Alternativ til Galaxy i NEPA ?

Skal brygge en NEPA jeg fant oppskrift på i Brewfather Brewfather og sliter med å få tak i Galaxy humle. Noen forslag til en anna type ? Amarillo er nevnt. Dette er en type Hazy NEPA. Det skal endel humle til dette brygget. Vil Amarillo gjøre samme nytta ? Har ingen egen erfaring med Galaxy.

PÅ forhånd takk. Per 4 flink.
 
Jeg ville heller brukt Simcoe, men svaret er nok at det ikke finnes no godt alternativ for Galaxy
 
Det skal jo være en god del Citra forøvrig så det blir kanskje vel mye av den ene humla ? Ka tru om jeg går for Vic(toria) Secret ;)
 
Det fine med Galaxy (bortsett fra at den er kjempegod) er at den inneholder mindre av superoksidanten mangan enn andre humletyper. M.a.o. perfekt i NEIPA.
 
Er det ikke litt overdrevet hvor ille mangan egentlig er
Tja, jeg prøver å ikke være altfor skråsikker (nyttårsforsett fra i fjor), men Scott Janish har sett på forskningen rundt dette – og gjort egne forsøk. Han er temmelig sikker, slik jeg tolker det, i boka ”The New IPA”, som antagelig er det grundigste som er publisert om moderne IPA-brygging.

IMG_1364.jpg
 
Sist redigert:
Det fine med Galaxy (bortsett fra at den er kjempegod) er at den inneholder mindre av superoksidanten mangan enn andre humletyper. M.a.o. perfekt i NEIPA.

Nå har det seg slik att her i Lillehammer er det så mye Mangan i vannkilden att det er ett problem. Vannledningene må spyles med jevne mellomrom.
 
Det sagt har jeg til dags dato ikke hatt noe oksydert øl fra eget brygg. Det kommer nok til å skje en dag men så langt har jeg undratt meg den erfaringa.
 
Jeg har også klart å styre unna det på IPA, selv så glad jeg er i Columbus
av en eller annen grunn er det kun på belgisk Saison, og tripel jeg et par ganger har merket det
kanskje fordi de har fått stått lenge
 
Sist redigert:
Jeg har også klart å styre unna det på IPA, selv så glad jeg er i Columbus
av en eller annen grunn er det kun på belgisk Saison, og tripel jeg et par ganger har merket det
kanskje fordi de har fått stått lenge
Drikker en Rødskjegg nå med en haug Columbus. Nydelig.
 
Jeg bruker mye Columbus i NEIPA. Riktignok ikke mer enn 10% av total humle. Den skal ha mye mangan, men jeg har ikke merket noe til oksidering. Jeg betviler ikke Janish på noen måte, han vet hva han snakker om. Men, jeg tror det er viktigere å ha orden på andre deler av prosessen på kald side enn å unngå litt Columbus i en NEIPA. Columbus er en knall humle, og jeg kommer til å kjøre på med den også til tross for at den har et høyere innhold av mangan. Mulig jeg dropper en single hop Columbus NEIPA, dog :D
 
Min DIPA med 18g/l med humle hvorav 6,6g/l er Columbus viser ingen tegn til oksydering selv om den nermer seg året på fat. Og Columbus er digg så dropper ikke den med det første!
 
Min DIPA med 18g/l med humle hvorav 6,6g/l er Columbus viser ingen tegn til oksydering selv om den nermer seg året på fat. Og Columbus er digg så dropper ikke den med det første!

Humlehelvete?
Hadde den selv på flaske i 3 -4 måneder, holdt seg gyllen gul og hoppy hele veien
 
Humlehelvete?
Hadde den selv på flaske i 3 -4 måneder, holdt seg gyllen gul og hoppy hele veien

Jepp, den jeg lagte med en god del Azacca, på sørvestlandsk døpt om til Humlehekkan! :p
Har glemt den litt ut i perioder, men er alltid fin å komme tilbake til. Antar keggen kicker veldig snart :(
 
Tilbake
Topp