Alternativ til magnetrørepinne, eller bare riste starteren?

I går tenkte jeg at jeg skulle lage en starter med utstyret jeg kjøpte for 2 år siden. Jeg hadde bestilt en magnetrører og en 2 liters Erlend Mayer kolbe. Jeg skal lage en 50 liters batch med pils ( lager) og har 4 rør med gjær som skulle passe til denne, om jeg laget en starter.
Etter å ha kokt 2 liter malt, og hatt i 4 rør med gjær og gjærstarter, ser jeg at rørepinnen er alt for liten. ( 5 mm?) Den lager knapt bevegelse i kolben. Jeg rekker jo ikke å få en ny i posten før starteren er ferdig, bør jeg prøve med en desinfisert rustfri skrue eller lignende, eller bare riste noen ganger i døgnet?

Vil tro balanseringen av en skrue vil bli vanskelig, med mindre du magneten er kraftig nok. Men hvor mye bevegelse er "knapt bevegelse"? Det skal jo ikke nødvendigvis så mye til for at CO2 røres ut av væsken. Små smilehull skal vel være nok(?)

Halv cm rørepinne, finnes det? :) jeg ville brukt pinnen du har for å røre ut litt av co2 som bygger seg opp, samt tilfører litt o2. Du kan med fordel riste den så ofte du gidder denne gangen og bestille ny pinne. Dog vil jeg ikke anbefale for stor pinne. Jeg har best resultat med tanke på vibrasjonsstøy fra pinnen på en som er 30mm i min 5l kolbe

jeg skulle bestille en 4cm pinne men blingset og fikk 4mm isteden. Egner seg til å dyrke opp slanter fra bunnfallet i flasker kanskje, den størrelsen.

Det kan jo hende du bor i nærheten av en annen hobbybrygger som kan låne deg en pinne?

+1 det LarsUlv skrev. Sikkert noen i området som kan låne ut til deg. Men uansett, rustfrutt vill ikke funke da det ikke er noe særlig magnetisk.

Hvis du ikke får det til så ville jag bare ristet hver gang jag gikk forbi kolben.

og en skrue oppi kolben ville vel fort laget riper man absolutt ikke vil ha i kolben. Da heller riste innimellom ja.

2l starter + 4 rør i en 2l kolbe; det blir vel i overkant og vanskelig å få til å riste eller røre. Et alternativ er en 4-5l plastkanne med lokk som er lett å riste...

Presterte å tømme min eneste rørepinne i gjæringskaret. Redningen for neste brygg fant jeg på rommet til en av ungene: Geomag. Små magnetiske pinner som man man bygge alt mulig med. Fungerte utmerket.

Presterte å tømme min eneste rørepinne i gjæringskaret. Redningen for neste brygg fant jeg på rommet til en av ungene: Geomag. Små magnetiske pinner som man man bygge alt mulig med. Fungerte utmerket.
Fantastisk! Min magnetrører er bygget i LEGO.

Sendt via Tapatalk

Tilbake
Topp