Alternativ til us-05 som bunnfeller bedre?

Armas

 
Vi bruker ofte US-05 til IPA og pale ales, og liker denne godt. Det eneste jeg ikke liker er at det ofte kommer med bunnfall fra flaskene i glasset, spesielt dersom man deler en halvliter på to glass.

Finnes det et godt alternativ som setter seg bedre på bunnen av flasken?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vi bruker ofte US-05 til IPA og pale ales, og liker denne godt. Det eneste jeg ikke liker er at det ofte kommer med bunnfall fra flaskene i glasset, spesielt dersom man deler en halvliter på to glass.

Finnes det et godt alternativ som setter seg bedre på bunnen av flasken?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wlp 001 er helt lik us05.
Har aldri med bunnfall og har klart øl med us05. Har du prøvd å gjære i 14 dager og 1 uke coldcrash?
 
Du kan også bruke Nottingham som karbonerings gjær. Då får du fastere bunnfallet

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Du får vel grums uansett når du flaskekarbonerer.
Hva med å gjøre et forsøk med karboneringsgjæren til Lallemand CBC-1 eller Fermentis F-2?
 
Jeg har ingen bryggeerfaringer med 007, men kuttet tvert ut å kjøpe NØ IPA, som er gjæret med den, pga. håpløst bunnfall. Skal ikke si det er sannheten om 007, siden det nå bare er min erfaring, men har andre lignende erfaringer med den?
 
Jeg har ingen bryggeerfaringer med 007, men kuttet tvert ut å kjøpe NØ IPA, som er gjæret med den, pga. håpløst bunnfall. Skal ikke si det er sannheten om 007, siden det nå bare er min erfaring, men har andre lignende erfaringer med den?
Wlp007 skal bunnfelle godt den da. Har brukt den, men har coldcrashet en ukes tid
 
007 bunnfallet som regel som en stein når den er ferdig.

Men flaskekarbonerder man får man uansett sedimenter. Det enkleste trikset er egentlig bare å la flaskene stå stille i kjøleskap før de skal drikkes og helle forsiktig. Vil man unngå sedimenter er letteste å gå over til fat, da får man lite.
 
Takk for svar alle sammen.
Jeg bruker gelatin, men kald krasjer ikke en hel uke, så det er mulig det er noe å hente på å få med mindre sedimenter over i flasken.
Når det er sagt, så er det tydelig forskjell på gjær. Noen sitter godt i bunnen på flasken, men US-05 gjør ikke det.
Å bruke en annen gjær for flaske-Karbonering, vil vel føre til at bunnfallet blir en blanding av ny og gammel før gjær? Eller vil ny gjær ta helt over, ettersom den er friskere?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for svar alle sammen.
Jeg bruker gelatin, men kald krasjer ikke en hel uke, så det er mulig det er noe å hente på å få med mindre sedimenter over i flasken.
Når det er sagt, så er det tydelig forskjell på gjær. Noen sitter godt i bunnen på flasken, men US-05 gjør ikke det.
Å bruke en annen gjær for flaske Karbonering, vil vel flytte til at bunnfallet blir en blanding av ny og gammel før gjær? Eller vil ny før ta helt over, ettersom den er friskere?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bruker mye us-05. Som du sier så bunnfeller den medium godt, men har aldri hatt noen problemer med den. Jeg coldcrasher en uke så gjærkaka i bunn av dunken er solid.
En annen ting å merke seg er at us05 er gjær som gir et rent og godt resultat. Noe som jeg synes er viktig.

Tar man litt tid til hjelp er us05 en knakende god gjær
 
På sikt blir det veldig ensidig øl om man kun skal benytte seg av gjær som blir til betong i flaskebunnen....
Bruk 0.33 flasker hvor man kan tømme en flaske i ett glass, eller dersom man ønsker å dele så sjenk opp begge glassene mest mulig kontinuerlig uten å snu flasken i lodrett posisjon mellom fylling av glassene...
Dersom det å unngå grums i glasset er superviktig så er det bare å gå over til fat først som sist...:)
 
Tilbake
Topp