Alkoholsvake øl

Jeg er på jakt etter å brygge et 'restitusjonsøl' som kan nytes med god samvittighet (og med god hydreringseffekt) etter en hard treningsøkt eller konkurranse. Både fornuft og forskning viser at øl kan fungere greit som restitusjonsdrikk bare alkoholstyrken er lav...
Dette er et interessant prosjekt - men noen restitusjonseffekt kan du glemme. Jeg lurer veldig på hvilken forskning det er du sikter til? Det er godt med en kald øl etter fysisk aktivitet, men den vil ikke gjøre noe for å restituere deg så lenge den inneholder alkohol.
Når du har hatt en hard trenigsøkt, har du et tap både i totalvann og elektrolytter. Å bare tilføre vann vil ikke hjelpe på elektrolyttbalansen, men snarere sørge for at du forbruker mer av visse elektrolytter i forsøket på å balansere osmotisk trykk mellom det intra- og ekstracellulære miljøet. Alkohol hemmer også et hormon som heter vasopressin (ADH) , som regulerer reopptak av vann i nyretubuli. Alkohol vil derfor forverre eventuelle elektrolyttubalanser.

Skulle man trasse seg til å forsøke å se en slik effekt, ville jeg i hvert fall ha brukt et øl som var relativt søtt, og med svært lavt alkoholinnhold.

Grunnen til at man brukte øl som tørstedrikk i gamle dager, var at vannforsyningene i mange tilfeller var farlige. Stillestående brønnvann gav grobunn for veldig mange sykdomsfremkalende mikroorganismer. Derfor var øl et enormt fremskritt for folkehelsen - på tross av at alkohol ikke gir noen helseeffekter som ikke oppveies av skadevirkningene. Men det er bedre å være småfull enn kolerasyk.

Imidlertid finnes det en veldig enkel måte å rettferdiggjøre bruk av øl som restitusjonsdrikk etter harde treningsøkter - om du ikke driver på ekstremnivå - pass på å spise godt. Du får dekket veldig mye av elektrolyttbehovet gjennom maten.
 
Inspirert av denne tråden har jeg mesket en vørter i dag og satt til kjelesyrning. Muligens en Sour QIPA? (Quarter IPA)

No-sparge
1.026 OG ish (gidder ikke måle før etter siste kok)

Kun skalert ned menge basemalt i forhold til hva jeg ofte brygger:

25% pilsner malt
25% hvetemalt
18,8% naked oats
18,8% flaket bygg
12,5% mørk munich

mesket på 68C, gjæres med Windsor så får vi se hva utgjæringen ender på. Tok den ikke helt ut med skyhøy mesketemp denne gang.

Humles med Citra, Amarillo, Chinook og Waimea.

Enda i tenkeboksen om jeg skal ha i salt i kok (Gose-ish), havner nok på fat uten først og så får jeg prøve med og uten før jeg «salter» hele fatet i tilfelle.

Wish me luck :p
 
Spennende!!
Hva betyr det å 'kjelesyrne'? Har kjøpt meg ph målestrips og må lære litt om teknikkene for å regulere ph..
 
Spennende!!
Hva betyr det å 'kjelesyrne'? Har kjøpt meg ph målestrips og må lære litt om teknikkene for å regulere ph..
Det er prosessen, da gjerne i bryggemaskinen, hvor man drar ned PHen i vørteren. Gjerne over et par dager.
Noen raske søk på google eller youtube på f.eks kettle sour eller bare surøl gir deg mye info om emnet tenker jeg.
 
Spennende!!
Hva betyr det å 'kjelesyrne'? Har kjøpt meg ph målestrips og må lære litt om teknikkene for å regulere ph..

«Kettle sour» på utenlandsk :p

Slik jeg gjør det:
  • Mesk som vanlig
  • Kok vørter 15min for å sterilisere, ikke bruk humle for IBU dreper fort lactobacillus plantarum
  • Kjøl ned til 37C
  • Pass på veldig god hygiene etter dette for nå er vørteren veldig mottagelig for alt som måtte komme oppi
  • Justér ned ph med melkesyre til 4,5 for bedre skumfasthet i ølet og for å ikke gi andre bakterier gode forhold
  • Pitch lactobacillus plantarum (1/2 pakke Lallemand Sour Pitch eller innholdet fra 5-7 kapsler Probi Mage)
  • Ta på lokk og forsegle overgangen med plastfolie for å holde oksygen og andre bakterier ute
  • Hold 37C igjennom syrningsprosessen
  • Ta ut prøve gjennom krane og mål pH, 3,4-3,5 synes jeg er passelig og oftest ferdig etter 24-36h
  • kok så ølet som normalt for å drepe lacto og nå kan du bruke humle (husk unngå mye bitterhet da det kræsjer med surt)
 
Windsor er sulten og 1.025 OG vørter var et lett bytte, selv om den var sur. Pitcha bare 1 pakke på 22L og så og si ferdig nå på dag 3 så da ble det tørrhumling runde 1 :)
 
Brygget nylig en variant av 7-Fjell sin Småtøs, hvor jeg mesket på 75° og byttet til S-33 gjær.
Gjorde ingen andre justeringer, da jeg tenkte at dette var første steg på veien. Den tikket inn på 2% blank, og ble knallgod!
 
Tilbake
Topp