• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Aluminiumskjele ønske kjøpt til nytt kjøleprosjekt

HansV

 
Er det noen som har en gammel aluminiumskjele i Trønderlag de kan avse? Jeg trenger en kjele som er så stor at det er plass til en Europris gjæringsbøtte nedi, altså minst 32cm diameter. Skal bruke kjelen til å lage en kompakt kjøler med ett peltierelement og en kjøleribbe montet på undersiden og gjæringskaret stående i vannbad oppi kjelen. Så tilstanden på kjelen spiller ingen rolle og det er heller ikke problem å lappe ett hull om det trengs. Kan også bruke en stålkjele, men alu er greiere å jobbe med.
Ta kontakt hvis noen kan hjelpe med med dette, så skal jeg lage en tråd på forumet når jeg kommer i gang med byggingen. Har ikke sett noen andre har laget en slik løsning, men må være den mest kompakte løsningen for kjøling av gjæringskar hvis en ikke har plass til ett ekstra kjøleskap eller en fryseboks. Setter også på ett varmeelement og styrer begge deler med en STC-1000 så kan det brukes hele året til både undergjæring og overgjæring.
 
Interessant prosjekt. Men hvordan vil det fungere når det bare er den nedre delen av gjæringskaret som blir nedkjølt...? Det er jo ikke sirkulasjon i gjæringsdunken, og det kalde øllet vil jo legge seg nederst...?
 
Planen er å isolere godt rundt gjæringskaret med ett tykt liggeunderlag, da vil temperaturen i bøtta gjevne seg ut rimelig greit og jeg trenger mye mindre kjøleeffekt. Hvis det er total isolasjon og ikke noe varmetap blir det heller ingen temperaturdifferanser. Mye varmetap gir derimot større temperaturforskjeller.
Det vil også hjelpe godt om kjelen er fyllt med vann og går halvveis opp på gjæringskaret. Tipper det gir så god varmeoverføring at det klarer seg å plassere sensoren i vannet i kjelen i stedenfor å montere den i bøtta.
Så har du en kjele du kan donere til dette prosjektet er det bare å rope ut, så blir det ett spennende prosjekt forhåpentligvis også til glede og nytte for andre her på forumet:)
 
Jeg har sett omtale av tilsvarende prosjekter som visstnok har fungert utmerket med en "ice probe" peltier, men trenger du virkelig aluminiumskjele? En helt ordinær søppelbøtte som er isolert med aluminiumsfolie og liggeunderlag er det jeg har sett bilder av.
 
Tanken var at aluminiumskjelen leder varme godt å kan settes rett ned på peltierelementene som igjen ligger ned på en stor kjøleribbe. Det er dette som blir det enkleste å bygge. Men en søppelbøtte i metall som er passelig stor og tett hadde selvsagt gjort samme nytten.
 
Den var fin, men sikker ikke billig.
Etter å ha grublet litt mer tror jeg at jeg skal prøve en lignende løsning, men bruke delene fra en billig biltemakjøleboks. Så skrur jeg bare elementet fast i siden på gjæringsbøtta men en liten kjøleribbe eller bare en metallplate på innsiden og peltier element, kjøleribbe og vifte på utsiden. Enklere kan det ikke bli, og det bør fungere glimrende. Kan ogsp reverseres og brukes til oppvarming.
Så sa er det vel heller en kjøleboks jeg ønsker å kjøpe, men det koster bare 350kr for en ny på biltema.
 
HansV skrev:
Den var fin, men sikker ikke billig.
Etter å ha grublet litt mer tror jeg at jeg skal prøve en lignende løsning, men bruke delene fra en billig biltemakjøleboks. Så skrur jeg bare elementet fast i siden på gjæringsbøtta men en liten kjøleribbe eller bare en metallplate på innsiden og peltier element, kjøleribbe og vifte på utsiden. Enklere kan det ikke bli, og det bør fungere glimrende. Kan ogsp reverseres og brukes til oppvarming.
Så sa er det vel heller en kjøleboks jeg ønsker å kjøpe, men det koster bare 350kr for en ny på Biltema.
Likte bedre første forslaget ditt.
Grunnen er renholdet av plate og gjennomføring. Samt lekasjefaren....
Platen innvendig bør også i gjæringsfasen være av rustfritt. Alu og kobber er ikke heldig der.
Peltier er også veldig ømfintelig for bøying, og riktig moment ved montering for å fungere optimalt.
Et standard peltierellement kan både kjøle og varme ved å reversere polariteten...
Første løsningen tror jeg faktisk vil fungere brukbart :)
 
magne1972 skrev:
Første løsningen tror jeg faktisk vil fungere brukbart :)

Med den løsningen må man jo kjøle ned aluminiumskjelen, vannet inni den og gjæringsbøtta. Skal man først bruke peltier-elementer til å kontrollere gjæringstemperaturen, bør man sørge for å utnytte dem så effektivt som mulig. Jeg ville satset på å kjøle ned vannet, og å isolere dette fra temperaturen utenfor, fremfor å kjøle ned aluminiumskjelen.

Eksempel: http://www.homebrewtalk.com/f11/water-jacketed-fermentation-chamber-145194/index2.html
 
Jeg er helt enig, det er ikke optimalt. Skal finne en god og enkel måte å bygge dette på, så blir det nok en prosjekttråd etter hvert.
Løsningen med peltierelementet skrudd rett i bøtta med en rustfri stålplate plate på innsiden tror jeg vil fungere godt og kan lett gjøres tett med silikon. Tipper alle delene som trengs kan tas fra en kjøleboks, som gjør det lett tilgjengelig for alle.

Edit: Har fått tak i kjele som skal maltrakteres til testprosjektet. Oppdateringer og bilder kommer etter hvert i prosjekttråden.
 
Tilbake
Topp