allgrain sett

geiro

hei jeg sitter her å ser litt på 25l allgrain setta til bryggselv.
også lurer jeg litt på hvorfor det tar ca. 2 uker mindre tid å lage en belgisk witt enn alle de andre setta de har der?

sliter også litt med co2 nivået på de setta jeg har laga til nå, der har jeg tilsatt begge røra med gjær samtidig....
er det en god ide å dele dette opp i 2 omganger? for å ha flere gjærseller igjenn til carbonering eller er det bare å øke sukker mengden litt på flaskene :help:

En wit er best når den er helt fersk, så den nyter ikke særlig godt av lagring, derfor tidligere drikkeklar. Når det gjelder karbonering er det stortsett for lav karboneringstemperatur, ujevn fordeling av sukkerlake eller for lite sukker som er problemet. Lang gjæring med høytflokkulerende gjær kan også gi karboneringsproblemer, men det har jeg aldri opplevd selv med høytflokkulerende gjær som wlp002 og 007.

aha det blir spennende. har brukt 007 på noe av brygga men skal nå prøve wlp001 og wlp400
skal ha ferie i uke 17 for å prøve å kjøre opp ett lite sommer lager her med en apa, aipa og den witten.
så får jeg håpe det følger med noe erfaring på kjøpet he he he  :skitbra:

pleier å sette flaskene i ett som med melom 26-30 grader.
også begyner jeg å fiske ut en prøve flaske på dag 5 for å se hvordan det står til.
lar de stå ca. 14 dager før jeg setter dem kalt i ett kjølerom med 8 grader for lagrin å konsumering  ;D

Da er det ikke temperatur som er problemet. Sukkermengde da? Kan vel også være utslitt gjær om det har vært kraftig underpitchet.

nja jeg tror jeg må litt opp på sukker mengden min for jeg lar både vørteren å gjæren stå i samme rom noen timer før jeg pitcher, for da å få så lik temperatur som overhode mulig :)
runarstock skrev:
Da er det ikke temperatur som er problemet. Sukkermengde da? Kan vel også være utslitt gjær om det har vært kraftig underpitchet.

ok jeg trode det hadde med tempratur diferanse ågjøre for det har jeg også hørt ikke er veldig bra :)
runarstock skrev:
Med underpitching menes for få antall gjærceller til jobben som skal gjøres :)

hey det har kommet 2 nye sett fra ABC brewing nå, en iba og en vestkyst lager........... dette blir spennende :amen:

kjøkken vekta mi er kaputt.
også skal jeg nå brygge en witt.
er 40g. apelsinskall ca. en eller to apelsiner?

Hei.
Jeg har nettopp gått til innkjøp av et Weissbier sett. Disse settene virker som en god måte å få prøvd seg på allgrain for en nybegynner som meg...
Jeg lurer litt på en ting, mulig et dumt spørsmål, men jeg prøver meg allikevel?

Med 25 liters sett, tenker man da 25 liter vørter før koking, eller 25 liter på gjæringsdunken (+-)?

Stian007 skrev:
Hei.
Jeg har nettopp gått til innkjøp av et Weissbier sett. Disse settene virker som en god måte å få prøvd seg på allgrain for en nybegynner som meg...
Jeg lurer litt på en ting, mulig et dumt spørsmål, men jeg prøver meg allikevel?

Med 25 liters sett, tenker man da 25 liter vørter før koking, eller 25 liter på gjæringsdunken (±)?

Volum på batcher oppgis i liter man har igjen i gryta ETTER koking. Hvor mye man så får over i gjæringskaret vil avhenge av hvordan man tapper og hvor godt trub og humle pakker.

Det er ganske veiledende. Mengde kommer mye an på hvor godt du treffer på ønsket OG, hvor god meskeeffekt du har og hvor mye trub du ender opp med i gryta.

Må få slenge på et spørsmål her, hva er det som avgjør hvor mye trub du får i gryta, hva kan mann gjøre for å minske det. Resirkulere? Brygger BIAB.

Lang resirkulering ser ut til å gi betraktelig mindre trub. Pumpa mi tok kvelden og jeg brygget nå sist med vanlig vorlauf på 3-4L. Det ble så mye trub at jeg ikke skjønte noenting da det slutta å renne to liter for tidlig fra kjelen :)

hei folkens det er en stund siden jeg posta noe her på forumet.
men det betyr ikke att ting står stille, jeg har nå fått surra sammen 12 allgrain brygg siden i våres 10 bryggselv kitt å 2 egenkomponerte.
sett:
2x rug IPA
1x american brown ale
1x india brown ale
1x hopy joe
1x lucky jack
1x american IPA
1x wit
1x havre stout
1x american pale ale
egen komponert:
1x engelsk brown ale
1x moderne mørk lager

har ikke fått noen klage på dette så nå må jeg få meg en mølle så jeg kan begyne å leke mere på egen hånd for dette er spennende.
stor takk til Gahr, Kim, Micke og gutta på bryggselv som har laga disse setta som har vert til stor innspirasjon :skitbra:

Tilbake
Topp