Alle brewdog oppskrifter frigitt

Jeg tror dere bytter om, det er 6-row vi ikke får tak i her

Nei, sitatet fra Gordon Strong dreier seg om "two-row base malt". (s.46f i Modern Homebrew Recipes).

Jeg kan ikke huske å ha sett hverken toraders eller seksraders amerikansk lys basismalt her. Jeg har ikke lett, heller, det skal sies - men nå kunne jeg godt tenke meg å få tak i noe toraders for å brygge en optimalt smakløs cream ale:). Så hvis du veit at det finnes, er jeg interessert i å vite hvor. (Men jeg kommer nok ikke til å gidde å betale en formue i frakt.)
 
Humletilsetningene på "start" og "middle" er jo noenlunde selvforklarende, men hva med "end"? Vil dette typisk være 0, 2, 5, eller 10 minutter?
 
Jeg tipper "end" er ved flame out og middle 10 -15 min
men det er ganske upresist satt opp av BD
 
Rimelig ullent ja. Uten AA innhold blir det også ren prøving og gjetning i f.eks. brewersfriend eller beersmith for å treffe IBU, og det sier jo svært lite om smak/aroma?
 
Litt hemmeligheter skal de vel få ha ;)

De har jo satset alt og brukt det voksne livet sitt på dette. Så synes forsåvidt det er "greit" at de slenger ut hva, så får vi finne ut av hvordan, er jo ikke bare hjemmebryggere som har tilgang til det dokumentet der, som inneholder alt de har gjort :)
 
Er jo forsåvidt enig der, så det er jo sånn sett opp til den enkeltes erfaring og eksperimentelle lyst/evner til å løse resten av "gåtene". ;)
 
Men. hvis man ser det sånn. Man klarer aldri i verden å lage et øl som er "helt" likt som deres uansett, null sjans i havet, selv med alle tider og temperaturer tilgjengelig. Så sånn sett måtte man justert noe over tid, hvis man vil få det veldig likt. Synes det for det meste holder med ingredienser og så tar man det derfra etter smak og behag.
 
Du får iallfall 6-rader pilsner fra Castle.

Jo, men det er jo pilsnermalt - med smak deretter (i følge Castle: "carries a strong, sweet malt flavour".) Er nok et stykke unna den nøytrale smaken den amerikanske malten visstnok skal ha.

Nåja - det er vel ikke så rart om ingen har kommet på å skipe malt over Atlanteren for å brygge et øl med minst mulig smak:p.
 
Det virker som om det er litt begrepsforvirring her. Det aller meste av malt man får kjøpt her til lands er toradersbygg. Men når amerikanere sier "two-row" i oppskriftene, mener de en spesifikk type basemalt, som er lysere enn palemalt. En måte å få mindre "maltsmak" i vørteren kan være å bruke masse flaket ris. Synes det har fungert greit i cream ale sammen med lys palemalt, men nå er ikke jeg noen supersmaker heller.
 
Et tips jeg plukket opp i en Brew Strong episode var å bytte ut deler av Pale malten med hvete malt for å
lette maltkroppen hvis man ønsket å etterligne ameriakansk 2-row
 
Tilbake
Topp