joakøl
Norbrygg-medlem
Ja, det passer godt for meg som slår et slag for murphys lov.Og så har du US-05 som en solid backup om du kløner til gjærstarteren.
Sist redigert:
Ja, det passer godt for meg som slår et slag for murphys lov.Og så har du US-05 som en solid backup om du kløner til gjærstarteren.
Jeg har aldri prøvd, men det virker som den bør gi mye av det samme resultatet.Det var forresten BRY-97 som lå i kittet. Er den også grei?
Du har meska og kokt, og nå har du starta gjærstarteren? Det høres ikke helt riktig ut.Dette har hittil gått veldig bra og prosessen har vært utrolig artig. Fikk til og med en OG høyere enn tiltenkt (1.070), og sovepose+liggeunderlag var effektivt. Vørterøl-gjærstarteren er nå i full gang med å jobbe. Tusen takk for all den supre hjelpen.Vis vedlegget 55330
Hmmm. Jeg lagde en gjærstarter av en Ringnes-vørterøl og den dekanterte jeg, for å så tilsette i min egen meskede, utmeskede, skyllede, kokte og nedkjølte vørter. Starten er derfor nå i gang med å jobbe i vørteren min Som du ser bruker jeg ikke erlenmeyerkolbe, men en rundkolbe. Mye bedre egnet til å riste manuelt, når man ikke vil ha magnetrører.Du har meska og kokt, og nå har du starta gjærstarteren? Det høres ikke helt riktig ut.
Ah, ok, så du er ferdig med gjærstarterjobben. Jeg trodde du satte den i gang nå.Hmmm. Jeg lagde en gjærstarter av en Ringnes-vørterøl og den dekanterte jeg, for å så tilsette i min egen meskede, utmeskede, skyllede, kokte og nedkjølte vørter. Starten er derfor nå i gang med å jobbe i vørteren min Som du ser bruker jeg ikke erlenmeyerkolbe, men en rundkolbe. Mye bedre egnet til å riste manuelt, når man ikke vil ha magnetrører.
Det hadde jeg ikke hatt nerver til, men hadde kanskje ikke vært noe problem for vørteren å vente i et par døgn?Ah, ok, så du er ferdig med gjærstarterjobben. Jeg trodde du satte den i gang nå.
Det hadde ikke vært så bra. Sukkerholdig væske ved romtemperatur er fest for alt av bakterier og sopp som måtte ha finni veien inn, og fullt så reint klarer du ikke å holde det at ikke et eller annet finner fram. Det hadde nok fort endt opp i sluket.Det hadde jeg ikke hatt nerver til, men hadde kanskje ikke vært noe problem for vørteren å vente i et par døgn?
Hvordan hadde det eventuelt påvirket smaken?
Jeg lot en gang - svært tidlig i karrieren - vørter stå over til neste dag i romtemperatur fordi det blei litt seint på kvelden. Dagen etter syntes jeg det lukta litt rart - og så smakte jeg på det.Det hadde ikke vært så bra. Sukkerholdig væske ved romtemperatur er fest for alt av bakterier og sopp som måtte ha finni veien inn, og fullt så reint klarer du ikke å holde det at ikke et eller annet finner fram. Det hadde nok fort endt opp i sluket.
Oioi, det er såpass hissige bakterier ja. Det er slikt man nesten ikke tror på, før man erfarer det på den harde måten. Det blir vel min tur før eller siden.Jeg lot en gang - svært tidlig i karrieren - vørter stå over til neste dag i romtemperatur fordi det blei litt seint på kvelden. Dagen etter syntes jeg det lukta litt rart - og så smakte jeg på det.
Det skulle jeg ikke ha gjort; utover mot kvelden blei jeg mer og mer uggen i magan, og den natta er noe av det j......... jeg har opplevd.
Vel, sjøl om man lærer best av egne erfaringer, skader det ikke å lytte til erfarne fjellfolk.Oioi, det er såpass hissige bakterier ja. Det er slikt man nesten ikke tror på, før man erfarer det på den harde måten. Det blir vel min tur før eller siden.
Jeg forsøker så godt jeg kan, men er jo bare et menneskeVel, sjøl om man lærer best av egne erfaringer, skader det ikke å lytte til erfarne fjellfolk.
Jeg forsøker så godt jeg kan, men er jo bare et menneske
Min første APA-øl ble nydelig, men karboneringen tok lengre tid en forventet (OG var 67 og FG 13).
Hvilken gjær?Min første APA-øl ble nydelig, men karboneringen tok lengre tid en forventet (OG var 67 og FG 13).
Gjæringskaret hadde 7 cm bunnfall, så jeg tok en cold-crash i fire dager på 2 grader.
Ølen var fortsatt ikke helt klart ved tapping, så skulle tro jeg fikk med mer en nok gjær.
Jeg hadde tenkt til å benytte sukkerlake, men pga. flaksing med feber og korona gjorde jeg det enkelt.
Det ble 2 stk. muntons drops i hver 0,5 flaske (4 gram).
Hadde deretter 21 grader på flaskene første to uker å fikk nærmest ukarbonert øl.
Økte deretter til 25 grader og vendte flaskene forsiktig fram og tilbake i løpet av flere dager.
Ølet var fortsatt like dårlig karbonert og søtt etter 3 uker.
Ristet så flaskene litt mer brutalt og nå etter 3,5 uker er den godt karbonert og smaker himmelsk,
men leter uansett etter en god forklaring på dette og håper på noen innspill.
(Har akkurat flasket en pils og den ser ut til å bli bra karbonert på bare en uke).
Lagde en starter på WLP001. Gjæringen i gjæringskaret gikk fullstendig etter planen, bortsett fra at jeg dro med meg for mye trub over i forkant. Har nå endret noen rutiner for å unngå dette.Hvilken gjær?
Da ser jeg ikke problemet. Jeg spurte siden noen engelske gjærtyper (som WLP002 og tilsvarende) flokkulerer voldsomt. Men selv da burde det likevel være nok gjær igjen i suspensjon.Lagde en starter på WLP001. Gjæringen i gjæringskaret gikk fullstendig etter planen, bortsett fra at jeg dro med meg for mye trub over i forkant. Har nå endret noen rutiner for å unngå dette.
Ja, det er merkelig. Kan det være at jeg var for dårlig til å få ut all star-san av flaskene før påfyll?Da ser jeg ikke problemet. Jeg spurte siden noen engelske gjærtyper (som WLP002 og tilsvarende) flokkulerer voldsomt. Men selv da burde det likevel være nok gjær igjen i suspensjon.
Sitter akkurat og ergrer meg over dårlig karbonering med den gjæren - dvs. med Imperials versjon, men det er neppe noen forskjell når det gjelder flokkulering. En Brown Ale, som jeg ellers er rimelig fornøyd med, men den er blitt veldig britisk i karboneringa.Da ser jeg ikke problemet. Jeg spurte siden noen engelske gjærtyper (som WLP002 og tilsvarende) flokkulerer voldsomt. Men selv da burde det likevel være nok gjær igjen i suspensjon.