Alternativ knusing av malt?

Hei. Fikk tilsendt hel istedenfor knust malt:( Har ingen mølle eller noe. Finnes det en alternativ måte å gjøre dette på og få bra resultat? Jeg skal bruke det til et biab brygg. Kan det gjøres i en kjøkkenmaskin, stavmikser eller noe?
 
Kanskje du kan låne en mølle hvis det er en felles brygger på forumet her som bor i nærheten av deg? Jeg låner gjerne bort min  :)
 
Jeg forsøkte en gang med brødpose og kjevle, og en gang med stavmikser. Bånn i bøtta, begge deler. :thumbsdown:
Kjøpte en brukt Corona til neste brygg. Jeg brygger ekstrakt med spesialmalt, så trenger ikke en racer av en mølle (enn så lenge).
Du må gjerne låne min hvis du er i nærheten av Sofienberg/Tøyen/Carl Berner.

Jørn
 
Du kan gjøre sånn som i det tv-klippet med badevannøl (gidder ikke grave det fram). Putt malten i en tøypose elns, legg den mellom to planker, og kjør over plankene med en bil!
 
Hadde desverre samme problemet, men det var heldigvis bare spesialmalten som måtte knuses for hånd. Jeg brukte en morter og støter, noe som var forferdelig kjedelig :cheeky:. Ser man bort fra tiden det tok, så fungerte det hvertfall bra...
 
Jeg har brukt brødpose og kjevle... Konklusjonen min var enkel: Det gidder jeg IKKE igjen... Men tror det funka... Bare husk å ha DOBBEL brødpose... Det går fort hull i posen, og da har du knust malt utover hele kjøkkenet...
 
Terje W skrev:
Hei! Og takk for tilbudene!! Men jeg bor nok på en avsides plass kalt sunndalsøra :'(

Jeg får en MM2 til Todalen i påska, men det er jo fortsatt en god del mil unna inntil vi får tunnellen. :(
Om du skal til Surnadalstraktene i løpet av påska så får jeg 25 kg Maris Otter som jeg ikke trenger alt av, og kan knuse noen kilo av og overlevere.

Har selv brukt morter tidligere, med "ok" resultat (50% grain, 50 % ekstrakt). Problemet er at det gjerne tar en hel ettermiddag.
 
Hvis du fikk tilsendt feil så går det vel an å få tilsendt ny (knust) malt dersom det ikke er snakk om veldig store mengder?
 
Takker for alle gode tilbud! Kom over en lokal brygger som fikset det! Så da blir det brygging i morgen alikevel :)
 
har ikke erfaring selv, men har lest at kjevle (og da sikkert morter) fungerer fint i et nødsfall på så små mengder.
 
Tilbake
Topp