så det er rimelig ferske greier. Forklarer litt hvordan jeg gjorde, tanker og resultat.
Oppskrift som over, med unntak av 60min humle siden mange her mente at utbytte av humla ville bli større.
Jeg siktet på en alkoholsvak vørter med høy FG. Målet var å treffe en OG på 1.046. Den ble 1.048. Målet var videre en FG på rundt 1.020, den ble 1.020 akkurat. ABV ble dermed 3.7%.
Mesking gikk etter planen. Jeg glemte... Ph5.2 i meskevannet. Ett steg 70gr i ca 45min og utmesk 5min på 77.
Kok 60min lav rullende kok. Kjølt og satt til gjæring.
Gjæret med snaut to pakker rehydrert US-05. Pitch 16*, lot stige naturlig til 18*. Linær stigning til 20* og cold crash til 4* over tre fire dager.
Ferdig gjæret vørter uten et gram humle smakte humm... interessant.
Det var dags for koking nr to. Tydelig at gjæret vørter inneholder mye CO2(ref. 100 tråder her inne med plopping som ikke gir seg). Når vørteren kom opp i 17* skummet det så fælt at jeg måtte i med skumdempende, samt røre med sleiv. Når den var kommet opp mot 40* avtok dette og var ikke noe problem siden.
Jeg bestemte meg for å kjøre en time på 82*. Får sjelden veldig mye skryt i heimen av lukta bryggedagen, men dette luktet svett merr. Var ivrig med nesen i dampen for å følge med på om merra forsvant. Mye forsvant nok på den timen, men det var tydelig en god dose igjen. Satte på kok og sniffet stadig på dampen, og alkoholen minket, men sakte. Etter en time bestemte jeg meg for å koke en time ekstra. Nå begynte det endelig å bli vanskelig å kjenne alkohol fra dampen. Tok så et litermål i rustfritt fullt opp med kaldt vann og holdt over dampen. Det kondenserte ganske kjapt noen dråper. På disse dråpene var det så vidt jeg kunne kjenne alkoholsmak. Konkluderte med meg selv at alkoholen nå var ute av vørteren.
Siden 60 min humla var kuttet ut gikk jeg rett på 15min, 2min og ikke tørrhumling som i oppskriften for det skulle jo ikke til gjæring, men direkte på fat. Tørrhumla gikk derfor i ved flameout.
Etter endt kjøling måtte det jo smakes. Kan si med en gang at humla gir en annen karakter enn normalt. Den ekstra bitterheten som jeg var redd for uteble, så det hadde ikke vært noe problem å hatt i 60min humla. Notert til neste gang. Ellers var det nedtur å smake. Humla hadde mer plantesmak, gressaktig og ikke den friske humlesmaken som nesten 200g senhumle skulle gitt. Ellers synes jeg det var for lite maltkropp, egentlig var jeg misfornøyd. Men etter å ha tenkt meg om og minnet meg selv på at alkoholfritt øl har da aldri vært noen høydare... kanskje jeg forventet å finne en frisk normal PA her. Uansett det ble fatet og karbonert, og som nevnt testet i dag.
Det som var nedtur etter nedkjøling, ble opptur i dag. Skal ikke si at det er det jeg kaller et veldig godt øl, for det er det ikke, men av alle alkoholfrie jeg har kjøpt er dette atskillig bedre! og det er i det perspektivet en må se det. Det var ufattelig hva det gjorde med CO2. Den er enda ganske underkarbonert, så jeg tror den tar seg opp ytterligere med mer CO2. En uke og to lagring kan også endre karakteren. Gressmaken er der, men den er nedtonet nå, men den krispe gode senhumlesmaken er der i liten grad. Ølet kjennes faktisk tørt ut på tross av den høye FGèn.
Hva har jeg lært. Vel, jeg kommer alltid til å ha et fat alkoholfritt stående. Jeg kommer til å meske enda litt høyere. Jeg kommer til å beregne IBU som for normalt øl. Jeg kommer til å øke andelen spesialmalt litt, og jeg kommer til å prøve med annen humle, som gir minimalt med plante/gress smak. Med litt justeringer her så tror jeg det skal bli riktig så bra. Den minner forøvrig litt om Johnny Low.