Dette er et interessant prosjekt - men noen restitusjonseffekt kan du glemme. Jeg lurer veldig på hvilken forskning det er du sikter til? Det er godt med en kald øl etter fysisk aktivitet, men den vil ikke gjøre noe for å restituere deg så lenge den inneholder alkohol.Jeg er på jakt etter å brygge et 'restitusjonsøl' som kan nytes med god samvittighet (og med god hydreringseffekt) etter en hard treningsøkt eller konkurranse. Både fornuft og forskning viser at øl kan fungere greit som restitusjonsdrikk bare alkoholstyrken er lav...
Når du har hatt en hard trenigsøkt, har du et tap både i totalvann og elektrolytter. Å bare tilføre vann vil ikke hjelpe på elektrolyttbalansen, men snarere sørge for at du forbruker mer av visse elektrolytter i forsøket på å balansere osmotisk trykk mellom det intra- og ekstracellulære miljøet. Alkohol hemmer også et hormon som heter vasopressin (ADH) , som regulerer reopptak av vann i nyretubuli. Alkohol vil derfor forverre eventuelle elektrolyttubalanser.
Skulle man trasse seg til å forsøke å se en slik effekt, ville jeg i hvert fall ha brukt et øl som var relativt søtt, og med svært lavt alkoholinnhold.
Grunnen til at man brukte øl som tørstedrikk i gamle dager, var at vannforsyningene i mange tilfeller var farlige. Stillestående brønnvann gav grobunn for veldig mange sykdomsfremkalende mikroorganismer. Derfor var øl et enormt fremskritt for folkehelsen - på tross av at alkohol ikke gir noen helseeffekter som ikke oppveies av skadevirkningene. Men det er bedre å være småfull enn kolerasyk.
Imidlertid finnes det en veldig enkel måte å rettferdiggjøre bruk av øl som restitusjonsdrikk etter harde treningsøkter - om du ikke driver på ekstremnivå - pass på å spise godt. Du får dekket veldig mye av elektrolyttbehovet gjennom maten.